KDP czyli Kolej Dużych Prędkości jest największą kolejową inwestycją w Polsce, szczególnie ważną dla Mazowsza, Ziemi Łódzkiej, Wielkopolski i Dolnego Śląska. W środę w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi odbyły się konsultacje na temat przebiegu korytarzy tej linii przez teren województwa łódzkiego.

Kolej Dużych Prędkości tzw. "Y", to linia o podwyższonej prędkości z Warszawy do Łodzi i dalej do Wrocławia i Poznania. Super szybkie pociągi (podobne do francuskiego TGV) mają mknąć po torach z prędkością 350 kilometrów na godzinę. Jednak zanim to się stanie odbędzie się szereg różnych procesów. Najpierw wytycza się trasowanie wstępne, potem trasowanie szczegółowe, by na końcu dokonać trasowania ostatecznego.

W ten sposób projekt trasy KDP ma być gotowy dopiero za dwa lata. Jeśli nic nie zakłóci planów, w 2014 roku ekipy wyłonionego wykonawcy wejdą na plac budowy. W środę w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi odbyły się konsultacje na temat przebiegu korytarzy tej linii przez teren województwa łódzkiego.

- Celem tych konsultacji jest określenie punktów, które mogą być kluczowe dla właściwego przebiegu tej linii. Naszym zadaniem jest też wybór nie tylko najlepszej opcji z punktu technicznego, ale również najmniej uciążliwej dla środowiska - tłumaczył Marcin Warda, dyrektor IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo - wykonawcy studium KDP.

Korytarz, o którym wcześniej mowa, to korytarz poprowadzenia linii. Musi być on szeroki na 20 metrów ponieważ łuki muszą być na tyle wyprofilowane aby pędzące pociągi pokonywały go
łagodnie i bezpiecznie. Długość linii "Y" to ponad 460 kilometrów.

- Zaprosiliśmy fachowców od dróg, infrastruktury kolejowe, gospodarki przestrzennej. Myślę, że po tych konsultacjach i zapoznaniu się z uwarunkowaniami przestrzennymi pojawią się precyzyjnie propozycje i warianty przebiegu - mówił Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego. - Rok 2020, to rok, w którym powinniśmy pojechać szybka koleją, jednak wcześniej mamy szansę przejechać trasę Łódź - Opoczno i Centralną Magistralą Kolejową - dodał marszałek.

Na spotkaniu przedstawiono trzy wstępne warianty przebiegu linii KDP. Wszystkie wskazują ten sam korytarz przebiegu, na odcinku od Warszawy do Strykowa - wzdłuż autostrady A2. W Strykowie tory skręcałyby w kierunku Łodzi, gdzie pociągi przejadą przez podziemny dworzec Łódź Fabryczna i tunelem pod miastem dalej.

Rozjazd na Poznań i Wrocław miałby być zlokalizowany między Kaliszem, a Ostrowem Wielkopolskim. Drugi rozjazd według propozycji miałby znajdować się w okolicach Sieradza. Natomiast trzecia koncepcja to rozjazd zlokalizowany w bliskich okolicach Kalisza. Te koncepcje różnią się też sposobem ominięcia zbiornika Jeziorsko - do południa lub o północy.

Jednym z istotnych elementów KDP jest budowa podziemnego dworca oraz tunelu, który wyprowadzi szybkie pociągi dalej. Wiceprezydent Łodzi Marek Cieślak zapowiedział w tym tygodniu, że inwestycja w postaci węzła multimodalnego wraz z nowym dworcem Fabrycznym, powinna być gotowa w 2014 roku.

Dwa lata później ma zostać uruchomiony tunel średnicowy dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej, dalekobieżnej oraz właśnie dużych prędkości. Mają nim biec cztery tory: dwa dla linii dużej prędkości oraz po jednym dla kolei regionalnej oraz aglomeracyjnej. Według planów wylot tunelów ma być zlokalizowany od północy przed stacją Łódź Żabienic i od południa przed stacją Łódź Kaliska, w okolicy Kozin.

Wiadomo też, że zlokalizowane będą dwie stacje dla kolei aglomeracyjnej i regionalnej. Będzie to stacja Centrum (skrzyżowanie Kościuszki i Zielonej) oraz stacja Polesie (w rejonie placu
Hallera). Wylot tunelu KDP zależeć będzie od ostatecznie wybranego wariantu. W 2016 roku Łódź przez Opoczno ma zyskać też połączenie z Centralną Magistralą Kolejową.

Podczas spotkania nakreślono też listę kolizji kolejowych - z liniami już obecnymi 1, 3, 4, 11, 14, 15, 16, 17, 22, 25, 53, 131, 458, 540 oraz drogowych - z autostradami A1 i A2, drogami ekspresowymi S8 i S14, drogami krajowymi 1, 12, 14, 70, 71, 72, 83 oraz drogami wojewódzkimi 473, 478, 702, 704, 705 i 708. Po wybraniu konkretnego wariantu kolizje będą usuwane.

Podobne konsultacje na temat Kolei Dużych Prędkości odbyły się już w ubiegłym tygodniu w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu. Szacunkowy koszt budowy Kolej Dużych Prędkości to ponad 20 mld zł.

Czytaj także:
- Łódź. Startuje remont: dłużej i rzadziej pociągiem do Warszawy
- Łódź. Pierwszy zmodernizowany skład EN-57 wyjechał na tory
- Łódź. Nowy dworzec na Widzewie przyjmuje już pasażerów

Portfel

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!