Chińskie Ministerstwo Handlu ogłosiło dane o sprzedaży samochodów w Chinach w 2011 roku. W 2011 roku sprzedano 18,5 mln samochodów. Zasobność portfeli górnej warstwy średniej i warstwy wyższej zwiększyła się. Eksporterzy, do pracy!

Chińskie Ministerstwo Handlu ogłosiło dane o sprzedaży samochodów w Chinach w 2011 roku.

W całym kraju sprzedano 18,5 mln samochodów. W porównaniu z 2010 rokiem nastąpił wzrost o 2,45 proc. Przyrost był najmniejszy od 13 lat. Przypuszczalnie widać wpływ działań ograniczających rejestrację samochodów w największych miastach.

Sprzedano 14,472 miliony samochodów osobowych. Jest to wzrost o 5,2 proc. Z tej liczby, typowych samochodów osobowych sprzedano 10,123 mln sztuk, wzrost o 6,6 proc; miniwanów 498 tys. sztuk - wzrost o 11,7 proc; samochodów sportowo-użytkowych (SUV) 1,6 mln sztuk - wzrost o 20,2 proc.; pozostałych typów samochodów osobowych sprzedano 2,26 mln sztuk - spadek o 9,4 proc.

Zmniejszyła się dynamika przyrostu samochodów o najmniejszych pojemnościach silnika. W 2011 roku sprzedano 9,84 mln samochodów o pojemności poniżej 1600 cm3. Przyrost wyniósł 4 proc. w porównaniu do 5,2 proc. w 2010 roku. Samochody tego typu stanowiły 68 proc. liczby samochodów osobowych. W 2010 roku było to 68,8 proc.

4 mln samochodów zakupiły firmy. Odnotowano spadek o 6,3 proc. Z tej liczby firmy zakupiły 403 tys. samochodów osobowych (spadek o 13,3 proc.), 2,7 mln samochodów ciężarowych (spadek o 4,6 proc.) i 258 tys. ciągników do naczep popularnie zwanych tirami (spadek o 27,4 proc.). Sprzedano także "niekompletnych" 85 tys. samochodów osobowych i 585 tys. samochodów ciężarowych.

Chiny wyeksportowały 814 tys samochodów (wzrost o 49,5 proc.), a zaimportowały 1,04 mln samochodów (wzrost o 27,8 proc.).

Zwiększyła się koncentracja produkcji. Organizacje branżowe podają, że w 2011 roku samochody w Chinach produkowało 10968 firm. Pierwsze dziesiątka producentów sprzedała 16,09 mln samochodów, co stanowi 87 proc.
całej sprzedaży samochodów w Chinach. W 2010 roku było to 86 proc. Wartość samochodów sprzedanych od stycznia do listopada 2011 wyniosła 4,47 bln yuanów (około 2,26 bln zł). Było to o 16,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku.

Poza rutynowymi informacjami o wzroście produkcji i sprzedaży (z wyjątkiem sprzedaży samochodów dla firm), można zauważyć ciekawą tendencję. Przyrost sprzedaży droższych samochodów osobowych, tych z "górnej półki", jest znacznie większy niż samochodów tańszych. Chińczycy kupili o 20,2 proc. samochodów sportowo-użytkowych więcej niż w 2010 roku w stosunku do przyrostu 5,2 proc. samochodów tanich. Interpretowałbym to jako wskaźnik szybkiego wzrostu bogatszej klasy średniej i klasy wyższej. Siła nabywcza tej kategorii ludności rośnie znacznie szybciej niż biedniejszej części klasy średniej. Potwierdza to tezę o dalszym rozwarstwianiu się społeczeństwa. Poza tym - wskazówka dla polskich eksporterów. Rośnie rynek artykułów "z górnej półki" i luksusowych, do którego to w sposób naturalny (towary europejskie) powinni dążyć nasi eksporterzy.

Portfel

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!