W warszawskim kinie Kultura rozpoczęła się druga edycja Warszawskiego Festiwalu Filmów Koreańskich. W programie znalazło się 7 znakomitych filmów, które odniosły artystyczny i komercyjny sukces w Korei Południowej i na świecie.

Wzrost znaczenia kultury południowo koreańskiej zwane Hangul czyli Koreańską falą obserwuje się od początku lat 90tych ubiegłego wieku. Wtedy to Korea Płd. odnowiła gospodarcze stosunki z Chinami. Droga na zachód okazała się żyzną glebą dla kultury koreańskiej – początkowo głównie muzyki pop, zwanej K-popem, później także seriali telewizyjnych i przemysłu filmowego. Władze w Korei szybko zauważyły potencjał dyplomatyczny - swoiste soft power swojego kraju – wynikający z większego zainteresowania Europejczyków rodzimą kulturą i znacznie zwiększyły wydatki przeznaczane corocznie na wsparcie przemysłu filmowego i rozrywkowego. Kino koreańskie zaczęło się dynamicznie rozwijać, odnosząc sukcesy na festiwalach w Cannes, Wenecji oraz na licznych międzynarodowych festiwalach filmów azjatyckich. Wraz z wielkim sukcesem Oldboy’a Park Chan-wooka w 2003 roku, świat zwrócił oczy w stronę kinematografii koreańskiej. O południowokoreańskich filmowców upomniało się także Hollywood. Oldboy doczekał się swojej amerykańskiej wersji w 2013 roku , a w 2015 roku Park Chan-wook nakręcił swój hollywoodzki debiut Stoker.

Filmy z kraju kimchi biją w swojej ojczyźnie rekordy frekwencyjne, nierzadko są oglądane przez wielomilionową widownię. Podczas drugiej edycji Warszawskiego Festiwalu Filmów Koreańskich zobaczymy m.in. Weterana z 2015 roku, jeden z największych hitów w historii kinematografii koreańskiej, który obejrzało ponad 13 mln widzów. Dla porównania, Listy do M, najchętniej oglądany film w Polsce w tym samym roku, zgromadził 2.8 mln widzów.

Festiwal otworzył hit tegorocznego festiwalu w Cannes,"Służąca", wyreżyserowany przez twórcę Oldboy’a, Park Chan-wook’a. Film został przyjęty niezwykle ciepło wśród gości zaproszonych na galę otwarcia oraz publiczności.

Ideą jest promowanie kultury koreańskiej w Polsce. Dlatego oprócz filmowych pokazów organizatorzy zapraszają również do Klubu Filmowego The Warsaw Korean Film Festival 2016. Program spotkań towarzyszących pozwala poznać wciąż nieodkrytą dla Polaków Koreę, a w szczególności lepiej zrozumieć język pochodzących z tego rejonu świata filmowców.




Program KLUBU FILMOWEGO WARSAW KOREAN FILM FESTIVAL 2016
Spotkanie z Lee Won-Sukiem, reżyserem „Królewskiego Krawca” / „The Royal Tailor”
27.10 (czwartek), godz. 21:15, Kino Kultura


Królewski Krawiec To historia dworskiej intrygi, skrywająca się za pięknymi strojami z czasów królestwa Joseon ( XIV – XIX w.). Film podbił serca międzynarodowej publiczności na festiwalu kina azjatyckiego we włoskim Udine oraz zdobyła koreańskie nagrody Wielkiego Dzwonu za najlepszą reżyserię i kostiumy. Reżyser podkreśla, że produkcja była dla niego artystycznym wyzwaniem i walką z samym sobą - często boję się, że zostanę zastąpiony przez kogoś młodszego. To był główny powód, dlaczego zdecydowałem się zrobić ten film. Co czyni ludzi konserwatywnymi? Zawiedzione sny i marzenia.

Wykład prof. Andrzeja Pitrusa „Nowe Kino Korei: Codziennie Inna Twarz”
28.10 (piątek), godz. 17:30, Kino Kultura


Spotkanie poświęcone różnorodności koreańskiego kina - jego refleksyjnej naturze, oraz masowym odbiorze. Andrzej Pitrus, opowie również o europejskich inspiracjach literackich wśród koreańskich filmowców, czego rezultatem są filmy wywodzące się z różnych, często bardzo od siebie odległych konwencji i wrażliwości.

Festiwal trwa od 26 do 30 października.
------------------------
Warszawski Festiwal Filmów Koreańskich powstał w 2015 roku. Jest wydarzeniem non – profit mającym na celu prezentację kina koreańskiego w Polsce. Organizatorem jest Ambasada Republiki Korei, Centrum Kultury Koreańskiej oraz Korean Film Council, przy honorowym patronacie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Radę programową festiwalu tworzą: Joanna Łapińska – przewodnicząca rady i członkini Europejskiej Akademii Filmowej, Hyunjun Kim – dyrektor Centrum Kultury Ambasady Republiki Korei oraz Magdalena Bartczak - tłumaczka , dziennikarka filmowa i podróżniczka.





Kultura

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!