Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

"Miłość do trzech pomarańczy" i "Teresica" - dwie premiery Opery Krakowskiej

Jan Piotr Szczepański
Jan Piotr Szczepański
afisz spektaklu
afisz spektaklu Opera Krakowska
Miałem okazję niedawno obejrzeć w Krakowie "Miłość do trzech pomarańczy" Prokofiewa, która pojawiła się po raz pierwszy na polskiej scenie, a także rozmawiać z twórcą niedawnej premiery opery serenata "Teresica".

Przede wszystkim muszę podkreślić, że dyrekcja krakowskiej opery pod kierunkiem Bogusława Nowaka zdecydowała się wystawić dwa trudne do inscenizacji spektakle operowe. W przypadku "Miłości to trzech pomarańczy" nie było nawet precedensu na polskiej scenie, a i z tego co pokazały przez ponad 90 lat od powstania dzieła Sergieja Prokofiewa światowe sceny operowe nie wszystko było ciekawe. Mnie się wydaje, że w Krakowie na nowo odczytano warstwy tej opery w kilku czasoprzestrzeniach - tej z okresu burleski scenicznej i filmowej ( nawiązanie do konwencji ...filmu niemego), tej z okresu stalinizmu i współczesnej. Opera to ruch i śpiew i te dwie kwestie mogły się podobać, zostały znakomicie rozwiązane. Tak naprawdę to krakowska inscenizacja jest międzynarodową superprodukcją, w której z racji tematu i odniesień do tzw. klimatów rozmaitych rosyjskich koterii i "dworów" wielka rola przypadła także śpiewakom rosyjskim.
Polska i krakowska premiera "Miłości do trzech pomarańczy" odbyła się pod koniec kwietnia 2014 roku Z przyjemnością oglądałem i słuchałem operowego śpiewu w tym języku. a napisy z tłumaczeniem libretta były bardzo czytelne. Mam jedynie uwagę: dobry jest komediowy pomysł, aby aktorzy - członkowie chóru i baletu zeszli pomiędzy widzów i dopiero od tego momentu spektakl "ożywa", rozbija ramy starego telewizora w jaki ubrano scenografię sceny. Może ten pomysł powinien być wprowadzony jeszcze wcześniej i powtórzony w drugim akcie?
To spektakl dla każdego, nie nużący i zapamiętałem go wraz z zapachem świeżych owoców pomarańczy, którymi częstowano widzów. Czy bohaterowie odnaleźli miłość dzięki odkryciu tajemnicy ukrytej w tytułowych egzotycznych owocach - zobaczcie sami. W krakowskiej operze "Miłość do trzech pomarańczy' zaplanowana jest na 4 lipca br,

"Teresina" - opera serenata

Jeszcze większy ładunek orientu czeka nas w spektaklu „Teresica – Una Pasiόn”, który dopiero obejrzę.
Oto jej treść: Donna Anna z okazji swoich urodzin wyprosiła u męża pozwolenie na wystawienie w pałacowym ogrodzie sztuki teatralnej pt. TERESICA. Mąż hrabiny niechętnie zgadza się na to przedsięwzięcie, przeczuwając katastrofę. Od dawna w zachowaniach Donny Anny kryje się miłosna tajemnica, podobnie jak w historii Teresici, wiejskiej dziewczyny, bohaterki wystawianej opowieści...
Przedstawienie opiera się na pieśniach hiszpańskiego Renesansu, które po raz pierwszy zostaną zaprezentowane w teatralnej formie.
Konferencja prasowa tradycyjnie prowadzona przez Dyrektora Naczelnego Opery Krakowskiej Bogusława Nowaka była poświęcona zapowiedzi premiery. Realizatorzy spektaklu: Fred Apke (scenariusz i reżyseria), Zygmunt Magiera (kierownictwo muzyczne), Bożena Pędziwiatr (scenografia i kostiumy) Mikołaj Blajda (aranżacja i opracowanie muzyczne) – i soliści występujący w spektaklu: Iwona Socha (Teresica) i Marta Klubowicz (Hrabina). opowiedzieli o jej powstawaniu.
"Ogromnie się cieszę, że w Krakowie, który jest nazywany miastem muzyki dawnej wystawiamy operę serenata. Z dumą możemy przyznać, że w Operze Krakowskiej posiadamy zespół, który potrafi grać ten rodzaj muzyki. Niebagatelna jest także rola zespołu wokalnego" opowiadał Zygmunt Magiera (kierownictwo muzyczne).
Ten projekt jest jednym z najciekawszych w mojej karierze. Trudności dodaje fakt, że pieśni, które śpiewam są w językach starohiszpańskim, starowłoskim i starofrancuskim mówiła Iwona Socha (Teresica).
Już jako młody człowiek interesowałem się tą muzyką. W pewnym momencie w głowie pojawiła mi się pewna historia, którą naszkicowałem. Marta Klubowicz namówiła mnie, żebym zaczął pisać i pracować nad tym projektem. Miałem szczęście, ponieważ na swojej drodze spotkałem wielu utalentowanych realizatorów m.in. Zygmunta Magierę - specjalistę od muzyki dawnej. Myślę, że bez niego to przedstawienie nie było by możliwe. Zaufał mi także Bogusław Nowak, Dyrektor Opery Krakowskiej - mówił Fred Apke.

