Jeden z eksponatów Skansenu Jeden z eksponatów Skansenu

Jeden z eksponatów Skansenu.

Tym artykułem chciałem włączyć się w cykl "Wakacyjny przewodnik autorów", zachęcający do promocji swojego regionu. Co prawda Kościerzyna nie leży na terenie, na którym mieszkam, ale myślę, że Muzeum Kolejnictwa warte jest polecenia. Dlaczego? Sami osądźcie!

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie mieści się na terenie dawnej kościerskiej parowozowni. Jej początki sięgają najprawdopodobniej roku 1885, gdy do Kościerzyny dotarła linia kolejowa. Po I wojnie światowej została przejęta przez Polaków i otrzymała nazwę Kościerzyna.

W końcu lat dwudziestych rozpoczęto budowę magistrali węglowej Herby Nowe - Gdynia, która stała się główną drogą wywozu węgla ze śląskich kopalń do nowego portu w Gdyni. Zaś kościerską parowozownię uznano za idealną do obsługi ruchu między Bydgoszczą a Gdynią. W ramach modernizacji wzniesiono m.in. istniejący do dziś budynek hali parowozowej. Powstała hala stała się pomocniczą dla parowozowni w Bydgoszczy, zaś w latach powojennych obsługiwała ruch lokalny.

Od 1 listopada 1992 roku, zarządzeniem naczelnego dyrektora Północnego Okręgu w Gdańsku został utworzony Skansen PKP Kościerzyna, gdzie gromadzone są zabytki związane z historią kolei. Przez szesnaście lat placówka była prowadzona przez Zakład Taboru w Gdyni, zaś od kwietnia 2009 roku, pod nową nazwą Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, stanowi oddział Muzeum Ziemi Kościerskiej.

Zwiedzanie kolejowej ekspozycji w Kościerzynie daje możliwość bezpośredniego spotkania z techniką minionych lat. Do obejrzenia są m.in. prostokątna, przelotowa hala na cztery parowozy, sale wystawowe i ekspozycja dawnych lokomotyw, wagonów, urządzeń torowych na wolnym powietrzu. W pomieszczeniach muzeum odnaleźć można niespotykane już narzędzia, maszyny, elementy starych mechanizmów, uzupełnione zbiorami dokumentów, pamiątek i modeli.

Myślę, że jest to miejsce warte polecenia, ponieważ spotkamy tu nie tylko lokomotywy parowe w charakterze eksponatów, lecz także tabor, który do dziś funkcjonuje na polskich torach, np. lokomotywy serii SU45. Warto zobaczyć także jedyną zachowaną lokomotywę serii SP47, która miała stanowić nowoczesną linię lokomotyw spalinowych oferowanych Polsce przez nasz przemysł, a których produkcja zakończyła się na dwóch sztukach.

Oprócz tego typu taboru, możemy zobaczyć także wiele parowozów, jak również zespół - EW90 -12. Inaczej mówiąc elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany w Niemczech w latach 1928-31. Oryginalnie zasilany był z tzw. trzeciej szyny. Gdy trafił do Polski w ramach reparacji wojennych po II wojnie światowej, został przystosowany do odbioru prądu z napowietrznej sieci trakcyjnej. Należy krótko powiedzieć, iż Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie jest miejscem, w którym obejrzymy nie tylko parowozy, ale także inne typy pojazdów wykorzystywane w
polskim kolejnictwie.

Informacje praktyczne:
Ceny biletów od dnia 1 czerwca 2010r.:
normalny: 8 zł
ulgowy: 6 zł
grupy powyżej 10 osób:4 zł od osoby
przewodnik: 15 zł
fotografowanie: 10 zł
filmowanie: 10 zł
dzieci do lat 7 - wstęp bezpłatny

Osobiście mam zamiar odwiedzić to muzeum w sierpniu. Jeśli chcielibyście zwiedzić je razem ze mną, proszę o kontakt na moim profilu w naszym serwisie lub na komórkę (po uprzednim zawiadomieniu).

Styl życia

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!