Mimo niesłabnącej popularności pojazdów typu SUV czy crossover, o dziwo nie takie samochody przodują w rankingach sprzedaży. Przeciętny mieszkaniec Europy choćby ze względów praktycznych woli poruszać się autem kompaktowym. Czy oferta Forda w tym segmencie jest dokładnie tym, czego potrzebują klienci?

Projekt w skali globalnej

Premiera pierwszej generacji nowego modelu Forda mająca miejsce w 1998 roku była nie lada przełomem. Zaprezentowany wówczas Ford Focus pierwszej generacji był od strony wizualnej na tyle nowatorski, że wyprzedzał stonowaną konkurencję o co najmniej dekadę. Ciężko było wskazać podobieństwa z wysłużonym poprzednikiem, jakim był Escort. Pozytywnych recenzji nie było końca, a swoistym ukoronowaniem niewątpliwie stanowił tytuł Samochodu roku w ekskluzywnym plebiscycie COTY.

Poprawianie czegoś z natury dobrego nie jest łatwym zadaniem, a jednak inżynierowie Forda nie mieli wyboru i musieli podjąć rękawice. W branży motoryzacyjnej nieustanny rozwój jest czymś naturalnym, gdyż wymusza to niejako konkurencja na rynku. Trzecia odsłona Forda Focusa zadebiutowała w 2010 roku, przy czym 4 lata później przeszła gruntowny facelifting. W ramach nowej strategii „One Ford” nastąpiła unifikacja wyglądu Focusa. Obecnie model ten wygląda tak samo w Europie, jak np. w Stanach Zjednoczonych. Z zewnątrz spore wrażenie robi charakterystyczny grill, nieprzypadkowo budzący skojarzenia z większym Mondeo. Nowoczesny design to z pewnością duża zaleta kompaktowego modelu, który nawet po upływie kilku lat od premiery, wciąż będzie prezentował się świeżo.

Obecnie Ford Focus dostępny jest w trzech wersjach nadwozia. Podstawa to pięciodrzwiowy hatchback. Potrzebujący więcej przestrzeni mają do wyboru jeszcze przestronnego sedana oraz kombi. W tym ostatnim przypadku przestrzeń bagażowa po złożeniu siedzeń na tylnej kanapie wynosi aż 1512 litrów. Więcej informacji o poszczególnych odmianach oraz dokładne specyfikacje techniczne można znaleźć tutaj: http://www.ford.pl/Samochody_osobowe/focus.

Trochę szaleństwa nie zaszkodzi

Jednym z zarzutów stawianych wobec obecnie produkowanych pojazdów, jest to, że zupełnie brakuje im polotu. Czegoś takiego z pewnością nie można powiedzieć o sportowych wersjach Forda Focusa. Swego rodzaju tradycją stało się demonstrowanie dwóch wyjątkowych wersji o ponadprzeciętnych osiągach.

Termin „hot hatch” wywodzący się z języka angielskiego to określenie samochodu kompaktowego ze sportowym zacięciem. Z biegiem lat pojazdy te ewoluowały do tego stopnia, że bez wstydu można nimi wybrać się na tor wyścigowy i sprawdzić swoje umiejętności w tych warunkach. Pierwszą propozycją od Forda dla kierowców żądnych wrażeń jest Focus ST. Wyposażony w dwulitrową jednostkę benzynową EcoBoost o mocy 250 koni mechanicznych samochód przyśpiesza w czasie od 0-100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Co ciekawe osiągi te wcale nie są okupione wysokim spalaniem.

Z ekonomicznego punktu widzenia jeszcze lepszą opcją, wcale niepozbawioną sportowego pazura jest Ford Focus ST w wersji wysokoprężnej. Rozwiązanie to pojawiło się po raz pierwszy historii i wbrew pozorom wydaje się mieć sens. Maksymalny moment obrotowy o wartości aż 400 Nm zapewnia odpowiednią dynamikę na każdym biegu, a spalanie jest niewiarygodnie niskie. Dla głowy rodziny nie ma chyba bardziej uniwersalnego samochodu niż Focus ST w dieslu. Po raz pierwszy także i ta odmiana nadwozia otrzymała wariant usportowiony i z pewnością jest to krok w dobrą stronę. Jeżeli jednak komuś wciąż byłoby mało, to Ford ma jeszcze w ofercie hardcorową odmianę RS o mocy aż 350 koni mechanicznych, która w trybie Drift niemal dosłownie zwija za sobą asfalt.

Rozwiązania na miarę klasy premium

Jedną z największych zalet Forda Focusa jest mnogość dostępnych konfiguracji. Jeżeli weźmie się pod uwagę jednostki napędowe, wersje nadwozia, pakiety wyposażenia i dodatki, to łącznie mamy do dyspozycji ogromne możliwości pod kątem personalizacji. To jeden z kluczowych czynników, dlaczego tak często spotykamy Focusa na polskich drogach.

Paletę silnikową otwiera motor EcoBoost o pojemności litra i mocy 100 koni mechanicznych. Pomimo niewielkich rozmiarów zapewnia doskonałą dynamikę zwłaszcza w mieście i zużywa niewiele paliwa. Poza tym w ofercie dostępna jest odmiana wolnossąca i mocniejsze wersje silnika EcoBoost o pojemności 1,5 litra. Najmocniejsza z nich legitymuje się mocą 182 koni mechanicznych. Oczywiście najnowszy Ford Focus może być równie dobrze napędzany jednostkami wysokoprężnymi TDCi.

Poruszanie się kompaktowym Fordem na co dzień może być równie komfortowe, co pojazdem klasy premium. Decydując się na taką opcję jak np. system info-rozrywki SYNC 2 obsługiwany dużym ekranem dotykowym pokonywanie kolejnych kilometrów jest przyjemne nawet wtedy, gdy jesteśmy zmuszeni odczekać swoją kolejkę w korku. Poza tym dodatkiem godnym uwagi jest nowatorski asystent parkowania, który działa także tam, gdzie samochody stoją obok siebie prostopadle.

Kiedy nie potrzebujemy do codziennej jazdy przepastnego auta typu SUV, Ford Focus jawi się nam jako doskonała propozycja, nieoznaczająca tak naprawdę żądnych kompromisów względem komfortu czy ponadprzeciętnych osiągów. To wszystko „ubrane” w ciekawy design być może jest pojazdem, który spełni wszelkie nasze oczekiwania.


Motofakty