Lotnisko w Radomiu zostanie rozbudowane
Oferty w postępowaniu na rozbudowę Portu Lotniczego Radom-Sadków otwarto 15 listopada. Wykonawców zainteresowanych realizacją inwestycji jest dwóch, z czego tylko oferta jednego – konsorcjum firm GMT z Mysłowic i PiG Architekci z Warszawy – mieści się w budżecie inwestorskim. Propozycja opiewa na 1,569 mln zł brutto. Druga oferta, o wysokości 4,612 mln zł brutto, należy do firmy Innebo z Warszawy i przekracza budżet zaplanowany na tę inwestycję przez Polskie Porty Lotnicze o ponad 1,5 mln zł.
Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego wraz z projektami budowlanymi, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót oraz przedmiarem robót dla poszczególnych zadań budowy obiektów kubaturowych towarzyszących na lotnisku w Radomiu wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. W ramach zadań wykonawca uzyska wymagane prawem uzgodnienia, pozwolenia i decyzje, wykona projekty budowlane i projekty uzupełniające, uzyska decyzje zezwalające na realizację inwestycji. Zwycięzca będzie mieć cztery lata na wykonanie wszystkich prac.
Lotnisko w Radomiu - duoport z Okęciem
Po raz pierwszy Mariusz Szpikowski, dyrektor Państwowych Portów Lotniczych, zaczął mówić o potrzebie stworzenie nowego portu lotniczego przypisanego do Warszawy jesienią 2017 roku. Nowe lotnisko, które ostatecznie będzie zmodernizowanym portem w Radomiu, będzie tworzyć duoport z Okęciem. Na nowe lotnisko mają zostać przeniesione połączenia czarterowe oraz niskokosztowi przewoźnicy. Budowa ma odbyć się w ekspresowym tempie, a już na starcie nowe lotnisko będzie gotowe obsłużyć 6 milionów pasażerów rocznie.
Zobacz też: Centralny Port Komunikacyjny. Z Warszawy na super lotnisko będą jeździć pociągi z prędkością 250 km/h
Nowa inwestycja ma także poprawić przepustowość na Okęciu, którego możliwości w tym zakresie się kończą. Inwestycja ma również zwiększyć możliwości rozwojowe LOT-u, który poprzez obecność tanich przewoźników na Okęciu, nie jest w stanie realizować swoich ambitnych planów. Ten problem w pełni ma rozwiązać dopiero Centralny Port Telekomunikacyjny, ale jego budowa zajmie co najmniej kilkanaście lat.
Ekspresowe przygotowania
Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” czeka obecnie na oferty w dwóch innych przetargach. Pierwszy dotyczy budowy płyty postojowej i dróg kołowania, drugi gruntownej przebudowy pasa startowego. Ma być on wydłużony o 500 metrów do ponad 2,5 kilometra co pozwoli przyjmować w Radomiu najpopularniejsze odrzutowce takie jak Airbus A320 i Boeing 737. Przetarg związany z przebudową pasa startowego zakłada też zainstalowanie na lotnisku na Sadkowie systemu radiowego systemu nawigacyjnego wspomagającego lądowanie samolotu ILS pierwszej kategorii. Systemy ILS tej kategorii funkcjonują w Polsce na lotniskach w Kraków-Balice, Poznań-Ławica, Szczecin-Goleniów, Bydgoszcz-Szwederowo, Łódź-Lublinek, Zielona Góra-Babimost i Olsztyn-Mazury.
Porty Lotnicze zapewnia jednak, że cała infrastruktura w Radomiu będzie przygotowana do montażu ILS wyższej kategorii, nawet trzeciej, a taki system w Polsce ma jedynie lotnisko Chopina w Warszawie. Planowana przez firmę inwestycja została podzielona na dwa etapy. W pierwszym etapie w ciągu 20 miesięcy, kosztem 425 milionów złotych infrastruktura lotniska zostanie dostosowana do przyjęcia 3 milionów pasażerów rocznie. Powstanie 11 miejsc postojowych dla samolotów. Terminal pasażerski o powierzchni 50 tysięcy metrów kwadratowych zyska 30 stanowisk check-in oraz 9 „gate”. Wokół lotniska powstanie 3500 miejsc parkingowych.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?