Teleskop CHEOPS zbada za 5 lat odległe planety

NASA, public domain
Europejska Agencja Kosmiczna (ESA), skupiająca 14 członkowskich państw europejskich oraz Australię, prezentuje obecnie projekt kosmicznego teleskopu, który za pięć lat podejmie dzieło słynnego teleskopu NASA o nazwie Kepler. Europejski projekt CHEOPS zajmie się szeroko pojętymi kwestiami odległych planet.

Amerykański teleskop Kepler jest jedną z bardziej ambitnych i udanych misji kosmicznych. Wysłany ponad trzy lata temu w przestrzeń kosmiczną, poszukuje z powodzeniem planet pozasłonecznych, podobnych do Ziemi. Umieszczony został na orbicie wokółsłonecznej, 7 marca 2009 roku i poprowadzi obserwacje co najmniej do 2016 roku. Amerykański program Discovery, mający początek w 1992 roku, obejmuje 12 misji sond kosmicznych - podaje http://www.polskieradio.pl/23/266/Artykul/709352,Cheops-zastapi-Keplera. Polskie Radio.

Praca teleskopu Kepler, w ostatnich kilku latach zrewolucjonizowała naszą wiedzę na temat egzoplanet, czyli planet pozasłonecznych krążących wokół gwiazdy lub gwiazd, innych niż nasze Słońce. Dziś wiemy już, że egzoplanety nie są niczym rzadkim w kosmosie i można je spotkać niemal za przysłowiowym "rogiem", zupełnie tak, jak w przypadku odkrytej niedawno planety z gwiazdozbioru Alfa Centauri.

Nowy europejski projekt CHEOPS weźmie pod "lupę" proces powstawania planet. Ma wylecieć w kosmos w 2017 roku i badać wielkości oraz gęstość odległych egzoplanet. Europejski CHEOPS nie ma nic wspólnego ani z egipskim faraonem, ani z kształtem piramidy faraonów. To skrót nazwy angielskiej, wzięty od CHaracterising ExOPlanets Satellite, czyli "satelita do charakterystyki planet".

Podobnie jak kosmiczny Teleskop Kepler, do wykrywania planet, CHEOPS będzie używał metody tranzytów, a więc okresowego spadku jasności gwiazd, który sugeruje, że po jej tarczy przesuwa się jakiś niewidoczny ciemny obiekt, czyli według astronomów planeta. Skoncentrowany na specyficznych gwiazdach, CHEOPS "będzie mógł porównywać ich planety, nawet o masach tak małych jak ziemska, czego nie da się zrobić z powierzchni Ziemi" - wyjaśnia prof. Alvaro Giménez-Cañete, z ESA.

Projekt CHEOPS - zdaniem jego twórców - ma być wyjątkowo czułym i precyzyjnym urządzeniem, "jednym z kilku podobnych, jakie polecą w kosmos w ciągu następnych lat". Zostanie umieszczony bardzo wysoko na orbicie, aż 800 km od powierzchni Ziemi.

CHEOPS agencji ESA, zastąpi za jakiś czas wysłużonego Keplera i podejmie jego dzieło, badania i eksploracji egzoplanet, w bardziej precyzyjnym i poszerzonym zakresie. Dotychczas astronomom udało się odkryć, przede wszystkim dzięki Keplerowi, ponad 800 pozasłonecznych planet, a około 2500 pozostaje do odkrycia.
ESA – to skrót nazwy Europejskiej Agencji Kosmicznej (z ang. European Space Agency, czyli ESA) - międzynarodowej organizacji krajów zachodnioeuropejskich, agencji zajmującej się m.in. wykorzystaniem przestrzeni kosmicznej.

Zarejestruj się i napisz artykuł