„Laureaci festiwali” na 51. KFF powstaje w oparciu o współpracę z festiwalami koncentrującymi się na filmach dokumentalnych i krótkich, takich jak HotDocs w Toronto czy DOK Leipzig w Lipsku. Współpraca z zagranicznymi festiwalami to oprócz wymiany doświadczeń, cenne źródło wzajemnych inspiracji. Przywozimy zza granicy do Krakowa ciekawe filmy, a jednocześnie prowadząc projekty Polish Docs i Polish Shorts, jesteśmy postrzegani jako ambasadorzy polskiego kina. - mówi Barbara Orlicz-Szczypuła, wiceprezes Krakowskiej Fundacji Filmowej, głównego organizatora Festiwalu.
Sekcja "Laureaci festiwali" to 8 bardzo zróżnicowanych tematycznie tytułów. Jest wśród nich jest film Jerzego Śladkowskiego o pracownicy fabryki wódek, która marzy o karierze w odległej Moskwie, jest także poruszająca więzienna spowiedź Amerykanina, który został skazany za liczne gwałty na swoich filipińskich żonach i kochankach. Dwa tytuły rozgrywają się w środowisku emigrantów - portugalski „Mój dom” dotyczy dylematów młodych emigrantów z Republiki Zielonego Przylądka, których rodzice nie zadbali o legalizację pobytu w nowej ojczyźnie, co chłopcom blokuje drogę do nauki i pracy.
Inne spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość przedstawia cykl „Gdzieś w Europie”, który koncentruje się na bardziej kameralnych wątkach- przede wszystkim wioskach, uciekając od neonów i wielkomiejskiego ruchu nowoczesnych europejskich stolic. Obrazy „Zemsta” oraz „Mój ojciec Evgeni” poruszają wątek relacji między ojcem a synem, gdzie pierwsza z historii zbudowana jest wokół rodzinnej tajemnicy, a druga wpisuje losy rodziny w historię komunistycznej Ukrainy. Natomiast „Prawie poślubiona” i „Wioska bez kobiet” podejmują temat poszukiwania życiowych partnerów i małżeństwa. Turczynka z ortodoksyjnej rodziny wraca do domu, by apodyktycznemu ojcu przedstawić samodzielnie wybranego narzeczonego, a trzej bracia Janković - Dragan, Zoran i Rodoljub poszukują albańskich kobiet, które zgodzą się ich poślubić i zamieszkać w serbskiej wiosce Zabrdhe.
Zapewne ważną informacją jest, że 5 spośród 7 filmów cyklu powstało jako koprodukcje i to nie tylko koprodukcje krajów zachodnioeuropejskich. Zaangażowano również przy ich udziale Stanów Zjednoczonych czy Izraela. Kameralne, pozornie nieznaczące problemy Europy Środkowo-Wschodniej nabierają nowego, globalnego znaczenia.
Ponadto od dzisiaj w kasach festiwalowych kin (Kijów.Centrum, Mikro, Kino Pod Baranami, Centrum Kinowe ARS) do nabycia karnety i bilety. Karnet umożliwiający udział we wszystkich pokazach kosztuje 120 zł (ulgowy 70 zł), karnet na jeden cykl 40 zł, bilet dzienny 40 zł, bilet na seanse przed 17.00 – 5 zł, po 17.00 – 10 zł.
Szczegółowe opisy filmów z obu cykli oraz harmonogram projekcji znajduje się na stronie:
krakowfilmfestival.plJak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?