Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa trasa tramwajowa we Wrocławiu już otwarta! [Zdjęcia]

Marek Sokół
Marek Sokół
Tramwaj Plus na tle Wrocławskiego Stadionu.
Tramwaj Plus na tle Wrocławskiego Stadionu.
Wrocławska sieć tramwajowa rozrasta się. Od ostatniej soboty tramwaje docierają na osiedle Kozanów i wrocławski Stadion Miejski.

Wczesnym rankiem 31 marca 2012 roku na osiedle Kozanów i wrocławski Stadion Miejski dotarły pierwsze tramwaje, które będą łączyć te miejsca z Dworcem Kolejowym i osiedlem Gaj. Na wrocławskie torowiska wyruszyły linie 31 PLUS i 32 PLUS. Specjalnie dla nich na wymienionych osiedlach wybudowano zupełnie nowe torowiska, zmodernizowano infrastrukturę przystankową i zakupiono nowe tramwaje typu 19T w czeskiej Skodzie. Całe przedsięwzięcie było realizowane w ramach przygotowań do Euo 2012, a także projektu o nazwie Tramwaj Plus, realizowanego przez Wrocławski Magistrat.

Tabor i infrastruktura

Tabor nowych linii tramwajowych wyróżnia się na tle wrocławskich tramwajów. Obsługują je wozy zupełnie wyjątkowe jak na wrocławskie warunki, gdyż są to pojazdy dwukierunkowe, niepotrzebujące pętli do zmiany kierunku i posiadające drzwi po obu stronach. Posiadają także klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i nieco zmienioną kolorystykę zewnętrzną, ponieważ oprócz barw zakładowych MPK Wrocław, na burtach mają także tzw. ciapki, czyli różnokolorowe paseczki.

Zupełnie nową jakość zyskały przystanki zlokalizowanie na trasach nowych linii, które są utrzymane w kolorystyce jeszcze we Wrocławiu niespotykanej, czyli połączenie zieleni i szarości. Informacje o godzinach odjazdów tramwajów znajdują się na specjalnych elektronicznych tablicach, a także na tradycyjnych papierowych rozkładach. Na końcach nowych linii nie znajdziemy klasycznych pętli tramwajowych. Pomimo wolnych przestrzeni umożliwiających ich budowę, urzędnicy zdecydowali się wybudować końcówki zakończone zwrotnicami pozwalającymi na zmianę kierunku jazdy. Powstało także torowisko techniczne łączące końcówkę na Dokerskiej z trasą na stadion, dzięki czemu można wykonać kółko wokół Kozanowa. Torowiska zostały pokryte trawą, która ma za zadanie wyciszyć hałas jaki powodują tramwaje, a na rzece Ślęza wybudowano od podstaw nowy most.

Początki użytkowania

Zanim na nowe torowiska wpuszczono tramwaje, przeprowadzono próby przy użyciu nowych wagonów. Najpierw wjechał jeden wóz, który przetestował nowe tory, a kilka dni później aż trzy na raz. Niestety, już pierwsze godziny eksploatacji w normalnym ruchu pokazały ich słabe punkty. Z powodu awarii Skody na trasę wysłano w ramach zastępstwa klasyczny skład, który do zmiany kierunku potrzebuje pętli. W związku z tym motornicza prowadząca skład awaryjny skorzystała z łącznika na Dokerskiej, aby zrobić kółko. Pomyliła zwrotnicę i przejechała kilka metrów pod prąd. Sytuacja została uwieczniona na filmie (proszę oglądać od 24. minuty):

Słabym punktem okazała się również sygnalizacja tramwajowa, która przeszkadza w płynnej jeździe, a także rozkłady jazdy. Według relacji jednego z motorniczych, bardzo trudno jest dojechać zgodnie z rozkładem od przystanku Kwiska do Stadionu, a średnie opóźnienie z powodu złej sygnalizacji wynosi na tym odcinku około 5 minut.

Zmiany i kontrowersje

Niestety otwarcie nowych tras tramwajowych wywołało spore zamieszanie wśród mieszkańców tej części miasta. Po pierwsze zlikwidowano dwie linie autobusowe: 135 łączącą Kozanów z Dworcem Głównym PKP i E, która łączyła osiedle Gądów z Bartoszowicami. Likwidację tłumaczono tym, iż trasy obu autobusów pokrywają się z przebiegiem linii tramwajowych. Bardzo duży sprzeciw mieszkańców wywołała przede wszystkim likwidacja linii E. Mieszkańcy zaczęli zbierać podpisy pod petycją w jej obronie, ponieważ stanowiła ona szybki sposób na dojazd do centrum i w rejon Placu Grunwaldzkiego, zaś sama linia cieszyła się dużą popularnością. Nic to nie dało i autobus zlikwidowano. Grupa pasażerów niezadowolona tym faktem, rozwiesiła klepsydry na przystankach, a w ostatni kurs E zabrała ze sobą wieniec pogrzebowy, przygotowany na tę okazję.

Miejscy urzędnicy pozmieniali także trasy kilku autobusów: 103, 403, 122 i 126. Linie 103, 122 i 403 zostały usunięte z ul. Legnickiej. 103 i 122 skierowano na ul. Popowicką, aby zastąpiły tam zlikwidowaną 135. Natomiast trasa 403 została skrócona na Kozanów. Dzięki kolejnej decyzji 126 zaczęła omijać ważny węzeł przesiadkowy Kwiska i sporą część Gądowa. Na koniec trzeba dodać, że obie nowe linie tramwajowe przez prawie całą trasę jadą tak samo, rozdzielając się dopiero na Kozanowie.

Należy się cieszyć, że na osiedle Kozanów zawitał długo oczekiwany tramwaj. Miejmy nadzieję, iż wszystkie niedoskonałości związane z tą inwestycją zostaną usunięte, dzięki czemu komunikacja zbiorowa stanie się w tej części miasta sprawniejsza i bardziej przyjazna pasażerom.

Znajdź nas na Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto