3700 operacji startów i lądowań, 3600 godzin lotu, udział w jednej z najważniejszych operacji antyterrorystycznych NATO pod kryptonimem „Active Endeavour”, wspomaganie okrętów stałego zespołu Sił Odpowiedzi NATO - to tylko fragmenty bilansu dziesięcioletniej służby 4 śmigłowców SH-2G w najmłodszej formacji lotnictwa morskiego – kluczu śmigłowców pokładowych.
Mija 10 lat od utworzenia w Marynarce Wojennej RP całkowicie nowego rodzaju lotnictwa - lotnictwo pokładowe. Dwa pierwsze śmigłowce pokładowe Kaman SH-2G Super Seasprite dotarły do Polski na pokładzie fregaty rakietowej ORP „Gen. T. Kościuszko”. Kolejne przyleciały na lotnisko w Gdyni Babich Dołach z bazy niemieckiego lotnictwa morskiego w Nordholz. I tak 25 sierpnia 2003 roku 4 śmigłowce produkcji zachodniej rozpoczęły służbę w polskiej Marynarce Wojennej w kluczu śmigłowców pokładowych.
Śmigłowce SH-2G mogą prowadzić rozpoznanie, wykrywać oraz identyfikować jednostki nawodne. Doskonale sprawdzają się podczas poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych. Można je także wykorzystać do działań poszukiwawczo – ratowniczych oraz logistycznych.
Wyposażenie śmigłowców SH-2G to głównie radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy wykrywania okrętów podwodnych. Nasze śmigłowce zostały przystosowanie do prowadzenia ognia z pokładowej broni strzeleckiej oraz przenoszenia torpedy MU-90. Umożliwia to wykorzystanie śmigłowców podczas operacji zwalczania zagrożeń asymetrycznych oraz do wsparcia operacji wojsk specjalnych.
Od 2006 roku nasze śmigłowce wchodzą w skład Stałego Zespołu Sił Odpowiedzi NATO SNMG 1 (Standing NATO Response Force Maritime Group 1). W ramach zespołu uczestniczyły w jednej z najważniejszych operacji antyterrorystycznej Sojuszu Północnoatlantyckiego „Active Endeavour” oraz w trwającej do dziś operacji, której głównym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi w basenie Morza Śródziemnego.
Obejrzyj galerię zdjęć ze służby klucza śmigłowców pokładowych
Załogi naszych śmigłowców SH-2G wykonywały zadania na akwenach Morza Bałtyckiego, Północnego, Norweskiego, Atlantyku, Morza Śródziemnego i Czarnego. Lądowały na pokładach okrętów Sił Odpowiedzi NATO.
Należy zwrócić uwagę, że starty i lądowania na okrętach klasy fregata bądź korweta należą do jednych z najtrudniejszych. Pilot śmigłowca o rozpiętości śmigła ponad 13 metrów ma do dyspozycji „ruszające się” lądowisko o wymiarach 11 na 15 metrów. I ta umiejętność stawia naszych pilotów wśród elity lotnictwa.
Podczas Międzynarodowych Pokazów Lotniczych Air Show 2013 w Radomiu w dniach 24 i 25 sierpnia będzie można zobaczyć nasze śmigłowiec SH-2G w dynamicznym pokazie możliwości pilotażowych.,
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?