Za nami osiem dni festiwalowych emocji, podczas których widzowie obejrzeli znakomite projekcje filmowe, spotkali się z twórcami, byli świadkami nagrodzenia Złotymi Glanami Krzysztofa Majchrzaka, Anity Lipnickiej i Jerzego Skolimowskiego.

Gośćmi tegorocznej Cinergii byli m.in. Jan Jakub Kolski, autor pokazywanego na otwarciu festiwalu filmu "Las 4 rano", Andrzej Seweryn, który został wyróżniony nagrodą specjalną za najlepszą kreację aktorską 2016 roku za rolę Zdzisława Beksińskiego w "Ostatniej rodzinie" Jana P. Matuszyńskiego, Matteo Bernardini, włoski reżyser nazywany następcą Paolo Sorrentino, Jerzy Kapuściński, szef studia Munka.

W programie znalazły się również wydarzenia muzyczne, a wśród nich koncert Katarzyny Groniec, który uświetnił zamknięcie Konkursu Polskiej Piosenki Filmowej KamerTon; statuetka powędrowała do duetu Pezet i Czarny HI-FI za utwór "Co jest ze mną nie tak", który wybrzmiewa podczas projekcji "Kampera".

W piątek wieczorem na uroczystości zamknięcia 21. Forum Kina Europejskiego Orlen Cinergia statuetkę Złotego Glana odebrał Jerzy Skolimowski reż. m.in. takich filmów jak: "Cztery noce z Anną", "Essential Killing", który otrzymał Nagrodę Specjalną Jury na Festiwalu Filmowym w Wenecji (2010) oraz "Złotego Lwa" dla najlepszego filmu oraz reżysera na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych (2011) czy "11 minut".

Złotym Glanem uhonorowano również zmarłego w tym roku Andrzeja Wajdę, którego "Powidoki" zaprezentowano ostatniego dnia Forum Kina Europejskiego na pokazie specjalnym.

Poznaliśmy także laureatów Kryształowego Jabłka i Kryształowej Łódki. 10 tys. zł i nagroda w Konkursie Polskich Debiutów i Filmów Drugich powędrowała do Adama Guzińskiego, reżysera "Wspomnienia lata". – Sam jako student chodziłem na Cinergię, to wspaniałe, że mogłem na tym festiwalu pokazać swój skromny, subtelny film, który w dodatku został doceniony – mówił Guziński podczas uroczystości zamknięcia.
Andrzej Saramonowicz, przewodniczący jury, tak uzasadnił wybór laureata. – Nagradzamy ten film za delikatne i pełne humanistycznej wrażliwości ukazanie dojrzewania nastolatka i dramatu jego matki, rozdartej między rodzinnym obowiązkiem a kobiecą namiętnością oraz za wierne osadzenie ich historii w atroficznych realiach gierkowskiego peerelu.

Wyróżnienie za "Wszystkie nieprzespane noce", film Michała Marczaka, uzasadniała Monika Talarczyk-Gubała. - W podziękowaniu za hasło dostępu do Wzgórz Pamięci i utrwalenie w pełnometrażowym filmie ulotnych wrażeń i spotkań, co do których nie wiadomo, czy się wydarzyły – mówiła.

Wyróżnienie za film "Kamper" Łukaszowi Grzegorzkowi wręczył ks. Andrzej Luter. - Za postawienie w ciekawej formie artystycznej, ponadpokoleniowo intrygującego pytania: ile wolności zgodzimy się oddać w zamian za poczucie stabilizacji? – argumentował.

Jury w składzie Grażyna Torbicka, Cosmina Stratan, Marcin Koszałka przyznało nagrodę główną w Konkursie na Najlepszy Debiut Europejski i Film Drugi Asaphowi Polonsky'emu za "Tydzień i jeden dzień". – Za oryginalne sportretowanie traumatycznej sytuacji, jaką jest utrata ukochanego dziecka – wymieniała Grażyna Torbicka, przewodnicząca jury. - Za dojrzałość w pokazaniu skrajnych stanów emocjonalnych i umiejętne balansowanie między tragifarsą a dramatem. Za świetną konstrukcję scenariusza.

Wyróżnieniem nagrodzono "Ostatnie dni miasta" Tamera El Saida. - Za filmowe epitafium miasta wielu twarzy i przekonanie, że szansą na ocalenie jest sztuka – usłyszeliśmy w werdykcie jury. - Za znakomity montaż, wyczucie rytmu, który sprawia, że czujemy się częścią przedstawianego świata.

Z niecierpliwością czekam na 22. Forum Kina Europejskiego Orlen Cinergia.

Źródło: mat. prasowe

Kultura

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!