Warszawski Teatr Wielki Opera Narodowa prezentuje wyjątkowy spektakl dla miłośników tańca baletowego, śpiewu operowego, jak i muzyki symfonicznej. Zawdzięczamy go Krzysztofowi Pastorowi (dyrektorowi Polskiego Baletu Narodowego) - tancerzowi i choreografowi, mającemu na koncie około 50 baletów, a także wykonawcom: Het Nationale Ballet oraz Polskiemu Baletowi Narodowemu.
Wielofigurowy taniec, umiejętności aktorskie oraz rytmiczna muzyka przenoszą widzów w czasy znanego niemieckiego kompozytora - Kurta Weilla (1900-1950), który swoimi utworami starał się wzbudzać wrażliwość u słuchaczy. Zasmucała go problematyka społeczna swojego kraju, w którym rządy sprawował szerzący zło na świecie dyktator - Adolf Hitler.
Wątek ten znakomicie wykorzystał Krzysztof Pastor, tworząc multimedialny spektakl. Połączył muzykę artysty wykonywaną przez Orkiestrę Opery Narodowej z energicznym układem choreograficznym, pobudzającym do refleksji nad pełnym doświadczeń społecznych, nietolerancji i wiecznej tęsknoty, życiem artysty. Reżyser wykorzystał jego najpopularniejsze songi ("Lamentacja o Mackie Majchrze" i "Alabama Song"), nieznany młodzieńczy chorał religijny, fragmenty symfonii i utworów kameralnych, a także opery i musicale napisane przez kompozytora w Stanach Zjednoczonych.
Dodatkowych wrażeń dostarczają wyświetlane obrazy (zdjęcia Berlina, fragment "Dyktatora" Charliego Chaplina, scena z "Popiołu i diamentu" Andrzeja Wajdy, slajdy z pracami Andy’ego Warhola przedstawiające butelki coca-coli), które są jedyną dekoracją całego przedstawienia. Kolaż ten stanowi atrakcyjną wizualnie i intelektualnie opowieść artystyczną o czasach Kurta Weilla.
W balecie choć dominuje taniec klasyczny, występują też elementy tańca nowoczesnego. Ruchy są wyraziste, czasami wręcz ostre, które z czasem przechodzą w delikatne i subtelne. Muzyka porusza i uspokaja, grzmi i cichnie, jest rytmiczna i przyjemna, przez co wpada widzowi w ucho, a doskonale skoordynowana z tańcem daje wspaniały efekt. Sztuka jest godna polecenia dla wszystkich wrażliwych na piękno muzyki, śpiewu i tańca.
Czytaj też:
Tańcząc Kurta Weilla
Kurt Weill - wieczór baletowy
Świetny Kurt Weill w Teatrze Wielkim
Filip Chajzer o MBTM
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?