Naukowcy odkryli najbardziej oddaloną planetę karłowatą w Układzie Słonecznym? Poznajcie V774104

Redakcja Wiadomości24.pl
Obiekt V774104 jest najnowszym kandydatem do miana najbardziej odległej planety karłowatej w Układzie Słonecznym. Leży aż 15,2 mld kilometrów od Słońca.

V774104 jest prawie połowę mniejszy niż Pluton. Jego orbity wokół Słońca nie da się jeszcze określić. Został on odkryty około dwóch tygodni temu. Naukowcy prowadzą poszukiwania obiektów w rejonie za Plutonem, licząc na odpowiedzi na pytania na temat wczesnego Układu Słonecznego - podaje Space.com.

V774104 jest kandydatem do miana najbardziej odległej planety karłowatej w Układzie Słonecznym. Do tej kategorii zalicza się Pluton, przez lata uznawany za planetę i w 2006 r. zdegradowany przez Międzynarodowa Unię Astronomiczną. Wraz z Plutonem znamy pięć planet karłowatych. Są to: Ceres (do której dotarła w tym roku sonda Dawn), Haumea z Pasa Kuipera, Makemake (również z tego rejonu) oraz Eris.

Czytaj także: W Chile rusza budowa Gigantycznego Teleskopu Magellana. To najbardziej zaawansowany teleskop w historii

Jeżeli obliczenia naukowców są poprawne V774104 znajduje się 103 jednostki astronomiczne od Słońca, czyli ponad 15 mld kilometrów.

Przed przyznaniem tytułu najdalszego obiektu w Układzie Słonecznym należy pamiętać, że kandydatami do niego są jeszcze dwa bardziej odległe obiekty: planetoida 90377 Sedna, znajdująca się ponad 140 mld kilometrów oraz planetoida 2006 SQ372 odległa o 200 mld km. V774104 może jednak ciągle kandydować do miana najodleglejszej planety karłowatej.

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo