Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opolszczyzna małymi i rodzinnymi firmami stoi

Stanisław Cybruch
Stanisław Cybruch
Bartek Wawraszko ( Bast ), GNU1.2
Opolskie małe firmy przodują w kraju pod każdym względem. Chcą być coraz bardziej konkurencyjne, zatrudniają pracowników, a opolscy przedsiębiorcy są największymi optymistami w kraju.

Opolszczyzna przoduje w Polsce pod względem rozwoju produkcji i eksportu z udziałem firm rodzinnych i małych. W 2011 roku było ich w regionie łącznie 98 tysięcy, a dużych zatrudniających powyżej 50 pracowników, tylko zaledwie 820. Ogólnie, rodzinne firmy malutkie (do 9 zatrudnionych) i małe (do 49 pracowników) – mają się, według nto.pl, najlepiej w kraju. Nic więc dziwnego, że chętnie rozwijają produkcję, inwestują w swój rozwój i gdy inni zwalniają ludzi – one chcą zatrudniać. To dowód jak bardzo są odporne na działania kryzysu.

Z raportu sporządzonego przez Bank Pekao SA na podstawie wywiadów z 7 tys. właścicieli mikro- i małych firm, wynika, że przedsiębiorcy opolscy należą do największych optymistów w kraju, szczególnie pod względem prognoz stawianych na 2012 rok.

Przedsiębiorstwa, jak określają to fachowcy – mikro i małe, stanowią bardzo ważną część składową polskiej gospodarki. Wytwarzają około 40 procent Produktu Krajowego Brutto i zatrudniają blisko 5 milionów pracowników w Polsce. Blisko piąta część opolskich przedsiębiorstw postanowiła w 2011 roku rozwijać eksport swoich towarów, podczas gdy w kraju średnio, tylko co dziesiąta firma. W zeszłym roku trzy czwarte opolskich firm inwestowało w rozwój, a w kraju robiło to jedynie dwie trzecie firm.

Jak czytamy na strefabiznesu.pl Bank Pekao SA, badając nastroje właścicieli małych firm, pytał, ile pieniędzy planują wydać w 2012 roku na rozwój. Odpowiedź była zaskakująco szczera. Najwięcej, tj. 63 proc. stwierdziło, że przeznaczy od 10 tys. do 100 tysięcy złotych. A tych, którzy chcą wydać więcej, bo mocno czują koniunkturę w eksporcie i w związku z tym wydadzą na rozwój powyżej miliona złotych, okazało się być 3 procent.

Opolscy mali przedsiębiorcy mają jeszcze jeden istotny wyróżnik. Zamierzają być "coraz bardziej konkurencyjni i stawiają na innowacyjne produkty" – pisze strefabiznesu.nto.pl. W 2012 roku aż 35 proc. małych opolskich firm postanowiło wypuścić na rynek nowości produkcyjne, podczas gdy w kraju takie deklaracje złożyło 28 proc. właścicieli małych firm. Także w poziomie eksportu opolanie dają dobre prognozy. Otóż 15 proc. firm deklaruje, że będzie eksportować w tym roku swoją produkcję, a w kraju ten wskaźnik będzie znacznie niższy. Godne podkreślenia jest, że w trakcie badań, opolscy właściciele "bardzo wysoko ocenili" rolę lokalnej administracji samorządowej, w prowadzeniu i rozwijaniu biznesu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto