Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, zwane potocznie MPK, w poniedziałek 3 października, otrzymało pierwsze supernowoczesne autobusy niskopodłogowe typu Solaris. Pojazdy są polskiej produkcji z Owińska.

Kilka miesięcy wcześniej, Urząd Miasta Krakowa i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie ogłosiły przetarg na zakup 100 nowoczesnych, niskopodłogowych, przegubowych autobusów o długości 18 i 12 metrów. Cena jednego pojazdu z oporządzeniem wynosi tylko milion złotych sto dwadzieścia sześć tysięcy.

Niestety, przetarg narzucał wiele rygorystycznych, współczesnych parametrów technicznych, np. przyszła eksploatacja musiała być zgodna z wymogami Unii Europejskiej oraz ochrony środowiska.

Dodatkowym wymogiem był bezkolizyjny dostęp do wnętrz pasażerów na wózkach inwalidzkich i rodziców z małymi dziećmi na wózkach, a także pasażerów z dysfunkcją narządów ruchu. Przetarg wygrał poznański Solaris.

W poniedziałek 3 października w zajezdni autobusowej MPK S.A. prezydent Krakowa prof. Jacek Majchrowski przy udziale przedstawicielki Firmy Solaris, przekazał do eksploatacji 13 autobusów. Szczęśliwi kierowcy, którzy po eliminacjach wewnątrz zakładowych MPK S.A. otrzymali od prezydenta klucze do tych pojazdów.

Pierwszy autobus z tej zajezdni wyjechał na trasę linii 292 i będzie jeździł na trasie PKP Dworzec Kraków Główny - Lotnisko Balice. Pozostałe będą kursować na wszystkich trasach obsługiwanych przez MPK S.A. na terenie Krakowa oraz ościennych miejscowościach w aglomeracji.

Parametry autobusu to spełnienie europejskich norm związanych z ochroną środowiska. Silnik ma standardy emisji spalin EEV. W komorze silnika jest zamontowany system wykrywania i gaszenia ognia, co spełnia parametry ochrony przeciw pożarowej.

Czytaj więcej -->

Autobus jest skomputeryzowany z centralnym komputerem do obsługi urządzeń zewnętrznych i wewnętrznych. Nowoczesne urządzenia planszowe systemu informacji pasażerskiej.

Pojazd posiada 6 kamer wewnętrznych, jak też kamery zewnętrzne umożliwiające pracę kierowcy. Wszystkie dane z kamer są wyświetlane na monitorze znajdującym na stanowisku kierowcy. Nowoczesny z najnowocześniejszą technologią automat do sprzedaży biletów. Pojazd posiada najnowszej generacji kasowniki biletów z wyświetlaczem. Posiadacze „Krakowskiej Karty Miejskiej” bez problemu będą mogli sprawdzić wszystkie parametry zapisane w swojej karcie.

Na 512 autobusów przegubowych i tzw. krótkich, krakowskie MPK posiada jeszcze tylko 21 pojazdów starszej generacji z tzw. wysoką podłogą. W starszych pojazdach pasażer ma utrudniony dostęp do środka z uwagi na stopnie, które nie są przystosowane dla osób niepełnosprawnych.

Kraków czeka kolejna niespodzianka komunikacyjna. W szybkim tempie powstaje nowa nitka tramwajowa na osiedle Ruczaj. To będzie ważny węzeł komunikacyjny z pętlą koło nowego Kampusu Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kilka tysięcy studentów kampusu oraz kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców osiedla będzie posiadało łatwy dojazd do centrum miasta.

Nitka tramwajowa połączy Łagiewniki z Borkiem Fałęckim, starym Podgórzem i osiedlami Bieżanów oraz Kurdwanowem. W odwrotnym kierunku przez ulicę Kapelanka, rondo Grunwaldzkie oraz mostem Grunwaldzkim ze starym centrum Krakowa, Nową Hutą, Bronowicami.

Portfel

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!