Gdy w styczniu 2015 r. sonda Dawn przesłała na Ziemię zdjęcie planety karłowatej Ceres naukowców zaintrygowała jasna plama na powierzchni obiektu. Naukowcy opublikowali wyniki analiz składu Ceres.

13 stycznia 2015 r. sonda Dawn przesłała na Ziemię zdjęcia Ceres wykonane z odległości około 380 tys. kilometrów. Widać na nich wyraźnie jasne punkty na powierzchni planety karłowatej.

W czasopiśmie "Nature" ukazały się analizy na podstawie danych dostarczonych przez sondę Świt. Naukowcy wykryli ślady soli i iłów bogatych w amoniak. Na Ceres wykryto 130 jasnych obszarów znajdujących się głównie w kraterach uderzeniowych - podaje NASA. Badacze zidentyfikowali siarczek magnezu i jeszcze inny jego rodzaj tożsamy z solą Epsom, czyli tzw. solą angielską lub gorzką.

Jasne punkty na powierzchni Ceres mogły powstać w przeszłości w wyniku sublimacji lodu. Miały on wyłonić się spod powierzchni na skutek uderzeń asteroid. Zdaniem badaczy z Instytutu Maksa Plancka w niemieckiej Getyndze pod powierzchnią planety karłowatej znajdują się bryły słonego lodu.

Kolejne opracowanie opublikowane w "Nature" dotyczy obecności iłów bogatych w amoniak na Ceres. Wykryto je dzięki spektrometrom działającym w podczerwieni i świetle widzialnym. Odkrycie prowadzi do ciekawych wniosków. Ceres miałaby nie powstać w pasie planetoid między orbitami Marsa i Jowisza, gdzie obecnie się znajduje, ale w zewnętrznych strefach Układu Słonecznego. Inne rozwiązanie zakłada, że planeta karłowata znajduje się w miejscu powstania, ale widoczna na niej jest materia zawierająca składniki z okolic Neptuna.

Sonda Dawn została wystrzelona 27 września 2007 r. Jej pierwszym celem była orbita planetoidy Westa. Został on osiągnięty w sierpniu 2011 r. We wrześniu 2012 r. obiekt opuścił orbitę planetoidy i skierował się w stronę Ceres. Ta planeta karłowata o średnicy 950 kilometrów znajduje się w pasie planetoid między Marsem i Jowiszem.

Cywilizacja

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!