Plakat Plakat

Plakat (© Materiały prasowe "Samo Życie")

W Oberhausen 12 czerwca o godzinie 21:30, restauracja Gdańska zorganizuje wraz z Teatrem A z Gliwic kolejną - jedenastą - autorską premierę plenerowego przedstawienia Genesis. Wstęp wolny.

Zorganizowanie premiery spektaklu poza granicami Polski w Oberhausen, jest aktem wpisania się w bogatą tradycję dialogu kulturalnego między Polską a Niemcami. To tutaj w Oberhausen odbywał się ten dialog, nawet wtedy, gdy granice były jeszcze zamknięte. Tu też odbyła się światowa prapremiera Genesis - w Oberhausen w roku 2004.

Obecnie spektakl ten jest wystawiany z okazji dwudziestolecia podpisania między Polską a Niemcami traktatu mówiącego o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy oraz wspomagania wzajemnego w dziedzinie kultury. Traktat gwarantuje wzajemną wymianę kulturalną miast partnerskich, a został zawarty 20 lat temu 17 czerwca 1991.

Przedstawienie oparte jest na pierwszych dziewięciu rozdziałach Księgi Rodzaju. Na bazie starożytnych tekstów przedstawia w ujmujących, metaforycznych skrótach pradzieje świata i rodzaju ludzkiego, opisuje stworzenie kosmosu, narodziny i grzech pierwszych ludzi, zbrodnię Kaina oraz historię potopu. Archetypiczny tekst, który przez wieki interpretowany był na różne sposoby, wywarł fundamentalny wpływ na kształtowanie europejskiej wyobraźni. To jemu zawdzięczamy żywotne koncepcje pochodzenia świata i człowieka, koncepcję winy zadośćuczynienia, wreszcie koncepcję utraconego i odzyskanego na powrót raju.

Spektakl Genesis jest realizowany w konwencji teatru totalnego, wykorzystującego rozliczne środki ekspresji. Artystyczny przekaz, konstruowany uniwersalnymi środkami pozawerbalnymi, kształtuje specjalnie napisana do przedstawienia muzyka (inspirowana klasycznymi motywami muzycznymi - min. oratoriami Haydna ), choreografia obficie czerpiąca ze stylistyki ludowych tańców europejskich, projekcje multimedialne zestawiające wybitne dzieła malarskie (min Michała Anioła, Boscha i Chagalla) z na wskroś współczesnym video-artem, wreszcie użycie w spektaklu bogatej, funkcjonalnej scenografii na którą składają się bombastyczne kostiumy, szczudła, kukły, machiny i żywy ogień.

Na podstawie tekstów prasowych Magazynu "Samo życie".

Kultura

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!