Astronomowie odkryli galaktykę w sąsiedztwie Drogi Mlecznej. Dlaczego wcześniej nie dostrzegli tak dużego obiektu?

Astronomowie odkryli nieznaną dotąd galaktykę karłowatą. Co ciekawe okrąża ona Drogę Mleczną i jest czwartą, co do wielkości galaktyką w sąsiedztwie naszej.
 .

Crater 2 to galaktyka zlokalizowana 400 tys. lat świetlnych od nas. Nowo odkryty obiekt zyskał z miejsca miano czwartej galaktyki satelitarnej wobec Drogi Mlecznej. Dlaczego został zidentyfikowany tak późno, mimo że wielkością przewyższa kilkadziesiąt poznanych dotąd galaktyk?

"To w istocie bardzo rzadkie odkrycie" - twierdzi Wasilij Bielokurow z Uniwersytetu Cambridge w rozmowie z huffingtonpost.com. "Galaktyka, jak Crater 2 to rodzaj niewidzialnego obiektu" - dodaje. Gwiazdy wchodzące w jej skład są bardzo rozproszone i na tyle ciemne, że maskują je jaśniejsze obiekty z innych galaktyk.

Crater 2 został odkryty w styczniu. Naukowcy korzystali z algorytmu, który analizował zdjęcia dostarczone przez Bardzo Duży Teleskop (Very Large Telescope) znajdujący się w Obserwatorium Paranal w Chile. Następnie zbadano nietypowe zgrupowania gwiazd. Jednym z nich okazał się Crater 2.

Z obliczeń wynika, że galaktyka ma średnicę 7 tys. lat świetlnych. Gdyby była widoczna na nocnym niebie byłaby dwukrotnie większa od Księżyca w pełni. Wchodzące w jej skład gwiazdy byłyby jednak bardziej rozproszone. Galaktyka Crater 2 prezentowałaby się mniej więcej, jak na poniższej symulacji, ale pod jednym warunkiem - że byłaby 1000 razy jaśniejszy niż w rzeczywistości.

Zdjęcie: V. BELOKUROV, S. KOPOSOV & G. TORREALBA, IOA CAMBRIDGE, VST ATLAS, SIMON C. SMITH

W ostatniej dekadzie liczba znanych galaktyk sąsiadujących z Drogą Mleczna podwoiła się, co jasno dowodzi, że musimy jeszcze wiele się dowiedzieć o naszym sąsiedztwie - przypomina Science Alert.

Więcej na temat: