Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Legendy motoryzacji: 53. urodziny Trabanta

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
"Mydelniczka", "Zemsta Honeckera", "Ford Karton" czy po prostu "Trampek", to tylko niektóre z żartobliwych określeń Trabanta. Dziś mijają 53 lata od rozpoczęcia jego produkcji w Niemieckiej Republice Demokratycznej.

Są takie auta, które dziś wywołują uśmiech na twarzy innych kierowców. Jednym z nich jest kultowy "Trampek". Samochód produkowany był w latach 1957-1991 w fabryce VEB Sachsenring Automobilwerke w Zwickau.

Trabant znaczy satelita

Popularny Trabant był następcą małolitrażowego samochodu AWZ P70. Charakterystyczną cechą modelu było zastosowanie karoserii z tworzywa sztucznego duroplast. Podwyższyło to jego odporność na korozję. W przypadku pożaru duroplast nie pali się, a jego temperatura topnienia jest zbliżona do temperatury topnienia aluminium. Małolitrażowy silnik dwusuwowy, przestronne wnętrze i duże szyby- te cechy P70 kontynuowane były w kolejnych modelach.

Kolejną wersją był model P-50, nazwany Trabantem. Swoją nazwę auto zawdzięcza radzieckiemu sputnikowi („trabant” to po niemiecku „satelita”). Najbardziej przełomowy w historii marki okazał się model P 601. Wyróżniał go nowy styl nadwozia wzorowany na produkcjach z USA. Dodatkowo w tym modelu zastosowano tylne zawieszenie oparte na sprężynach i poprzecznych wahaczach. Zastosowano bezobsługowy elektroniczny zapłon, ogrzewaną tylną szyba, światła przeciwmgłowe i wsteczne, zagłówki siedzeń oraz pasy bezpieczeństwa. Model 601 wyprodukowano w 2 818 547
egzemplarzach.

Następcą wersji P 601 był Trabant 1.1 produkowany w latach 1990-1991. Został wyposażony w czterosuwowy silnik z Volkswagena Polo o pojemności 1043 cm3 i mocy 29 kW (39,5 KM). Miał on znacznie lepsze osiągi. Wyróżniał się nową deską rozdzielczą, innym kształtem maski przedniej oraz plastikowymi zderzakami.

Powrót legendy

Trabant stał się symbolem "realnego socjalizmu". Dla obywatela wschodnich Niemiec był symbolem luksusu. W latach 90. stał się kultowym autem i obiektem licznych dowcipów. Ma wielu miłośników zrzeszonych w licznych klubach motoryzacyjnych. Nie brakuje też zlotów właścicieli tej marki.

W roku 2009 firma IndiKar na targach we Frankfurcie zaprezentowała nowy prototyp samochodu Trabant nT.
Model może wejść do produkcji w roku 2012. Jest to trzydrzwiowy hatchback, który podstawowym kształtem nadwozia przypomina legendarnego Trampka.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto