Analiza potencjału rynku w XXI wieku. Wywiad z właścicielem serwisu BiznesSkaner.pl.

Materiał informacyjny BiznesSkaner.pl
Udostępnij:
Na rynku działają obecnie setki firm specjalizujących się w badaniach rynku. Koszt takiego badania to wydatek rzędu od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. A co jeśli mamy kilka pomysłów na biznes (niepowiązanych branżowo) i chcielibyśmy wstępnie ocenić, który z nich ma największy potencjał?

Badania rynku to branża prężnie rozwijająca się w Polsce. Czy małe i średnie firmy chętnie korzystają z tego typu badań?

Rzeczywiście, badania rynku to jedna z najszybciej rozwijających się branż nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Mówimy tutaj o branży wartej dziesiątki miliardów euro! W samej Polsce na badania rynku wydaje się około miliarda euro rocznie. Niestety, pomimo postępu technologicznego, badania rynku w dalszym ciągu są drogie. To z kolei powoduje, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z nich, słysząc, że to wydatek rzędu kilku, czy nawet kilkunastu tysięcy złotych!

Tymczasem brak dostępu do informacji na temat rynku oraz konkurencji niesie za sobą poważne ryzyka. Jednym z nich jest konieczność zamknięcia działalności, ze względu na zbyt niską rentowność. Każdy nietrafiony pomysł na biznes może wygenerować dotkliwą stratę finansową, dlatego wykonanie badania rynku zalecalibyśmy wszystkim, którzy planują samodzielnie rozwinąć skrzydła – i to jeszcze zanim zdecydują się na rozpoczęcie działalności i poczynią związane z tym inwestycje.

Jakie czynni według Pana mają największy wpływ na cenę badania?

Badanie rynku to złożony, wieloetapowy proces. Jednym z kluczowych etapów jest zbieranie informacji, które potrafi pochłonąć nawet 60-70% kosztów całego badania. Optymalizacja procesu zbierania informacji automatycznie przekłada się na redukcję kosztów. Dlatego coraz większą rolę w branży zaczyna odgrywać nowoczesna technologia.

Tak właśnie zrodziła się koncepcja aplikacji Biznes Skaner. Oczywiście nasze oprogramowanie nie jest w stanie w stu procentach zastąpić pracy człowieka. Ale nie o to tutaj chodzi! Jeśli zebranie oraz analiza danych na temat konkretnego typu działalności w regionie zajmuje pracownikowi 2 dni robocze, a nasza aplikacja jest w stanie pozyskać te same informacje w kilkadziesiąt sekund, to oczywistą rzeczą jest, że warto stawiać na automatyzację.

Czym wobec tego jest aplikacja Biznes Skaner? Jak działa?

Biznes Skaner to aplikacja webowa, umożliwiająca przeskanowanie dowolnej lokalizacji w Polsce, celem zebrania ważnych informacji na temat konkurencji. Mowa tutaj o danych przestrzennych, socjodemograficznych, opiniach klientów, formach stosowanej reklamy internetowej itd.

Dla przykładu: załóżmy, że chciałbym otworzyć zakład fryzjerski w swojej rodzimej miejscowości. Wiem, że w okolicy są już 2 zakłady fryzjerskie. Pytanie brzmi, czy to dużo, czy mało i czy znajdzie się ewentualnie miejsce na kolejną tego typu działalność. Aplikacja Biznes Skaner jest w stanie odpowiedzieć na to pytanie, analizując dane zebrane dla naszej lokalizacji i porównując je z innymi lokalizacjami o podobnym rozkładzie charakterystyk socjodemograficznych. Człowiek będzie zbierał te dane godzinami, podczas gdy Biznes Skaner zrobi to w kilkadziesiąt sekund.

A czy klient dowie się z raportu, jakie jest ryzyko związane z jego konkretnym wyborem?

Tak. W raporcie klient znajdzie szacowany poziom ryzyka dla wybranego typu działalności w formie graficznej. Będzie on oznaczony jednym z trzech kolorów: czerwony – wysokie ryzyko, żółty – średnie ryzyko oraz zielony – niskie ryzyko. Oczywiście należy pamiętać, że prowadzenie działalności zawsze wiąże się z ryzykiem! Zawarta w raporcie ocena jest jedynie odzwierciedleniem analizy statystycznej.

Jednocześnie trzeba też zaznaczyć, że żadne badanie rynku nie daje stuprocentowej gwarancji, że nasz pomysł wypali – nawet jeśli wszystkie zebrane informacje będą na to wskazywać. W końcu o sukcesie w biznesie decyduje szereg czynników, których nie sposób pomierzyć. Taka analiza statystyczna może być jednak bardzo przydatna. Czasami już na pierwszy rzut oka widać, że nasycenie danego typu usługami w konkretnej lokalizacji jest duże, a zatem poziom ryzyka również będzie wysoki.

No dobrze, a co z dużymi miastami? Jak w takim wypadku radzi sobie aplikacja?

Biznes Skaner działa w dwóch trybach: automatycznym, który dobrze radzi sobie w miejscowościach z populacją do 60-70 tysięcy mieszkańców oraz trybie manualnym. Korzystanie z tego drugiego wymaga większej wiedzy, dlatego zdecydowaliśmy się na udostępnienie go bezpośrednio z poziomu panelu dla firm. Oznacza to, że w przypadku zamówienia badania rynku w Warszawie, Krakowie, czy też innym dużym mieście, ważny będzie odpowiedni dobór konfiguracji przez użytkownika, przed wykonaniem samego badania. W tym wypadku użytkownikiem tym będzie Specjalista ds. badań rynku zatrudniony przez firmę korzystającą z aplikacji Biznes Skaner.

Wspomniał Pan o panelu dla firm. Jak to działa?

Uważamy, że każdy przedsiębiorca powinien mieć dostęp do podstawowych informacji na temat rynku. Jednakże możemy to osiągnąć wyłącznie poprzez współdziałanie z innymi podmiotami z branży. Dlatego z myślą o tych podmiotach udostępniliśmy panel dla firm, umożliwiający korzystanie nie tylko z naszej aplikacji, ale również zasobów analitycznych na zasadzie miesięcznego abonamentu. W obrębie panelu znajdują się boksy funkcjonalne. Z ich pomocą można na przykład w kilka chwil przygotować się do rozmowy z klientem lub zlecić naszemu zespołowi analitycznemu zebranie oraz analizę konkretnych danych, jeśli sami nie mamy na to czasu lub zasobów.

No dobrze, a jak w takim razie wygląda proces zamówienia badania czy też raportu w aplikacji Biznes Skaner?

W przypadku mniejszych miejscowości (do 60-70 tysięcy mieszkańców) zamówienie badania zajmuje chwilę. Wystarczy wybrać lokalizację, określić promień analizy oraz opłacić zamówienie za pośrednictwem bramki płatniczej. W takiej sytuacji raport wraz z komentarzami analityka dostarczany jest w ciągu 2 godzin od momentu złożenia zamówienia. Jeżeli na liście nie możemy znaleźć swojej miejscowości, wystarczy zostawić numer telefonu, a nasz konsultant oddzwoni, celem ustalenia szczegółów, w tym ewentualnego czasu realizacji badania.

Ile to kosztuje?

Cena badania dla pojedynczej usługi w wybranej lokalizacji to koszt 24 złotych brutto. Oczywiście, jeśli będziemy chcieli uwzględnić w badaniu dodatkowe usługi powiązane, cena raportu będzie wyższa. Proszę jednak zwrócić uwagę, że cena standardowego badania to koszt od kilku do kilkunastu tysięcy złotych! Zatem wydanie kilkudziesięciu złotych na badanie z wykorzystaniem Biznes Skanera w dalszym ciągu jest atrakcyjne.
Zresztą takie podejście jest w pełni zgodne z naszą koncepcją, która mówi, że najpierw weryfikuję swój pomysł na biznes na poziomie ogólnym, a dopiero później, w miarę potrzeby, pogłębiam badanie, akceptując tym samym dodatkowy koszt. Gdyby okazało się – na moim przykładzie z zakładem fryzjerskim – że konkurencja jest bardzo duża w porównaniu z innymi miejscowościami o podobnym do badanej rozkładzie charakterystyk socjodemograficznych, to mógłbym rozważyć inny pomysł. Na przykład salon spa, salon odnowy biologicznej itp., bez ponoszenia już na samym początku kosztów rzędu kilku, czy nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Czyli jeśli klient chce pogłębić takie podstawowe badanie, to Biznes Skaner również może to zrobić?
Oczywiście! Biznes Skaner to nie tylko aplikacja, ale również zespół analityków i ekspertów z branży market research. W przypadku badania pogłębionego proponujemy konkretne rozwiązania, które różnią się w zależności od analizowanej branży, czy też samych potrzeb i oczekiwań klienta. Może to być na przykład analiza mocnych i słabych stron konkurencji, analiza trendów w branży, analiza sentymentu, audyty SEO itd.

Na rynku powstaje coraz więcej startupów z zacięciem technologicznym, podobnych do Future Tech. Wiele z nich boryka się z barierą wejścia na rynek. Często barierą tą są koszty związane z budową samej aplikacji, sięgające nawet kilkuset tysięcy złotych. Czy Państwo mierzyliście się z podobnym problemem?

Tak. Na rynku działa w tej chwili sporo firm programistycznych specjalizujących się w pisaniu aplikacji pod startupy. Dla osoby nieobeznanej z tematem to prawdziwa dżungla. My byliśmy w o tyle komfortowej sytuacji, że cały koncept łącznie z prototypami kodów opracowałem samodzielnie. Od początku szukałem zatem firmy, która stworzyłaby interfejs dla mojego pomysłu oraz połączyła ze sobą wszystkie elementy układanki.

Nie było łatwo, ale się udało! Zdecydowaliśmy się na współpracę ze spółką TG Coders z Katowic, posiadającą bogate doświadczenie w budowaniu tego typu interfejsów. To był naprawdę dobry wybór!

Wspomniał Pan o zespole analitycznym. Jak udało się zbudować zespół w tak krótkim czasie?

Można oczywiście iść tą drogą i budować swój zespół. My jednak zdecydowaliśmy się nawiązać współpracę z firmą Bloomvise z Krakowa, która oprócz tego, że jest świetną firmą marketingową, to posiada również podobny do naszego system wartości oraz wizję budowania przyszłości w branży market research. Zresztą Bloomvise to bardzo prężnie rozwijająca się firma, która jeszcze rok temu sama była startupem. Podobnie jak my dzisiaj. Dzięki temu doskonale rozumie nasze potrzeby oraz ograniczenia wynikające ze statusu startupu. Współpracujemy ze sobą od ponad pół roku, a mam wrażenie, jakbyśmy znali się od lat!

Bardzo dziękuję za rozmowę i życzę samych sukcesów!

Bardzo dziękuję!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie