Po raz trzeci w Zbąszyniu na jeziorze Błędno odbędą się Motorowodne Mistrzostwa Świata w klasie T-550. Gościć będziemy w Zbąszyniu zawodników z wielu krajów, także z poza Europy, ze swoimi ekipami sportowymi i kibicami. Na imprezę zaprasza Burmistrz Zbąszynia Leszek Leśny i organizatorzy.

Motorowodne Mistrzostwa Świata w klasie-550


Zbąszyń już po raz trzeci jest organizatorem Motorowodnych Mistrzostw Świata w klasie T-550. Finał Międzynarodowych Motorowodnych Mistrzostw Polski odbędzie się 4-5.09.2010 na malowniczo położonym jeziorze Błędno.

To warto wiedzieć, czyli motorowodna klasa T– 550


Polska jest jednym z 12 państw, założycieli Międzynarodowej Unii Motorowodnej
(Union Internationale Motonautique– w skrócie UIM). UIM założono w 1927 roku, siedziba znajduje się w Monaco.

W 1988 r. do kalendarza mistrzostw Świata i Europy wprowadzono motorowodną klasę T-550. Zdobywcą pierwszego złotego medalu Mistrzostw Świata w tej klasie został Miquel Betancor, reprezentant Hiszpanii. Pierwszym Mistrzem Europy w T-550 został w 1989 r. Umberto Arain (Włochy).

W Polsce początkiem promocji klasy T-550 był rok 2000. Także w sezonie motorowodnym 2010 możemy mówić o jubileuszu 10-lecia. Klasa T-550 została wprowadzona w miejsce klasy SN-400, której ostatnie Mistrzostwa Polski odbyły się w 2003 roku.

Pierwsze międzynarodowe zawody w klasie T-550 w Polsce i to rangi Mistrzostw Europy odbyły się w 2001 r. w Trzciance. Zwycięzcami zostali reprezentanci Finlandii Juha - Matti Maninen (I m.) i Juha - Pekka Maninen (II m.) przed Laszlo Futo (Węgry). Na IV miejscu sklasyfikowany został Leszek Glogier (PKM LOK Poznań) – doświadczony zawodnik, promotor i jeden z głównych inicjatorów wprowadzenia tej klasy w Polsce.

Klasę T-550 oficjalnie wprowadzono do kalendarza Mistrzostw Polski w 2002 roku przez Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego w Warszawie.

W ostatnim dziesięcioleciu w klasie T-550 w zawodach najwyższej światowej i europejskiej rangi polscy zawodnicy zdobyli ogółem 19 medali w tym:
- Mistrzostwa Świata – 4 medale (1 złoty, 2 srebrne,1 brązowy)
- Mistrzostwa Europy – 15 medali (4 złote, 3 srebrne, 8 brązowych)

Zasięg terytorialny i popularność klasy T– 550


Zawody motorowodne w tej klasie odbywają się głównie w krajach europejskich. Dyscyplina popularna jest w Austrii, Estonii, Finlandii, Hiszpanii, Łotwie, Ukrainie, Słowacji, Rosji, Włoszech i Polsce. Do zawodów międzynarodowych nie dołączyli jeszcze Niemcy, którzy startują wyłącznie w zawodach krajowych.

W punktacji końcowej już zakończonych Międzynarodowych Mistrzostw Polski 2010 w klasie T – 550 na podstawie wyników z 3 zawodów eliminacyjnych przeprowadzonych w Myśliborzu, Żninie i Śremie - sklasyfikowano ogółem 7 polskich zawodników w tym: KS "Posnania" Poznań – 2 zawodników, ŻTMS "Baszta" Żnin – 2 zawodników, PKM LOK Poznań – 1 zawodnik, WKS Zegrze – 1 zawodnik, SKM i NW LOK Szczecin – 1 zawodnik.

Mistrzem Polski 2010 w kl. T– 550 jest Marcin Gembiak, a Wicemistrzem Michał Gembiak (obydwaj KS "Posnania" Poznań).Tytuł II Wicemistrza Polski 2010 zdobył Dariusz Nogaj (ŻTMS "Baszta" Żnin).

W Motorowodnych Mistrzostwach Świata w kl. T-550 w Zbąszyniu tytułów mistrzowskich zdobytych podczas ubiegłorocznych zawodach w Dunaujvaros (Węgry) będą bronić: Art Raudva (Estonia) – Mistrz Świata, Michał Gembiak (Polska, KS "Posnania" Poznań) – Wicemistrz Świata, Olegs Sintnieks (Łotwa) – II Wicemistrz Świata.

W zawodach w Zbąszyniu wystartują także medaliści przeprowadzonych w br. w Kijowie Mistrzostw Europy w kl. T-550: złoty medalista Michał Gembiak, srebrny medalista Aleksiej Byczkow (Rosja) oraz zdobywca medalu brązowego Marcin Gembiak.

Do zawodników z Polski w Mistrzostwach Świata Zbąszyń 2010 dołączą sportowcy z Austrii, Estonii, Węgier, Rosji, Łotwy, Ukrainy oraz Słowacji. Spodziewany jest udział zawodników z Finlandii, posiadających bogate tradycje w klasie T-550, od kilku lat specjalizujących się w klasie T-400. Zawodnicy stanowili światową czołówkę i na Mistrzostwach Świata w Szczecinie zdobyli komplet medali.

Parametry techniczne klasy T– 550


Wszystkie łodzie motorowodne oznaczone symbolem T– czyli T- 250, T- 400, T- 550, T- 850 oraz popularna w Polsce klasa młodzieżowa JT– 250 - posiadają charakterystyczny kadłub przypominający w przekroju pionowym literę "V". Dlatego jednokadłubowe łodzie klasy "T" nazywa się też łodziami "V"- dennymi. Kształt łodzi powoduje, że ich prowadzenie – szczególnie na rozfalowanym akwenie – wymaga od zawodników właściwego przygotowania kondycyjnego i bardzo dobrej koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Rekord prędkości w klasie T-550 w próbie przeprowadzonej wg. zasad określonych przez UIM wynosi 104,51 km/godz. Kadłub T-550 posiada wymiary 3,75 m x 1,30 m. Łódź z silnikiem i kompletnym wyposażeniem wraz z zawodnikiem ważona bezpośrednio po wyścigu, ale bez resztek wody, nie może ważyć mniej niż 265 kg. Pojemność cylindrów musi mieścić się w przedziale od 401 – do 550 cm włącznie. Paliwo używane do napędu silników: samochodowe bez żadnych domieszek.

Zasady przeprowadzenia zawodów


Motorowodni medaliści Mistrzostw Świata oraz Europy wyłaniani są – zgodnie z regulaminem UIM i w zależności od klasy lub serii łodzi - dwoma systemami:
- na zasadzie "formuły" - dwudniowe, 3-4 eliminacje w sezonie, przeprowadzane w kilku miejscowościach, wygrywa ten zawodnik, który uzyska największą sumę punktów z poszczególnych eliminacji - w formie zawodów jednorazowych, dwudniowych, obejmujących 4 wyścigi na tym samym akwenie.

Motorowodne Mistrzostwa Świata w klasie T-550 w Zbąszyniu przeprowadzone zostaną tym drugim systemem. Program tych regat motorowodnych obejmuje rozegranie czterech wyścigów po dwa w pierwszym i drugim dniu zawodów. Każdy wyścig będzie punktowany wg. tabeli UIM: I m-ce - 400 pkt., II m-ce – 300 pkt., III m-ce – 225 pkt., IV m-ce – 169 pkt., V m-ce – 127 pkt., VI m-ce – 95 pkt., itd. Tytuł Mistrza Świata uzyska zawodnik, który zdobędzie najwięcej punktów w poszczególnych wyścigach, po odliczeniu - w przypadku przeprowadzenia wszystkich 4 zaplanowanych wyścigów - najgorszego rezultatu.

Długość trasy każdego wyścigu w klasie mistrzowskiej T-550 wynosić będzie ok. 13 200 m.

Co jeszcze w Zbąszyniu.


Oprócz rozgrywek klasy T-550, odbędą się finały Mistrzostw Polski w klasie T-400 (maksymalna prędkość ok.90 km./h), JT – 250 (klasa młodzieżowa– prędkość do 65 km./h) OSY– 400 (ok.80 km./h) oraz S– 550 (ok. 110 km./h) i O-125 (ok.120 km./h) Klasy T-400 i JT – 250 to łodzie z kadłubami typu "V" a O- 125 oraz OSY– 40 - hydroplany, S-550– katamarany.

W finale tegorocznych Mistrzostw Polski na jez. Błędno w Zbąszyniu wystartują też byli i aktualni medaliści Mistrzostw Świata i Europy:
- w klasie S-550– Lechosław Rybarczyk– KS "Posnania" Poznań (23 medale mistrzostw Świata i Europy, w tym 4 x Mistrz Świata i 11 x Mistrz Europy oraz Andrzej Lisy- LOK Poznań (II Wicemistrz Europy z 2009 r.)- w klasie O-125– Marcin Zieliński– SKMiNW LOK Szczecin (brązowy medalista Mistrzostw Europy z 2006 r.)- w klasie OSY– 400– Tomasz Mordal– KS "Kotwica" Poznań (brązowy medalista Mistrzostw Europy z 2010 r.)

Ze względu na międzynarodową formułę przeprowadzania Mistrzostw Polski w Zbąszyniu, w klasach objętych punktacją Mistrzostw Polski wystartują także zawodnicy reprezentujący Austrię, Niemcy i Węgry. Ogółem w finałach Mistrzostw Polski w Zbąszyniu – po zawodach eliminacyjnych przeprowadzonych w tym roku w Szczecinie, Myśliborzu, Żninie i Śremie wystartuje ok. 40 zawodników.

Uroczyste wręczenie medali za zajęcie miejsc I–III w Motorowodnych Mistrzostwach Polski 2010 r. będzie ważnym i doniosłym akcentem ceremonii zakończenia zawodów w Zbąszyniu. Uroczystość ta odbędzie się bezpośrednio przed oficjalną dekoracją medalistów Mistrzostw Świata 2010 w klasie T– 550.

Sport

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!