Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Andriej Tarkowski. 30 lat później

Bartosz Wieczorek
Bartosz Wieczorek
30 lat temu odszedł najwybitniejszy rosyjski reżyser i jeden z największych geniuszy światowego kina. Andriej Tarkowski wiedział, że robi kino dla wybranych, ale wierzył też moc sztuki. Czy jego dziedzictwo jest dziś nadal żywe?

Za życia otaczał go prawdziwy kult, sam też był od młodości przekonany o swej wyjątkowości i misji, jaką przyszło mu spełnić poprzez kino. Umierając wątpił jednak, czy filmy jego znajdą zrozumienie i odpowiednio wrażliwych odbiorców. Pesymistycznie bowiem oceniał przemiany kulturowe, których był świadkiem.
Dla Tarkowskiego istotą kina było poszukiwanie i utrwalanie czasu, czasu utraconego, przeoczonego, nieodnalezionego, czego wyraz dał doskonale w swoim filmie „Zwierciadło”. Widz kinowy, zdaniem rosyjskiego reżysera, pragnie poprzez udział w seansie zapełnić luki we własnym doświadczeniu, oderwany od prawdziwego życia poprzez nadmiar płacy i miałkość codziennego życia w kinie poszukuje „utraconego czasu”, który mógłby wypełnić pustkę, którą w sobie czuje.
Tarkowski był nie tylko reżyserem, ale filozofem czy wręcz mistykiem kina, który poprzez obraz filmowy pragnął przywołać nieskończoność, niewyrażalność, transcendencję. „Artysta, który nie stara się odnaleźć absolutnej prawdy i przekłada szczegóły nad cele powszechne – może być tylko chwilowym władcą” – uważał. Tarkowski bardzo poważnie traktował swoje powołania jako artysty i służbę ludziom. Swoimi filmami starał się służyć ludziom, którzy stracili wiarę i nadzieję, którzy popadli w rozpacz. Taka postawę uosabia główny bohater jego genialnego filmu „Stalker”, który chcąc pomóc ludziom uwierzyć w swoje powołanie, sam zmaga się z własnym kryzysem tożsamości. Rosyjski reżyser uważał za swój obowiązek, aby człowiek oglądając jego filmy „odczuł potrzebę miłości, zapragnął nią obdarzać i doświadczył wezwania piękna”.
Jakże odlegle od dzisiejszego kina leżą te postulaty Tarkowskiego, jak bardzo kino przesunęło dziś rozumienie swojej misji. Czy w ogóle jeszcze można dziś mówić o misji kina? Dla ilu dziś reżyserów ważny jest kluczowy dylemat człowieka, który Tarkowski nazwał „dylematem Tołstoja”, a mianowicie rozdarcie między wartościami idealnymi a koniecznością życia w świecie materialnym? Wszystkie filmy rosyjskiego reżysera traktowały w sumie o takim konflikcie.
Prawie całą filmografię Andriej Tarkowskiego będzie można obejrzeć na przeglądzie filmowym „Andriej Tarkowski. 30 lat później”, który odbędzie się w dniach 12-15 stycznia 2017 r. w warszawskim kinie Świt. Przed każdym filmem zostanie wygłoszona prelekcja przez Mikołaja Wojciechowskiego, wybitnego znawcę kina rosyjskiego i twórczości Tarkowskiego.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto