Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krótka historia Fiata Uno

Maciej Kędzierski
Maciej Kędzierski
Fiat Uno
Fiat Uno
Uno wyśmiewane przez Polaków, było niegdyś samochodem roku. Obecnie ten model Fiata kojarzy się nam z korozją i wysoką awaryjnością.

Na początku lat 80. XX wieku, Włosi zaczęli głęboko zastanawiać się nad następcą przestarzałego już Fiata 127. Nowy model miał odznaczać się przede wszystkim niskim spalaniem oraz dużą praktycznością. Na stanowisku zatrudniono uznanego w świecie motoryzacji - Giorgetto Giugiaro.

W 1983 roku zaprezentowano Fiata Uno, z którym wiązano ogromne nadzieje. Rok później auto otrzymało tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1984. Dziennikarze doceniali przestronność i pakowność Fiata. Mimo małych pojemności: 0.9, 1.1 i 1.3 samochód był zrywny i dynamiczny. W 1985 roku przedstawiono dwie sportowe odmiany Uno: popularne Fire i Turbo. Druga wersja posiadała 105 KM, a maksymalna prędkość wynosiła 210 km/h. Warto wspomnieć, że Turbo oparte było o podzespoły modelu Ritmo.

Sześć lat po premierze Uno, włoski producent zadecydował o modernizacji auta. Dokonano kilku zmian stylistycznych i mechanicznych. W podstawowych modelach wykorzystano elementy Fiata Strady. Samochód we Włoszech produkowano do 1995 roku. Przez 12 lat z taśm montażowych wyjechało ponad 6 milionów egzemplarzy! Następcą przestarzałego Uno został Fiat Punto.

Kiedy w Italii historia Uno dobiegła końca, polskie zakłady Fiata podjęły decyzję o wytwarzaniu samochodu. Od czerwca 1995 roku do października 2002 roku w naszym kraju powstało około 174 tysięcy Uno. Dzięki temu modelowi wielu Polaków za niewielkie pieniądze mogło nabyć własne "cztery kółka". Obecnie na forach byli posiadacze śmieją się z "Unciaka" i jego wad np: korozji lub zawieszenia. Jednak wiele osób podkreśla, iż autko jest łatwe w naprawie, a części są bardzo tanie.

Produkcja Uno nie ograniczała się tylko do Włoch i Polski. Model z dużym powodzeniem wytwarzany jest w Brazylii od 1983 roku! "Jedynka" montowana była także w Turcji, RPA, Ekwadorze i Maroko. Model Fiata nie odniósł sukcesu m.in. w Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii oraz Indiach.

W tym roku zaprezentowano nowe Uno, które będzie oferowane na rynku brazylijskim. W przyszłości auto ma pojawić się w Europie. Nowy model Fiata posiada silniki o pojemności 1.0 i 1.4 litra. Stylistycznie samochód nawiązuje do Fiata Pandy i Fiata Mille (południowoamerykańska wersja Uno).

Czy nowe i brzydkie Uno znajdzie nabywców także w Polsce?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto