Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

F1: James Allison pozostanie dyrektorem technicznym Ferrari

Kamil Skoczylas
Kamil Skoczylas
Brytyjczyk James Allison po wielu spekulacjach postanowił pozostać w Scuderii Ferrari. Inżynier jest związany z włoską stajnią od lipca zeszłego roku. Nowa umowa obowiązuje do końca sezonu 2018.

James Allison w Formule 1 zadebiutował w 1992 roku. Od lat był cenionym ekspertem w kwestii aerodynamiki. Jego pierwszym pracodawcą był zespół Larrouse, w którym pełnił funkcję szefa ds. aerodynamiki. Dwa lata później trafił do Benettona, gdzie pracował jako starszy projektant rozwiązań aerodynamicznych. Przyczynił się do zdobycia pierwszego tytułu mistrzowskiego przez Niemca Michaela Schumachera. W latach 2000-2005 był pracownikiem Ferrari. Były to najlepsze lata dla zespołu z Maranello, w którym zdobyli z Schumacherem i Brazylijczykiem Rubensem Barrichello 10 tytułów mistrzowskich. Wraz z upłynięciem kontraktu przeniósł się do Renault, gdzie pełnił funkcję zastępcy dyrektora technicznego. W zespole tym pozostał aż do sezonu 2014. W tym czasie zdobył z ekipą cztery tytuły mistrzowskie w latach 2005-2006 (mistrzem był wtedy Hiszpan Fernando Alonso), ale przeżywał także porażki zespołu, m.in. w 2009 roku, kiedy po wyjściu na jaw afery singapurskiej "Carsh-gate", w której na polecenie ówczesnego szefa zespołu Flavio Briatore, Brazylijczyk Nelson Piquet Jr celowo rozbił samochód, koncern główny sponsor wycofali się z projektu. Ekipę z Enstone przejęła firma Genii Capital, należąca do Luksemburczyka Gerarda Lopeza. Była to jednak wielka szansa dla Allisona, by stać na szczycie projektu. Briatore i dyrektor techniczny Pat Symmonds zostali zdyskwalifikowani i Allison zajął miejsce rodaka na tym stanowisku. W 2010 roku w zespole jeździł Robert Kubica, który trzykrotnie stawał na podium. W 2011 roku zespół zmienił nazwę na Lotus, ale stracił także Polaka po jego wypadku w rajdzie. Samochody Brytyjczyka były bardzo udane - pierwsze podium odnotował Rosjanin Witalij Pietrow (choć nie był zawodnikiem prezentującym wysoki poziom w trakcie swojej kariery w F1), natomiast w 2012 roku Fin Kimi Raikkonen został trzecim zawodnikiem mistrzostw. Najlepszy był dla nich sezon 2013, w którym Raikkonen wygrał GP Australii, a w całym sezonie razem z Grosjeanem czternastokrotnie stawali na podium. To sprawiło, że mający problemy zespół Ferrari ponownie zatrudniło Allisona, lecz tym razem jako "głowę" całego projektu. Brytyjczyk został ich pracownikiem w lipcu 2014 roku, jednak jego zadaniem było przygotowanie bolidu do sezonu 2015. Decyzja okazała się słuszna. Samochód o nazwie Ferrari SF15-T umożliwił wygranie dwóch wyścigów przez Niemca Sebastiana Vettela (GP Malezji i Węgier), a w całym sezonie wraz z Finem Kimim Raikkonenem ośmiokrotnie stawali na podium w ciągu jedenastu wyścigów. Dla porównania w zeszłym roku miejsc w pierwszej trójce było zaledwie dwa i to w całym sezonie. Ówczesny lider teamu, Fernando Alonso, w klasyfikacji generalnej zajął dopiero 6. pozycję. W tym Vettel i Raikkonen są na najlepszej drodze do zajęcia 3. i 4. miejsca, gdyż Mercedes nadal jest poza zasięgiem. Nie dziwi więc fakt dalszej chęci współpracy z brytyjskim inżynierem. Wcześniej zespół przedłużył także umowę z Raikkonenem. W ten weekend odbędzie się domowa runda dla Ferrari, na włoskim torze Monza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Konferencja prasowa po meczu Korona Kielce - Radomiak Radom 4:0

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto