Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czym jest Public Relations?

Redakcja
Bogdan Węgrzynek PR
Bogdan Węgrzynek PR
Public Relations bez tajemnic. Z Bogdanem Węgrzynkiem rozmawia Izabela Okarmus.

Izabela Okarmus: Panie Bogdanie, jest Pan jednym z najbardziej skutecznych specjalistów Public Relations w Polsce. Efektywne kreowanie wizerunku polityków, biznesmanów, sportowców czy firm nie tylko w Polsce, ale również poza jej granicami stanowi o sukcesie Pana dwudziestoletniej kariery. Gdyby mógł Pan w kilku zdaniach stworzyć definicję tego, czym jest dobry PR to jakby ona brzmiała?

Bogdan Węgrzynek: PR przede wszystkim polega na wpływaniu na opinie i zachowania. Natomiast dobry PR to taki, który przynosi oczekiwane efekty, a to z kolei bezpośrednio wiąże się z zagadnieniem efektywnej komunikacji. Dobry PR to wywieranie wpływu na innych przy jednoczesnym zachowaniu równowagi pomiędzy partnerami. Fundamentem PR jest przekonywanie, którego podstawą jest odpowiedzialność i wzajemny szacunek. Dobry PR jest w stanie sam siebie obronić, dlatego potrafi radzić sobie z atakami podczas na przykład konferencji czy debat publicznych. Najogólniej mówiąc PR wprowadza pomiędzy partnerami harmonię tam, gdzie jest ona najbardziej potrzebna. Informacja, którą przekazuje ma przede wszystkim przekonywać i szukać przychylności tych, których opinie są najbardziej istotne.

I.O. Jakie cechy powinien posiadać dobry PR-owciec?

B. W. Dobry PR – owiec przede wszystkim powinien kierować się szeroko pojętą empatią. W tym znaczeniu starać się rozumieć zachowania ludzi, przewidywać procesy społeczne, analizować tendencje i rozważać różne warianty konsekwencji, jakie mogą one z sobą nieść. Łagodzenie sporów i unikanie konfliktów to kolejne z umiejętności jakie powinien posiadać specjalista ds. PR. Wprowadzanie harmonii wśród ścierających się interesów instytucji publicznych i prywatnych to niezwykle ważny aspekt dobrego PR.

I.O. Czym dla Public Relations jest wizerunek?

B. W. W dziedzinie PR słowo wizerunek ma mnóstwo znaczeń, czasami dochodzi nawet do jego nadużycia, a tym samym do wypaczenia jego znaczenia. Wiąże się ono zarówno z reputacją, jak i wiarygodnością, pewnego rodzaju postawą czy cechą określonych podmiotów. Ponieważ wizerunek jest zbiorem wszystkim wrażeń, zarówno tych pozytywnych jak i negatywnych, zadaniem PR-owca jest zarządzanie nim w takich sposób, aby był spójny i przejrzysty. Aby tak jednak było wizerunek musi mieć bezpośrednie odzwierciedlenie w rzeczywistości.

I.O. Po jakim czasie PR przynosi rezultaty?

B.W. Potrzeba cierpliwości, zaangażowania i czasu żeby PR przyniósł oczekiwane rezultaty. Największym błędem jaki mogą popełnić osoby, które chcą współpracować ze specjalistami z zakresu PR jest założenie, że przynosi on pożądane efekty w bardzo krótkim czasie i jak najmniejszym nakładem sił. PR nie jest w żaden sposób dodatkową pomocą w sytuacji kryzysowej, ale jedną z podstawowych struktur organizacyjnych.

I.O. Czy PR wspomaga wzmocnienie mentalnej pozycji osoby czy firmy? Czy przyczynia się do zwiększenia pewności siebie?

B.W. Oczywiście, że tak. W czasach ogromnie nasilonej rywalizacji pomiędzy firmami PR znacząco wzmacnia zarządzanie. Każdy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że sprzyjające nastawienie do firmy jest jak najbardziej pożądane. Eliminuje to konflikty, stwarza szerokie pole do nawiązywania nowych kontaktów, buduje dobrą reputację etc.

I.O. Jakiego rodzaju przedsiębiorstwa mogą korzystać z pomocy PR?
B. W. Każda osoba, firma, przedsiębiorstwo, czy to publiczne czy prywatne może, a wręcz powinno korzystać z pomocy PR. Zadaniem PR przede wszystkim jest docieranie zarówno do szerokiego grona odbiorców, jak i do pojedynczych podmiotów. Dlatego każdy, komu zależy na wzmocnieniu swojego wizerunku jak i nawiązaniu przyjaznej współpracy z otaczającymi go ludźmi bądź instytucjami powinien rozpocząć współpracę ze specjalistami z zakresu PR.

Z Bogdanem Węgrzynkiem rozmawiała Izabela Okarmus

od 7 lat
Wideo

Jakie są wczesne objawy boreliozy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto