Co łączy pszczoły i... ludzi?

Pszczoła i człowiek mają wiele wspólnego w procesie starzenia się organizmu i łączy nas ten sam rodzaj białek w komórkach mózgowych. Efekty badań pokazały, że człowiek - podobnie jak pszczoły - może poprawić sprawność pracy umysłu.

Malutka pracowita pszczółka, która niestrudzenie całymi dniami, wiosną i latem, zbiera miód i pyłek kwiatów, a jednocześnie prowadzi nieocenione zabiegi zapylania kwitnącej przyrody, dając ludziom i zwierzętom dary owoców tego dzieła, ma także wiele innych bezcennych dla nas darów. Jej produkty – miód i kit pszczeli – leczą z różnych chorób i pielęgnują naszą cerę.

Niedawno amerykańscy naukowcy z Arizona State University odkryli, że człowiek ma wiele wspólnego z pszczołami. Łączy nas podobny proces starzenia się organizmu. W dodatku pszczoły mają ten sam, co my, rodzaj białek w komórkach mózgowych. Na podstawie obserwacji życia i starzenia się owadów, naukowcy sugerują, że "sekret dobrej pamięci może leżeć w zmianie otoczenia" – czytamy w serwisie rmf24.pl.

Wyniki badań pokazują, według badaczy z Arizona State University, że substancja białek w komórkach mózgowych, chroni m.in. przed rozwojem demencji. A efekty badań sugerują, że człowiek - podobnie jak pszczoły - może poprawić sprawność pracy swojego umysłu na drodze, na przykład zmiany otoczenia.

Podobny proces starzenia się pszczół i ludzi ma swoje konkretne objawy. Otóż, po okresie wychowywania swojego potomstwa, kiedy pszczoły wyruszają z gniazda po pokarm, w zaledwie dwa tygodnie "zmienia się struktura ich skrzydeł" i tracą owłosienie. Ale najistotniejsze, że ich mózg traci pewne wcześniejsze funkcje - przede wszystkim następują "ograniczone zdolności do uczenia się nowych rzeczy" - zauważyli badacze.

Badania porównawcze osobników młodszych i starszych dowiodły do kolejnych ciekawych wniosków. Naukowcy dowiedli więc istotnych różnic w pamięci młodszych i starszych pszczół. Po tym, jak starsze pszczoły przejęły obowiązki młodszych, wszystkie funkcje ich pamięci uległy znacznej poprawie.

Naukowcy poszli w eksperymentach jeszcze dalej - porównali mózgi osobników pszczół, biorących udział w doświadczeniu, z podobnymi osobnikami, których nie objęto badaniami. W ten sposób badaczom udało się odkryć "zmiany w białku zwanym Prx6, które występuje również u ludzi" i, o których wiadomo, że chronią nas przed demencją, w tym też przed chorobą Alzheimera.

Doświadczenie to pomogło wyprowadzić wniosek, że ponieważ badane białka u ludzi są takie same - powinny one w podobny sposób "reagować na zmiany konkretnych doświadczeń społecznych" pszczelich i ludzkich - twierdzą amerykańscy badacze.

Podczas długotrwałych eksperymentów stwierdzono, że pszczoły - podobnie jak ludzie -odczuwają stres i nie mogą żyć w izolacji. Dlaczego? Dlatego, gdyż są istotami społecznymi. Być może społeczne zmiany u ludzi, np. zmiana otoczenia - podobnie jak w przypadku owadów - sprawi, że mózg człowieka będzie sprawniej funkcjonował - informuje członek zespołu badaczy, Gro Amdam.

W trakcie eksperymentu, objęte badaniem starsze osobniki pszczół mogły bez przeszkód ponownie podjąć trud opieki nad larwami i, co ciekawe, przejęły obowiązki młodszych owadów. Zdaniem naukowców - znacznej poprawie uległa ich zdolność do uczenia się nowych rzeczy.

Badacz Gro Amdam, który brał udział w eksperymencie, mówi, że zespół wiedział już w poprzednich doświadczeniach, że "pszczoły, które przebywają w gnieździe i dbają o larwy - zachowują się inaczej, niż te które je opuszczają".

Zespół amerykańskich badaczy opublikował wyniki pszczelego eksperymentu w prestiżowym magazynie "Experimental Gerontology".

Znajdź nas na Google+