Uroczystość podpisania umowy odbyła się na terenie dawnej zajezdni szynowców przy ulicy Tramwajowej. Tłem uroczystości stały się dwa autobusy Mercedes Citaro oraz Mercedes Conecto - ustawione w kształcie litery "u".
- Chciałbym powiedzieć, że staramy się zapewnić naszym pasażerom podróż dobrą. Podstawiać pojazdy czyste, sprawne, nowoczesne i bezpieczne - powiedział Stanisław Galia, prezes MPK Łódź. - Do 2011 roku chcielibyśmy aby autobusy wysokopodłogowe przestały podjeżdżać na przystanki komunikacji miejskiej w Łodzi. Tym zakupem rozpoczynamy wymianę pojazdów, które maja już ponad 16 lat - dodał prezes Galia.
Wymiana wysokopodłogowych pojazdów na te z niską podłogą rozpoczęła się 15 lat temu. W 1995 roku trafiła pierwsza partia Mercedesów O405N2 i Mercedesów O405GN2. W kolejnych latach na ulice wyjeżdżały Jelcze, Many, Volvo oraz Solarisy.
Jakimi autobusami pojadą na jesieni łodzianie? Miejski przewoźnik zakupił Mercedesy Conecto - dziesięć 18-metrowych przegubowców oraz piętnaście pojazdów 12-metrowych. Nowe autobusy będą różniły się od tych, które już po Łodzi jeżdżą. Nowa generacja Conecto to zmieniony design oraz niska podłoga w całym pojeździe. Wersja Conecto, która obecnie kursuje po łódzkich ulicach to pojazdy średniej klasy w świecie pojazdów komunikacji miejskiej.
Dodatkowo zamontowane będą czujniki służące liczeniu wsiadających i wysiadających pasażerów. Pomoże to przede wszystkim dokładnie określić kiedy i na jakich liniach jest największe obłożenie pasażerów oraz na jakich liniach potrzeba pojemniejszych pojazdów. Koszt zakupu Mercedesów Conecto to 28 milionów złotych, jednak nie zostaną one zakupione za gotówkę a w ratach - 350 tysięcy złotych miesięcznie od 2011 roku.
MPK będzie też monitorowane
"Poprawa stanu bezpieczeństwa pasażerów w komunikacji miejskiej w Łodzi poprzez system monitoringu wizyjnego" to nazwa projektu, którego realizację wkrótce zacznie MPK. Wart 4 miliony złotych projekt zakłada wyposażenie 183 pojazdów w 1264 kamer oraz 20 kamer na wytypowanych pętlach i przystankach komunikacji miejskiej a także utworzenie stanowiska - centrum monitoringu w ramach struktury komunikacyjnej spółki.
W system monitoringu będą wyposażone autobusy Solaris, Volvo, Jelcze MB oraz Cityrunnery i zmodernizowane wagony Konstal 805 Na. W każdym pojeździe będzie, w zależności od jego typu 6 lub 7 kamer, zestaw nagrywający z twardym dyskiem oraz monitor LCD, na którym motorniczy lub kierowca będzie mógł obserwować co dzieje się w całym pojeździe.
Elektroniczne oko pojawi się na punkcie przesiadkowym po obu stronach alei Kościuszki, skąd odjeżdżają w obu kierunkach linie nocne: N1, N2, N3, N4, N5, N6 i N7 (w przyszłości kamery wraz z samym punktem zostaną prawdopodobnie przeniesione na punkt przesiadkowy przy Nowym Dworcu Łódź Fabryczna - przyp. autora). Pozostałe kamery w ramach projektu pojawią się na pętlach autobusowych: Wydawnicza, Janów, Świtezianki, Kusocińskiego, Szczecińska Cmentarz, Maratońska, 11-go Listopada, Rojna, Nowosolna, Karpacka. Oraz pętlach tramwajowych: Dąbrowa, Augustów, Kurczaki, Szczecińska, Wyszyńskiego, Chocianowice-IKEA.
W budynku MPK przy ulicy Narutowicza 77, gdzie teraz znajduje się centrala ruchu, dyspozytorzy tramwajów i autobusów, zostanie zorganizowane centrum monitoringu. Na komputerze będą zgrywane dane z dysków rejestratora, obróbka oraz nagrywanie danych z kamer. Kiedy dyspozytor dostanie informacje lub zauważy coś niepokojącego skontaktuje się z policją, strażą miejską, pogotowiem czy służbą ochrony.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?