(© By Hubert Śmietanka (Own work) [CC BY-SA 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], via Wikimedia Commons)

10 marca Warszawa wyczerpała limit dni przekroczeń normy zanieczyszczeń powietrza na rok 2015. Badania przeprowadzono na Alei Niepodległości i na ul. Marszałkowskiej. 65 proc. zanieczyszczeń pyłowych wywołuje ruch samochodowy.

Według stowarzyszenia Zielone Mazowsze, które dokonało pomiarów główną przyczyną zanieczyszczeń jest transport samochodowy oraz nadmierna wycinka drzew, uprawiana przez władze miasta. - Zła sytuacja powietrza w Warszawie utrzymuje się od lat. Jest to spowodowane przede wszystkim nadmiernym ruchem samochodowym, który odpowiada za ponad 65% zanieczyszczeń pyłowych emitowanych w Warszawie.

Polityka miasta polegająca na masowych wycinkach drzew również nie sprzyja poprawie jakości powietrza. Drzewa mają bowiem właściwości pochłaniania zanieczyszczeń pyłowych. Kolejnym ważnym negatywnym aspektem polityki miejskiej jest brak prozdrowotnej polityki przestrzennej miasta. Z roku na rok, w wyniku rozwoju urbanistycznego miasta, niebiorącego pod uwagę kanałów napowietrzających i w konsekwencji ich zabudowywania, miasto zmniejsza sprawność wentylacyjną miasta. Prowadzi to do ograniczenia wymiany powietrza w mieście - pisze Dariusz Kraszewski ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze.

Pomiarów poziomu zanieczyszczeń dokonywano w dwóch miejscach miasta. Na Alei Niepodległości zarejestrowano średnią dobową wartość pyłowego zanieczyszczenia powietrza na poziomie 156 µg/m3. Dopuszczalna dobowa norma zanieczyszczeń w tym dniu została przekroczona ponad trzykrotnie. - 10 marca był jednocześnie 36. dniem z przekroczeniem dopuszczalnej normy zanieczyszczeń powietrza, który został odnotowany na tej stacji. Tymczasem dopuszczalna norma przekroczeń to 35 dni w roku - mówi Dariusz Kraszewski. Drugiego pomiaru dokonano na ulicy Marszałkowskiej, gdzie normy również zostały przekroczone.

Dlatego można stwierdzić, że 10 marca Warszawa wyczerpała limit dni z przekroczeniami dopuszczalnej normy zanieczyszczeń powietrza na rok 2015. Limit zanieczyszczeń udało się wyczerpać nawet szybciej niż w 2012 r., w którym nastąpiło to 17 marca. - Konsekwencje takiego stanu rzeczy odczuwają mieszkańcy miasta. Płacą coraz więcej za leki, chorują, trafiają do szpitala, a w wielu przypadkach przedwcześnie umierają. Tracą również przedsiębiorcy poprzez zmniejszoną efektywność pracy osób oddychających zanieczyszczonym powietrzem, branie dni wolnych od pracy przez pracowników w wyniku dolegliwości związanych z oddychaniem zanieczyszczeniami.

Czytaj także: Jak przebiega podróż pierwszym odcinkiem drugiej linii metra (zdjęcia)


Tracimy my wszyscy, ponosząc koszty służby zdrowia i refundacji leków - dodaje Dariusz Kraszewski. Zielone Mazowsze zachęca mieszkańców miasta do ograniczania ruchu samochodowego w centrum miasta. Według nich jest to możliwe dzięki wybudowaniu drugiej linii metra. Warto także poruszać się po mieście - rowerami.

Źródło: AIP

Cywilizacja

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!