Dla przypomnienia, podstawowym dokumentem, który określa współpracę Polski z Unią w zakresie Funduszy Europejskich jest Umowa Partnerstwa, która 23 maja została zatwierdzona przez Komisję Europejską, a Polska jest jednym z pierwszych krajów, który zakończył negocjacje nad tym dokumentem.
Dowodzi to, że przez ostatnie lata zdążyliśmy się oswoić z funduszami, Unią Europejską i zasadami współpracy. Przypomnijmy, że w latach 2004-2006 potrafiliśmy wykorzystać zaledwie połowę przyznanych środków. Znacznie lepiej było w kolejnej perspektywie, w której udało się zaaplikować blisko 95% z przyznanej w latach 2007-2013 puli.
Umowa Partnerstwa określa m.in. w jakie obszary będą inwestowane fundusze, tak aby możliwy był do osiągnięcia jak największy rozwój. Priorytetem w nowej perspektywie jest innowacyjność i to na nią, jak i na wsparcie przedsiębiorców, przypadnie największy wzrost wydatków. Małe i średnie przedsiębiorstwa, na których rozwoju Unii szczególnie zależy, będą mogły skorzystać z szerokiej oferty instrumentów zwrotnych, takich jak pożyczki czy poręczenia. Nacisk zostanie położony również na badania naukowe i ich komercjalizację.
Najwięcej środków w latach 2014-2020, podobnie jak w poprzedniej perspektywie, zostanie przeznaczonych na rozwój infrastruktury transportowej. Tym razem w centrum zainteresowań jest kolej. PKP PLK będzie miała do wykorzystania 10 mld euro z unijnej puli. GDDKiA będzie mogła rozdysponować 15 mld euro. Komunikacji, ale innego nieco rodzaju poświęcony zostanie odrębny program, mający na celu cyfryzację kraju (m.in. dostęp do szerokopasmowego internetu, usługi e-administracji).
Będą się również zmieniać polskie miasta. Nowy budżet zakłada wsparcie dla projektów związanych z kompleksową rewitalizacją (w tym rewitalizacją społeczną), ekologicznym transportem miejskim czy gospodarką niskoemisyjną. Do tego należy dołożyć wspólne projekty realizowane przez miasta wojewódzkie we współpracy z okalającymi je gminami w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Jest to nowe narzędzie zaproponowane przez Komisję Europejską. W ramach tej współpracy będą realizowane projekty związane m.in. z dostępnością komunikacyjną.
Lata 2014-2020 to duża szansa, ale i wyzwanie dla samorządów. Przypadnie im bowiem większa pula pieniędzy. W poprzedniej siedmiolatce było to 25% z ogólnej puli przyznanych Polsce środków. Tym razem samorządy będzie ich o 15% więcej.
Co jeszcze istotne? Jak zapewnia resort Infrastruktury i Rozwoju podatek VAT w projektach dofinansowanych z Funduszy Europejskich będzie traktowany jako koszt kwalifikowalny. Dzięki temu będzie można utrzymać możliwość jego refundacji.
Tego autora również:
Polska w krainie koszmarów. "Prześniona rewolucja" Andrzeja Ledera
MINIMUM, które należy wiedzieć o udarze... by przeżyć
Olsztyn - miasto, które warto naśladować?
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?