"Barok na Spiszu" to propozycja, która wpisuje się w kulturową wartość regionu, odświeża ją i odkrywa na nowo. Spiskie świątynie zapisane w języku barokowej duchowości świadczą o głębokim zaangażowaniu kulturalnym.

Festiwal jest inicjatywą muzyczną zorganizowaną przez Oficynę Artystyczną ASTRAIA. Celem przedsięwzięcia jest odkrycie na nowo dla współczesnego odbiorcy zabytków z terenu polskiego Spisza.

Miejscem wykonywania koncertów będą unkatowe wnętrza kościołów w Niedzicy, Łapszach Niżnych, Łapszach Wyżnych, Kacwinie, Frydmanie, Krempachach, Trybszu i Nowej Białej. Barokowa architektura sakralna oraz sztuka dekoracji wnętrz stanowi idealne tło dla muzyki religijnej. Istnieje mocna wieź pomiędzy rozbudowaną melodyką i polifonią a triumfującą kontrreformacją. Zawiera się to poniekąd w barokowo-rokokowej konwencji estetycznej, takiej jak pompatyczne postacie, uskrzydlone główki cherubinków czy drgająca życiem ozdobna dekoracja.

Barokowe piękno było i jest tematem dyskusji. Mam tu na myśli sztukę związaną z architekturą. Choć termin "barokowy misz masz" może mieć zwolenników, jaki i przeciwników, tak zapełnienie miejsc wykreowanych w tym stylu muzyką zawsze jest ze sobą spójne. W regionach takich jak Spisz w świątyniach, jako centralnych punktach miejscowości w barokowym wnętrzu wryty jest stary, ludowy, nieco magiczny i metafizyczny, ale też swojski i głęboko zakorzeniony w tradycji katolicyzm, przyjmujący staropolski model spojrzenia na świat.

Życie w rytmie pór roku, kościelnych świąt i tradycji odpowiadało barokowej mentalności, gdzie królowało wszechobecne przemijanie, ale też szczególny pietyzm zawiązany z formą. Ważne, chociaż zewnętrzne gesty i symbole były zrozumiałym elementem. Dlatego, figury i obrazy we wnętrzach kościołków, gdzie wpływy wschodu walczyły o prymat z zachodnimi kanonami, pokazywały doczesność religii, jako obszar, w którym wszystko jest podniosłe. Tak też tworzona była muzyka,-jako fanfara na cześć zwyciężającej wiary. Dziś dorobek barokowej muzyki zyskuje miano kunsztu dawnego, a co za tym idzie szanowanego, ale też nie do końca poznanego. Podobnie jak historia i uroda świątyń z epoki, jakie rozsiane są na Spiszu.

Wśród utworów, jakie będzie można posłuchać będą kompozycje Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego (Laetatus Sum, In Virtute tua, Completorium, Litaniae de, Providentia Divina), Marcina Mielczewskiego, Adama Jarzębskiego, Tarquinia Meruli, Johanna Daniela Hardta. Na zakończenie festiwalu wykonana zostanie Missa Antiqua Polonica, gdzie centralnym utworem będzie Missa Pulcherima Bartłomieja Pękiela, dopełniona utworami kompozytorów polskich. Przed każdym z koncertów odbędą się mini-wykłady o zabytkach barokowych na Spiszu, które poprowadzą znawcy Spiszą: Maria Janiczek, Elżbieta Łuku i Piotr Wojtaszek.

Festiwal potrwa od 11-24 sierpnia.

Więcej na Barok na Spiszu


Znajdź nas na Google+

Kultura

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!