Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Urząd ochrony konsumenta: firmy energetyczne nie zabiegają o klienta

Agata Szpak
Agata Szpak
http://www.flickr.com/photos/kliefi/2272223945/
Wzmocnienie pozycji konsumenta, czytelne rachunki za prąd, powołanie mediatorów do negocjacji pomiędzy klientem a przedsiębiorstwem energetycznym – to, zdaniem UOKiK, konieczne zmiany na rynku energii.

Zdaniem autorów opublikowanego przez UOKiK raportu "Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów w polskim sektorze energetycznym”, wzrost konkurencyjności w tej branży będzie możliwy pod kilkoma warunkami. Zasadnicze z nich to: zwiększenie podaży energii na rynku oraz wzmocnienie pozycji konsumentów i zachęcenie ich do zmiany sprzedawcy prądu.

Kalkulatory, umożliwiające szybkie porównanie ofert kilku dostawców i uproszczenie procedury zmiany sprzedawcy, to czynniki sprzyjające zwiększeniu mobilności klientów i zmianie sprzedawcy energii.

Dla zapewnienia konkurencyjności na rynku niezwykle istotne jest również oddzielenie w ramach grup energetycznych jednostek zajmujących się obrotem energią, od spółek dystrybucji. Tylko wówczas wszyscy sprzedawcy energii będą mieli równy dostęp do sieci przesyłowych. Prezes URE powinien dysponować uprawnieniami, umożliwiającymi walkę z dyskryminacyjnymi praktykami operatorów systemu dystrybucyjnego.

Prezes UOKiK sprzeciwia się natomiast pełnemu uwolnieniu cen energii. Jego zdaniem nie zwiększy to konkurencyjności (bo wskutek zbyt małej podaży polski rynek będzie w dalszym ciągu rynkiem sprzedawcy), za to spowoduje drastyczny wzrost cen prądu. W zamian Urząd sugeruje wprowadzenie cen maksymalnych, czyli określenie przez URE do jakiego pułapu mogą wzrosnąć ceny energii.

Ochronę praw konsumentów miałyby zapewnić zmiany w przepisach: wprowadzenie obowiązku przejrzystego informowania klientów o składnikach opłat za energię (czytelne rachunki za prąd) i ich zmianach, a także utworzenie sądów polubownych oraz instytucji mediacji do rozstrzygania sporów między przedsiębiorstwem energetycznym a klientem. Na straży praw konsumentów miałby stać wzmocniony Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, działający w każdym terenowym oddziale URE.

Zwiększenie podaży energii na rynku będzie zdaniem UOKiK możliwe dzięki ułatwianiu przez rząd inwestycji w sektorze, a także wykorzystaniu energii ze źródeł odnawialnych i – w przyszłości – energii z atomu oraz integracji polskiego rynku energii z europejskim.

Źródło:
Raport: „Kierunki rozwoju konkurencji i ochrony konsumentów w polskim sektorze energetycznym”, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto