Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiesław Wiatrak ikona polskiej motoryzacji w bytomskiej GMiT

Redakcja
Wiesław Wiatrak był pełen zachwytu dla tak zgromadzonej kolekcji pojazdów w Bytomiu.
Wiesław Wiatrak był pełen zachwytu dla tak zgromadzonej kolekcji pojazdów w Bytomiu.
W czwartek 26. marca, gościem Galerii Motoryzacji i Techniki Bytomskiego Ośrodka Edukacji był Wiesław Wiatrak, legenda polskich konstrukcji motoryzacyjnych. Twórca m.in. niewdrożonego do produkcji seryjnej małolitrażowego auta Beskid 106.

Inżynier Wiesław Wiatrak do Bytomia przyjechał na zaproszenie Galerii Motoryzacji i Techniki Bytomskiego Ośrodka Edukacji, Bytomskiego Klub Pojazdów Zabytkowych oraz Zespół Szkół Mechaniczno-Elektronicznych.
To właśnie w bytomskim Zespole Szkół Mechaniczno- Elektronicznych, spotkanie z konstruktorem Wiatrakiem zainaugurowało cykl wykładów poświęconych motoryzacyjnym legendom PRL-u.

Ale myliłby się ten, kto osobę Wiesława Wiatraka kojarzy tylko z Beskidem 106 koncepcyjnym, małolitrażowym samochodem osobowym, opracowanym na początku lat osiemdziesiątych minionego wieku pod jego kierownictwem wraz z zespołem projektantów Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej.
Projektantem linii nadwozia był Krzysztof Meissner z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

Jak wspomina mgr inż. Wiesław Wiatrak: "Motorem do podjęcia prac konstrukcyjnych nad nowym samochodem dla Fabryki Samochodów Małolitrażowych była decyzja Rady Naukowo-Technicznej kierowanej przez prof. Jana Wajanda. Zatwierdziła ona w styczniu 1981 roku projekt pod moim kierownictwem, samochodu aerodynamicznego, jednobryłowego, czteroosobowego mogącego bazować na liniach produkcyjnych FSM-u".
– Nadzwyczaj dobrze układała się współpraca konstruktorów z modelarzami, pracownikami prototypowni, wywołując zaciekawienie projektem i bardzo fachowym podejściem do realizacji prototypowego egzemplarza. Co ciekawe, próby w tunelu aerodynamicznym przeprowadzone w Instytucie Lotniczym w Warszawie wykazały bardzo mały opór czołowy pojazdu wynoszący Cx=0,29. Natomiast pierwsza jazda testowa na drodze publicznej odbyła się 11 lipca 1983 roku na trasie Bielsko-Biała - Cieszyn – dodaje Wiesław Wiatrak.

Jak wspomniałem na wstępie Beskid 106, to nie jedyny pomysł konstruktorski inżyniera Wiatraka.
W połowie lat 60-tych minionego stulecia w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie opracował dwa silniki Wiatr w dwu wersjach: W-1 o pojemności 125 ccm i W-2 o pojemności 175 ccm. W silnikach z czterostopniową skrzynią biegów zastosowano nowatorskie kartery silnika, a cylinder z lekkiego stopu miał żeliwną, zalewaną tuleję. W-2 odznaczał się stosunkowo wysoką mocą - 13,5 KM przy niskim stopniu sprężania - 7,6. Znany z zastosowania w motocyklach SHL M17 Gazela.

Pewne modyfikacje poczynił konstruktor także w silniku zastosowanym w motorowerze Komar-Sport, podnosząc jego moc do 4 KM, co przy jednostkach fabrycznych charakteryzujących się osiągami 1,4 KM było sporym osiągnięciem.
Ale wizyta w Galerii, to dla inżyniera Wiesława Wiatraka chwile wspomnień - urodzony w Krakowie w 1933 r. - nie tylko tych zawodowych, ale także tych z życia osobistego. Jak chociażby zwiedzając część militarną, dowiadujemy się, jak będąc dwudziestoparolatkiem jeździł Dodge 3/4 Command car, co nie byłoby niczym nadzwyczajnym, gdyby nie to, że miał nogę do biodra w gipsie.

Z krótkiego pobytu Wiesława Wiatraka w Galerii Motoryzacji i Techniki prowadzonej przez Bytomski Ośrodek Edukacji, niech najlepszą dla niej wizytówką pozostanie wpis do kroniki pozostawiony przez konstruktora:

Wspaniałe eksponaty starych samochodów lat 30-tych XX. wieku oglądałem z zainteresowaniem w Muzeum - Galerii Motoryzacji i Techniki, gratulując zbiorów pojazdów i ich stanu technicznego, życząc dalszego rozwoju Galerii z ukłonem dla twórców jej -
Główny konstruktor samochodu osobowego Beskid FSM - Wiesław Wiatrak

Galeria Motoryzacji i Techniki Bytomskiego Ośrodka Edukacji
Bytom, ul. Strzelców Bytomskich 98
Pawilony wystawiennicze w budynku Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, vis a vis Centrum Handlowego M1

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wiesław Wiatrak ikona polskiej motoryzacji w bytomskiej GMiT - Nasze Miasto

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto