(© Dbenbenn, domena publiczna)

Uczeni odkryli, że ptaki wyczuwają intuicyjnie z jaką prędkością mogą poruszać się w terenie zabudowanym. Wyniki swych badań naukowcy chcą wykorzystać do udoskonalenia bezzałogowych samolotów.

Zespół naukowców odkrył, że ptaki potrafią ocenić zagęszczenie środowiska i instynktownie odczuwają, z jaką prędkością mogą poruszać się w nim, by za każdym razem znaleźć właściwą drogę i uniknąć zderzenia.

Badania te pomogą inżynierom w zaprogramowaniu bezzałogowych pojazdów powietrznych (UAV) do latania z ekstremalną prędkością w terenach zabudowanych i terenach zalesionych - informuje Dailymail.

Emilio Frazzoli, profesor aeronautyki i astronautyki w Massachusetts Institute of Technology, jest członkiem zespołu, który obserwuje zachowanie ptaków podczas lotu i projektuje samoloty UAV. Jego zespół badawczy odkrył tzw. prędkość krytyczną, poniżej której ptak, lub inny obiekt latający, może latać bezkolizyjnie. Jeśli ptak lub samolot porusza się szybciej niż ta ustalona prędkość, to jest prawie pewne, że zderzy się z czymś. Prędkość ta zmienia się w zależności od zagęszczenia przeszkód na drodze lotu, takich jak np drzewa w lesie. Naukowcy twierdzą, że ptaki intuicyjnie potrafią oszacować, z jaką prędkością mogą się poruszać.

Według Emilio Frazzoli podobnie zachowujemy się podczas jazdy na nartach
poza wytyczoną trasą zjazdową. Kontynuując zjazd wybieramy za każdym razem właściwą drogę i unikamy przeszkód, nie zatrzymując się przed nimi.
Ta sama teoria może zrewolucjonizować sposób działania UAV, które obecnie są zaprogramowane do latania z prędkością wystarczającą, aby zatrzymać się w polu zasięgu ich czujników. Skutkiem tego poruszają się z małą prędkością, zwłaszcza wokół przeszkód. Jeśli będą miały podane informacje na temat przeszkód w otoczeniu, roboty te będą mogły określić maksymalną prędkość, z jaką mogą się poruszać w danym terenie.

Aby przetestować tę teorię, Frazzoli opracował matematyczne modele lasów o zróżnicowanym zagęszczeniu i obliczył maksymalną prędkość jaką mogą osiągnąć ptaki w każdym środowisku. W wyniku doświadczeń dokonano obliczeń prędkości krytycznej, podczas której ptak z całą pewnością uległby wypadkowi, ale poruszając się poniżej tej prędkości ryzyko kolizji ptaka z przeszkodą jest bardzo małe.

Jeśli wiedzę tę wykorzysta się w pojazdach UAV to zapewni to utrzymanie maksymalnej prędkości potrzebnej do bezpiecznego poruszania się samolotu w terenach zabudowanych.

Pomogłoby to armii USA, która wykorzystuje obecnie drony (bezzałogowe statki latające) w strefach wojennych takich jak Afganistan.

Cywilizacja

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!