Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po co PKP oszukują swoich pasażerów?

Redakcja
Według rozkładu na stronie www.rozklady-pkp.pl czas przejazdu miedzy stacjami: Łódź Fabryczna - Warszawa Centralna ma wynosić około 93 minut. Jednak czy są to realne założenia w obliczu prowadzonych prac?
Według rozkładu na stronie www.rozklady-pkp.pl czas przejazdu miedzy stacjami: Łódź Fabryczna - Warszawa Centralna ma wynosić około 93 minut. Jednak czy są to realne założenia w obliczu prowadzonych prac? Daniel Siwak | screen: Rozklady-pkp.pl
Temat modernizacji linii Łódź - Warszawa na łamach gazety Wiadomości24.pl gościł już wielokrotnie. Nowy rozkład jazdy, który wejdzie w życie już w najbliższą niedzielę, miał jeszcze podczas remontu zrewolucjonizować podróż na tej trasie. Okazuje się, że żadnych rewolucji niestety nie będzie.

Miesiąc temu, kiedy powstawał tekst "Superpociąg - superawarie i superniewygoda", Łukasz Kurpiewski - rzecznik spółki PKP Przewozy Regionalne zapewniał, że od 9 grudnia podróż miedzy tymi metropoliami skróci się ze 140 aż do 90 minut.

Gazeta Wiadomości24.pl postanowiła sprawdzić u źródła - czyli u poszczególnych wykonawców - czy obecnie prowadzone prace remontowe, pozwalają na skrócenie podróży do 90 minut oraz rozwinięcie dużych prędkości przez bydgoskie składy ED-74. Okazuje się, że wyniki naszych ustaleń nie są wcale tak optymistycznie, jak zakłada rzecznik.

O dużych prędkościach nie ma na razie mowy

Firma Torpol z Poznania odpowiedzialna jest za modernizację torów w podłódzkim Gałkówku. Jej rzecznik, Piotr Maciejewicz, wskazał kwiecień 2008 roku, jako termin zakończenia wszystkich prac na wspomnianym odcinku.

Witold Hejnrych inżynier kontraktu modernizacji odcinka Koluszki - Skierniewice w rozmowie z nami wymienia podobny termin zakończenia prac. - Przede wszystkim po zakończeniu remontu trzeba wykonać oszlifowanie szyn oraz ich odbiór techniczny. Nigdy się nie zdarzyło, aby bezpośrednio po odbiorze przewoźnik wprowadzał docelową prędkość (160 km/h - przyp. red.). Poza tym w trakcie budowy jest podstacja w Lipcach Reymontowskich, która ma dostarczać zasilanie dla szybkich pociągów. Nie uda się zakończyć jej budowy wcześniej niż na wiosnę - dodaje.

Po co PKP oszukują swoich pasażerów?

W związku z wprowadzeniem od najbliższej niedzieli nowego rozkładu jazdy, pasażerom podaje się aż trzy sprzeczne ze sobą informacje na temat czasu podróży trasą Łódź - Warszawa.

Najpopularniejszym sposobem na szybką orientację w połączeniach na tej trasie jest internetowy rozkład jazdy PKP, dostępny pod adresem: www.rozklad.pkp.pl. Wyszukując połączenia ze stacji początkowej: Łódź Fabryczna do stacji docelowej: Warszawa Centralna jeszcze wczoraj mogliśmy dowiedzieć się, że pociągi kursują co godzinę, a sama podróż trwa zaledwie 93 minuty. Ta wersja rozkładu (patrz: screen) była niestety niewłaściwa. Dopiero dziś zamieszczono poprawioną wersję, gdzie czas podróży to około 2 godziny.

Nie każdy wie, ale rozkład jazdy pociągów kursujących między Łodzią, a Warszawą, dostępny jest też na stronie internetowej spółki PKP Przewozy Regionalne. Zamieszczono tutaj specjalny rozkład, który obowiązuje podczas modernizacji całej linii. W przeciwieństwie do poprzedniego, czas podróży wynosi nie 93, a 122 minuty.

Co więcej, na stronie www.pr.pkp.pl znajdziemy także fragmenty rozkładu sieciowego, gdzie z Warszawy do Łodzi możemy przemieścić się znów w 90 minut. Po takiej dawce rozkładowych informacji pasażer może być nieźle zdezorientowany...

Brutalna kolejowa rzeczywistość

Niestety kolejowa rzeczywistość pozostaje nie zmieniona. Jedenaście tysięcy pasażerów pokonujących codziennie 138 kilometrowy odcinek między Łodzią, a stolicą musi przygotować się nadal na podróż trwającą dwie godziny. Jedynie pociągi, które zatrzymywały się wcześniej na wszystkich osobowych przystankach (m.in. Lipce Reymontowskie, Płyćwa, Dąbrowice - przyp. red.), poza postojem w Koluszkach, Skierniewicach i Żyrardowie, od razu pojadą do Warszawy.

Poza tym składy zestawione z pociągów elektrycznych ED-74 będą obsługiwały wszystkie połączenia z pominięciem tych odjeżdżających o godzinie 5.18, 6.06 i 6.15 z Łodzi Fabrycznej oraz o godzinie 15.20, 16.20 i 17.15 odjeżdżających z Warszawy Centralnej.

Niestety składy, jak tłumaczy ich producent - bydgoska PESA - nie są dostosowane do podróży trwających powyżej 90 minut. Wychodzi na to, że wraz z nowym rozkładem, podróżnych czeka nowa superniewygoda. Ponowne skrócenie czasu przejazdu PKP zaplanowało na połowę stycznia 2008 roku.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto