Manipulacje neuronami pozwalają zaszczepić fałszywe wspomnienia

Adrianna Adamek-Świechowska
Neuron
Neuron Wikipedia Commons
Naukowcy z MIT dowiedli, że można wytworzyć w mózgu fałszywą pamięć poprzez ingerencję w neurony. Potwierdzono na myszach, że można sztucznie kształtować wspomnienia faktów, które nie miały miejsca lub też przekształcać ich sens.

Amerykańscy specjaliści przeprowadzili eksperyment, który zszokował środowisko naukowe. Badacze z z Massachusetts Institute of Technology dowiedli, że można manipulować neuronami, by w mózgu pojawiło się wspomnienie sytuacji, która w rzeczywistości nigdy nie miała miejsca albo też w rzeczywistości wyglądała inaczej. Dotychczas uzyskiwano podobny efekt poprzez zastosowanie sugestii. Nowe odkrycie odsłania zupełnie nowe możliwości ingerowania w pamięć. Potwierdziły wiarygodność zdarzeń prezentowanych w fantastyce naukowej.

Eksperyment został przeprowadzony na myszy. Naukowcom udało się, manipulując neuronami w hipokampie, przekonać mysz, że jej stopy doznały szoku elektrycznego, choć nigdy nie była rażona prądem. W jej mózgu utworzono
przełącznik, który pozwolił na dołączenie do dowolnego wspomnienia strachu przed porażeniem prądem.

Nowa metoda polega na wszczepieniu do komórek nerwowych światłoczułego białka (występującego np. w siatkówce oka). Element ten staje się przełącznikiem, uaktywniającym neurony pod wpływem światła. Początkowo umieszczono mysz w pomieszczeniu, gdzie była drażniona prądem, a w tworzeniu wspomnień związanych z tym zdarzeniem brały udział komórki ze światłoczułym białkiem. Następnie komórki te przeniesiono do mózgu myszy, która została umieszczona w bezpiecznym pomieszczeniu. Wprowadzone do jej mózgu światłowody zaczęły stymulować jej nerwy, wywoływały strach, związany z nieprzyjemnymi wspomnieniami.

Sheena Josselyn, kanadyjska stwierdziła, że wynik badań wskazuje, iż "wspomnienia są jedynie rodzajem aktywności określonych komórek, która może zostać wywołana przez prawdziwe wydarzenia lub też odpowiednią stymulację". Podkreśliła znaczenie nowego odkrycia: "Ludzie od dawna zajmowali się tym tematem, ale zwykłe teoretyzowanie to jedno, a naukowy dowód to coś zupełnie innego".

Badania w MIT na razie koncentrowały się na myszach, lecz naukowcy chcą zastosować metodę w medycynie człowieka. Według naukowców manipulacje pamięcią pozwoliłyby na wymazywanie koszmarnych wspomnień po szoku doznanym przez ofiary wypadków i przestępstw, co umożliwiłoby im prawidłowe funkcjonowanie. Badacze mają też nadzieję na wykorzystanie wyników w leczeniu chorób takich, jak schizofrenia.

Wiosenne problemy skórne. Jak sobie z nimi radzić?