Jako orientalista - arabista z wykształcenia mam świadomość jak wiele do europejskiej muzyki wniosła kultura arabska wraz hiszpańską, rozmawiałem następnego dnia po konferencji prasowej ż głównym twórcą spektaklu "Teresina, una Passion" na ten temat.
Spektakl miała premierę 23 maja br. na Scenie Studio krakowskiej opery i znalazł się w majowym i czerwcowym repertuarze Opery Krakowskiej.
"Teresica" wraz z "Weselem Figara" rozpoczyna 6 i 7 czerwca XVIII LETNI FESTIWAL OPERY KRAKOWSKIEJ. W jego ramach do 9 lipca br. zobaczymy 14 spektakli.
Program

„Wesele Figara” W. A. Mozarta z udziałem światowej sławy barytona Mariusza Kwietnia (solisty Metropolitan Opera w Nowym Jorku)
6, 8 i 10 czerwca, godz. 18.30, Opera Krakowska

„Teresica – Una Pasión”
Opera Serenata z pieśniami Złotego Wieku
7 czerwca, godz. 18.30, Opera Krakowska

„Baron cygański” J. Straussa
„Wielka sława to żart…”
14 i 15 czerwca, godz. 18.30, Opera Krakowska

PREMIERA
„Skrzypek na dachu” J. Bocka, S. Harnicka, J. Steina
Niezwykłe widowisko plenerowe w samym sercu krakowskiego Kazimierza
21 (premiera), 22 i 23 czerwca, godz. 20.00, Dawna Gazownia Miejska na Kazimierzu

„Grand Pas..! – gala baletowa”
Międzynarodowe i polskie gwiazdy baletu w scenerii renesansowego Dziedzińca Arkadowego Zamku Królewskiego na Wawelu
26 czerwca, godz. 20.30, Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu

„Arie Oper Świata”
Wspaniała muzyka na najpiękniejszym polskim dziedzińcu
28 czerwca, godz. 20.30, Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu
Wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Artur Ruciński i Arnold Rutkowski oraz Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka
W repertuarze widowiska znajdą się najsłynniejsze utwory operowe takich kompozytorów jak W. A. Mozart, G. Puccini, G. Verdi, R. Wagner, G. Bizet, P. Czajkowski czy G. Donizetti.

„Orfeusz i Eurydyka” Ch. W. Glucka
Spektakl w 300. rocznicę urodzin kompozytora
2 lipca, godz. 18.30, Opera Krakowska

„Miłość do trzech pomarańczy” S. Prokofiewa
Pierwsza realizacja opery w Polsce
4 lipca, godz. 18.30, Opera Krakowska

„Metamorfozy patosu”
Gość Festiwalu – jeden z rodzajów tradycyjnego teatru japońskiego – teatr kabuki
Su-jōruri & Kabuki Buyō
9 lipca, godz. 18.30, Opera Krakowska
Współorganizator: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej „Manggha”

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Danuta Stenka jest za stara do roli?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto