Mineły zaledwie tygodnie od premiery w Operze Krakowskiej opery Donizettego "Don Pasquale" w reżyserii Jerzego Stuhra - krakowski artysta chciał nawiązać do jak mówi aury filmów Federico Felliniego i podkreślić komizm dzieła

Od jakiegoś czasu Opera Krakowska daje coraz szerszą oprawę każdej premierze - już nie tylko konferencja prasowa ale jak w przypadku grudniowej premiery "Don Pasquale" dostajemy do obejrzenia kilkunastominutowe wideofilmy z próby generalnej. Z przyjemnością obejrzałem taki właśnie 12 minutowy materiał z obszerną wypowiedzią reżysera oraz śpiewaków i pozostałych twórców bardzo trafnie zacytowane sceny ze spektaklu i te komiczne i te romantyczne. A także tak niezwykłe jak scena z piękną bohaterką śpiewającą arie nago w kąpieli. Była to zresztą propozycja występującej w tej roli śpiewaczki Alexandry Flood w roli Noriny, co ...bardzo ucieszyło reżysera...



Warto zobaczyć ten film w youtubowym kanale krakowskiej sceny


https://www.youtube.com/watch?v=SsgjB3ILaXQ Opera Krakowska - Don Pasquale - G. Donizetti Foto


Albo wielka parada ogromnych kapeluszy nawiązująca do sekwencji "pokazu mody" w tym kościelnej, z filmu "Fellini Rzym" Federico Felliniego, do którego Jerzy Stuhr świadomie nawiązał. Przygotowanie tylu wystawnych kapeluszy, kokard, sukien sytuuje spektakl krakowski nie tylko w kręgu wspomnianych filmów włoskiego reżysera ale w aurze klasycznej opery komicznej pełnej umowności i ... swoistego rozbuchania inscenizacyjnego i kostiumograficznego .







Oczywiście Donizetti stworzył opere buffo gatunek dobrze poddający się takim zabiegom także uwypukleniu elementów komicznych . Z pewnością to Jerzy Stuhr, który ma bliskie związki z Włochami bo grał tam i reżyserował był najbardziej predestynowany aby stworzyć taka wizje "Don Pasquale". Jest tyle poza tym innych elementów które skłaniają do porównan i przede wszystkim do tego aby spektakl obejrzeć.







Zacytuje jeszcze fragment obszernej recenzji po próbie generalnej z profilu Facebook znawcy nie tylko włoskiej opery komicznej Lesława Czaplinskiego:
"Znaczne wrażenie wywiera otwierająca drugą część przedstawienia „rewia perwersyjnych kostiumów” zaprojektowanych przez Zofię De Inez, zwłaszcza w odniesieniu do statystów, paradujących czy to z odsłoniętym torsem, wyzierającym spoza poobcinanej koszuli, czy też obnażonymi nogami w czarnych pończochach.
W przeważającej mierze współgra ze sobą koloryt strojów i dekoracji, przywołujących westybul ze schodami i galeriami w rezydencji, najwyraźniej mającej czasy świetności za sobą, na co wskazują brakujące balaski i odpadający tynk. Zagrały też światła, kiedy po spoliczkowaniu Don Pasquale przez jego nową żonę, mniemaną Sofronię, w oka mgnieniu ich ciepła barwa zmienia się w zimną.
Zbyt natrętne wydaje się natomiast ogrywanie gagu ze stetoskopem, za pomocą którego doktor Malatesta bada stan serca poddawanego jego próbie tytułowego bohatera. To także trochę nachalne ogrywanie staroświeckiej bielizny, które być może nie byłoby tak rażące, gdyby nie rozgrywało się na tle stylowej dekoracji. O wiele lepiej koresponduje z nią pojawienie się ruszającego w konkury Don Pasquale w peruce, surducie i pończochach z czasów Ludwika XIV
."


Opera Krakowska - Don Pasquale - G. Donizetti

Po raz czwarty powracający na afisz Opery Krakowskiej (po raz pierwszy dzieło to przedstawił w Krakowie zespół włoski 24 kwietnia 1858 r. Premierę opery „Don Pasquale” G. Donizettiego. Spektakl reżyserował Jerzy Stuhr i jest to pierwsza realizacja operowa wybitnego twórcy.
Kierownictwo muzyczne Tomasz Tokarczyk, scenografia Alicja Kokosińska, kostiumy Maria Balcerek. Premierowe przedstawienia odbyły się 3, 4 i 6 grudnia 2016.
W partii Doktora Malatesty wystąpił Mariusz Kwiecien, światowej sławy baryton, gwiazda Metropolitan Opera w Nowym Jorku i ulubieniec krakowskiej publiczności. W obsadzie ponadto m.in.: Dariusz Machej, Grzegorz Szostak (Don Pasquale), Mariusz Godlewski (Malatesta), Andrzej Lampert, Sang Jun Lee, Adam Sobierajski (Ernesto), Aleksandra Flood, Anna Wolfinger, Karolina Wieczorek (Norina).

Spektakl "Don Pasquale" w repertuarze Opery Krakowskiej 2016 2017 ...




Wydarzenia

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!