Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak to jest naprawdę z tą prawdą?

Robert Grzeszczyk
Dwie karty będące podstawą oceny rzeczywistości przez uczestników badania w zależności wpływu czynnika zewnętrznego.
Dwie karty będące podstawą oceny rzeczywistości przez uczestników badania w zależności wpływu czynnika zewnętrznego. S. Asch na potrzeby eksperymentu
W większości wszyscy mamy przekonanie, że na nasze oceny ma duży wpływ środowisko zewnętrzne. Najczęściej wiążemy to z reklamą. Czy słusznie?

Czytając na stronie: www.jow.pl artykuł "Rola nieprawdy w systemie medialnym III Rzeczypospolitej" Wojciecha Błasiaka zwróciłem uwagę na zamieszczony tam opis eksperymentu Salomona Ascha (1907-1996). Ten urodzony w Warszawie i zmarły w USA psycholog wskazał na ogromne zależności w ocenie faktów i rzeczywistości przez człowieka. W większości wszyscy mamy przekonanie, że na nasze oceny ma duży wpływ środowisko zewnętrzne. Najczęściej wiążemy to z reklamą. Czy słusznie?

Eksperyment Ascha

Asch porównał dwie sytuacje: całkowicie immanentną ocenę sytuacji oraz oceny powstałe pod wpływem mniej lub bardziej licznej oceny zewnętrznej. Swoje badanie Asch przeprowadził w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Uczestnicy eksperymentu otrzymali od Ascha dwa rysunki. Pierwszy zawierał rysunek kreski określonej długości. Na drugiej kartce były narysowane trzy kreski różnej długości-ale jedna z nich była identyczna z kreską narysowaną na pierwszej kartce. Uczestnicy eksperymentu niemal bezbłędnie (98 procent) ocenili rzeczywistość. Zrobili to niezależnie i samodzielnie.

W drugiej części eksperymentu wzięli również udział zawodowi aktorzy. W różnych sytuacjach wprowadzali fałszywe informacje na temat długości kresek. Dyskutowali o tych długościach i w większości artykułowali świadomie błędne wnioski. W takich okolicznościach niemal 37 procent uczestników wskazywało na błędne rozwiązania. Zmieniali swoje pierwotne, odzwierciedlające rzeczywistość stanowisko. Pod wpływem większości zaczynali wątpić w swoje zmysły. Jednocześnie nie potrafili lub nie chcieli wskazać rzeczywistej przyczyny zmiany swojego stanowiska.

Konformizm

Eksperyment psychologiczny dotyczył zagadnienia konformizmu informatycznego. Konformizm to nadmierne, bezkrytyczne przyjmowanie i stosowanie się do norm, bezkrytyczne identyfikowanie swoich celów z celami grupy, mechaniczna akceptacja wszelkich zasad i wartości, bierna uległość, bezmyślna aprobata reguł głoszonych przez innych.

Wśród 20 milionów mających prawa wyborcze w naszym kraju, niemal 38 procent może bezwolnie przytakiwać zdaniu innych. Te 38 procent to mogą być wszyscy, którzy w badaniach preferencji mają zamiar zagłosować na PO lub ci wszyscy którzy wybierają dziś łącznie PiS i SLD.
To ogromna rzesza ludzi. Siedem i pół miliona sztuk wyborców.

Eksperyment Ascha wskazuje, że w rzeczywistości ludzie mogą odbierać prawdę nie według jej rzeczywistości i realnych faktów, lecz według wskazań jakie otrzymują post factum od innych i masowych środowisk zewnętrznych. Takimi są w dzisiejszych czasach media. Wszelkie media, które wskazują w sposób jednoznacznie ukierunkowany należy przyjąć jednoznacznie za kłamliwe i oszczercze. A wszelkie działania władz i właścicieli mediów w tym kierunku musimy uznać za zagrożenie dla społecznego postrzegania realnej rzeczywistości. Nie publikowanie części faktów, pomijanie ich, to również świadome działania dezinformacyjne i uderzające w podstawy istoty demokracji.

Czyż pozbawianie ludzi możliwości postrzegania realiów nie wiąże się z innego rodzaju uzależnieniami? Zakazanym w kraju używaniem narkotyków.

Ludzie powinni mieć świadomość, że żyją w świadomie manipulowanym kraju. Gdzie prawda i rzeczywistość jest jedynie plasteliną w łapach zachłannych ideologów lub materialnych malwersantów. Tak też w większości należy postrzegać słowa o ojczyźnie, patriotyzmie i dobru społecznym padające ze wszystkich istotnych i znaczących „poliklik” jak i kościoła. Nie jest prawdą to co przekazują. Wystarczy popatrzeć co osiągają w porównaniu z naszymi własnymi i krajowymi osiągnięciami. To jest fakt.
List naukowców Uniwersytetu Warszawskiego
W ostatnich dniach pojawił się w mediach list pracowników naukowych Uniwersytetu Warszawskiego na temat tendencyjności mediów. Oni również przywołują wyniki eksperymentu Ascha. I choć bloger Sierkovitz wskazuje na swoje wątpliwości, ta ja uważam, że zarówno eksperyment Ascha jak również sprzężony z nim eksperyment Milgrama (wskazujący na bezkrytyczne uleganie wpływom tzw. autorytetów) sprzężone często w mediach (które nota bene produkują na swoje potrzeby autorytety różnego autoramentu) powodują często farsę z rzeczywistości i faktów. Powodują spustoszenie w umysłach i duchu będąc odległymi od Prawdy.

Stanley Milgram-jeden z najwybitniejszych psychologów XX wieku, uczeń Ascha.

zapraszam do zajrzenia pod poniższe linki:
http://www.jow.pl/blog/mateuszmilian/rola-nieprawdy-w-systemie-medialnym-iii-rzeczypospolitej.html
http://sierkovitz.salon24.pl/277572,eksperyment-ascha
http://pl.wikipedia.org/wiki/Eksperyment_Milgrama
http://www.rp.pl/artykul/607247.html?print=tak
sygnatariusze listu: Prof. Lucjan Piela, dr Franciszek Rakowski, dr hab. Rafał Siciński, dr hab. Janusz Stępiński, dr hab. Leszek Stolarczyk, Prof. Krzysztof Woźniak, dr hab. Michał Cyrański, Prof. Zbigniew Czarnocki, Prof. Edward Darżynkiewicz, dr hab. Wojciech Grochala, Prof. Jan S. Jaworski, Prof. Marek K. Kalinowski, Prof. Tadeusz M. Krygowski, dr Piotr Leszczyński, Prof. Krzysztof A. Meissner, dr hab. Marek Pękała

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto