(© By André Karwath aka Aka (Own work) [CC-BY-SA-2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons)

Według raportu przygotowanego przez portal interaktywnie.com dotyczącego poziomu polskiego internetu i jakości stron www wynika, że rodzima sieć zasługuje na trójkę. SEO i kreacja okazują się ważniejsze od użyteczności.

Tematyka użyteczności, czyli usability została oceniona najniżej przez przedstawicieli firm zajmujących się na co dzień tworzeniem onlineowych projektów. Trzeba jednak pamiętać, że to właśnie usability prowadzi do oczekiwanej przez klientów skuteczności. Nie mniej sytuacja użyteczności polskiego internetu zmierza w dobrym kierunku. Dzięki specjalistom od UX projektowanie stron nie kończy się tylko na zrobieniu makiety, ale również na optymalizacji działającego serwisu. - Wciąż jednak dużo do życzenia pozostawia sposób wykonania stron w detalach, a one właśnie są istotnym elementem składającym się na funckjonalność strony - twierdzi Michał Pogorzelski, head of information architect w The Digitals.

Kreacja na trójkę

W Polsce są znakomici specjaliści od tworzenia stron internetowych. Wiele projektów jest realizowanych na światowym poziomie i zdobywa nagrody w konkursach związanych z webdesignem. Niestety, mali przedsiębiorcy wciąż jeszcze nie rozumieją potencjału odpowiednio dobranej kreacji. W związku z czym, specjaliści od projektowania stron internetowych są zmuszeni tworzyć projekty, które nie są złe, ale niestety powtarzalne. Strony w dużej mierze wykonane są na szablonach, co utrudnia identyfikowanie klienta.

Porównując serwisy firmowe w Polsce i za granicą łatwo znaleźć różnice. "Flat design", proste palety kolorystyczne, coraz szerszy wybór fontów służących personalizowaniu projektów czy umieszczanie wideo w celu wzmocnienia przekazu, to tylko niektóre z elementów charakterystycznych dla nowoczesnych, zgodnych z nowymi trendami, witryn WWW. Menadżerowie polskich firm wciąż podchodzą do nietypowych projektów kreacyjnych z dużym dystansem. Młodsi kreatorzy z kolei wybierają sprawdzone, ale niestety smutne rozwiązania. Pierwszym i podstawowym grzechem polskich portali internetowych jest brak pomysłów.
- Większość polskich stron internetowych jest po prostu przeciętna. Nie ma dramatu, ale też niewiele witryn dostarcza estetycznych wrażeń. Przyczyna jest banalna: dla większości małych i średnich firm najważniejszym kryterium wyboru dostawcy jest cena. A za kilka tysięcy złotych można otrzymać produkt najwyżej przyzwoity - ocenia Marta Smaga, dyrektor działu rozwoju i technologii w Money.pl.

Jak wskazują specjaliści, dużym problemem polskich stron internetowych jest jakość ich wykonania. Ma to związek nie tylko z procesem developmentu, ale również nieodpowiednim przepracowaniem etapu analizowania i projektowania. Te dwa etapy w początkowej fazie często są pomijane ze względu na duży nakład pracy zarówno ze strony zamawiającego, jak i wykonującego.

Strony internetowe przeżywają kryzys, odkąd klienci zaczęli reklamować się na facebooku i innych portalach społecznościowych. - Są wyjątki, co pozwala mi być optymistą i mam nadzieję na powrót świetnych pomysłów i designu, a mamy ogromny potencjał i bardzo zdolnych ludzi – twierdzi Michał Pogorzelski z The Digitals.

SEO – 3,18

Kwestia optymalizacji stron uzyskała najwyższą notę – 3,18/5. Jednak zdania w tej kwestii są podzielone. Część specjalistów od reklamy uważa, że polskie duże portale raczej bardzo dobrze radzą sobie z optymalizacją. Inni z kolei są zdania, że najczęściej optymalizacja witryny kończy się na upychaniu słów kluczowych w stopce strony.
Rozkwit branży SEO zrobił swoje. Dziś nawet właściciele malutkich, zupełnie "nieinternetowych" firm wiedzą, że trzeba się pozycjonować - podsumowuje Marta Smaga z Money.pl. - Efekt jest taki, że polskie strony są coraz bardziej przyjazne Google'owi.


Reponsive Web Design

Czystość, przejrzystość i użyteczność – to główne, dominujące w 2014 roku trendy, które najlepiej oddają obraz współczesnego projektowania graficznego oraz wpływają na kształt i wygląd tworzonych obecnie serwisów i portali internetowych. Przede wszystkim należy stawiać na mobilność (Reponsive Web Design). Aktywność użytkowników urządzeń mobilnych jest coraz większa. Dlatego strony internetowe muszą być dostosowane do urządzeń mobilnych. Według raportu, strony responsywne pozwalają zachować cały kontent niezależnie od urządzenia, na którym je oglądamy. Do tego mamy jeden system zarządzania treścią i ostatecznie, pomimo teoretycznie wyższych kosztów wykonania takiej strony, całkowity koszt wejścia w mobile jest niższy. Dotyczy to sytuacji, w których oddzielnie projektujemy tradycyjną stronę, wersję mobilną i dodatkowo jeszcze aplikację. Projektowanie responsywne wymusiło większą czystość i przejrzystość stron oraz usystematyzowany układ treści.
Jednak na tle całego internetu strony mobilne to dopiero skromny ułamek. - Wersje mobilne mają na ogół jedynie portale i większe serwisy internetowe, największe sklepy internetowe, a także korporacje takie jak banki. Cała internetowa drobnica tkwi jeszcze w epoce internetu desktopowego - stwierdza Marta Smaga.
Eksperci spodziewają się jednak, że odsetek stron w wersji RWD na razie nie będzie jeszcze znaczący

Flat Design i One Page Design

Płaskie projektowanie, czyli propozycje bez zbędnych ozdobników, cieni i tekstur to kolejny trend polskiego internetu. Dominują duże obrazy, proste i przejrzyste menu. Na znaczeniu zyskała typografia. Coraz częściej mamy do czynienia ze skrajnie różnymi fontami zestawianymi ze sobą. Z kolei wykorzystanie wideo przy projektowaniu stron internetowych może stanowić doskonałe ruchome tło graficzne. Trzeba też pamiętać, że witryna internetowa to narzędzie, które nigdy nie będzie skutecznie działać i nie odniesie sukcesu bez treści. To właśnie ona jest kluczowym elementem.
One page design, czyli projektowanie, w którym maksymalna liczba użytecznych informacji, odpowiednio pogrupowana, znajduje się na jednej stronie jest kolejnym trendem tego roku. Ważne jest logiczne rozmieszczenie treści, nadanie im jasnej hierarchii i stworzenie dobrej kompozycji graficznej.

Wraz z pojawieniem się HTML5 i CSS3 możliwości kreatywnego projektowania jeszcze bardziej wzrosły. Animacja, floating menu, parallax scrolling - te wszystkie pojęcia otwierają przed nami nowe drzwi. Strony dzięki wykorzystaniu tych zabiegów stają się coraz bardziej atrakcyjne. Należy jednak pamiętać, aby kreatywność nie przesłoniła celu strony.

Według danych GUS, cztery lata temu tylko nieco ponad połowa polskich firm miała własną stronę internetową. W ubiegłym roku odsetek ten zwiększył się i oscyluje na poziomie 63-66 procent. Prawdopodobnie do końca tego roku Polska pod tym względem zbliży się do europejskiej średniej.



Cywilizacja

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!