Choroby przewlekłe nie czekają na koniec pandemii – osteoporoza

Materiał informacyjny Fundacji My Pacjenci
Fundacja My Pacjenci pozyskała dane z NFZ, które pokazują, że liczba porad udzielonych w Poradniach Leczenia Osteoporozy zmniejszyła się w 2020 roku o 21.5 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Jeszcze bardziej zmalała ilość wizyt w gabinetach reumatologów i ortopedów: lekarze tej specjalności przyjmują o 30,9 proc. mniej pacjentów, niż przed pandemią.

Spada również liczba zlecanych zabiegów: operacji wszczepienia endoprotezy stawu biodrowego odbyło się o 32,3 proc. mniej niż przed rokiem. Mniej osób kierowanych jest także na kluczowe badanie diagnostyczne - densytometrię (spadek aż o 35,7 proc).

Specjaliści apelują o pilne wprowadzenie prostych zmian, które mogą realnie pomóc

Lekarze alarmują, że efekty kilkumiesięcznego przestoju w terapii osteoporozy odbiją się negatywnymi, nieodwracalnymi konsekwencjami dla tysięcy pacjentów.

– Brak leczenia osteoporozy oraz brak kontynuacji leczenia wcześniej zdiagnozowanych pacjentów może w najbliższym czasie skutkować znaczącym wzrostem złamań osteoporotycznych, które spowodują wzrost wydatków NFZ związanych z leczeniem zabiegowym oraz spowodują nasilenie się niepełnosprawności u starszych osób po przebytych złamaniach, także długoterminowej opieki pielęgniarskiej – przekonuje profesor Marek Brzosko, Konsultant krajowy w dziedzinie reumatologii oraz Prezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Reumatologicznego.

Prof. Brzosko twierdzi, że część problemu może rozwiązać usprawnienie systemu telemedycznego. Jego zdaniem teleporady są możliwe u chorych na osteoporozę w celu określenia kontynuacji leczenia i bezpieczeństwa stosowanej farmakoterapii.

Choroby przewlekłe nie czekają na koniec pandemii – osteoporoza.

Problem z receptą S

Sytuację mogłoby rozładować również wprowadzenie diagnostyki osteoporozy do praktyki lekarza rodzinnego, jak również możliwość wypisywania leków z listy „S”, czyli dla pacjentów 75+, przez lekarzy specjalistów.

Fundacja MY Pacjenci od kilku miesięcy apeluje do Ministerstwa Zdrowia o jak najszybsze wdrożenie tego rozwiązania. W aspekcie prawnym jest ono możliwe do realizacji. Dotychczasowe apele, wspierane przez Rzecznik Praw Pacjenta oraz liczne organizacje pacjenckie, pozostają jednak bez odzewu.

„Trudno zrozumieć, dlaczego w dobie pandemii, gdzie kontakt z lekarzem jest utrudniony, ciągle przesuwa się uruchomienie tej funkcjonalności. Także w czasie teleporady u specjalisty pacjenci napotykają na istotny problem – lekarz nie ma możliwości zlecenia badań diagnostycznych, co zarówno uniemożliwia leczenie nowych pacjentów, jak i kontynuacje leczenia.” – mówi Magdalena Kołodziej, Prezes Fundacji My Pacjenci.

Osteoporoza w Polsce: 2,1 miliona chorych

– W Polsce w populacji po 50. roku życia aż 2,1 mln osób choruje na osteoporozę, z czego większą część stanowią kobiety – ok. 1,7 mln. – informuje prof. dr hab. n. med. Ewa Marcinowska-Suchowierska, przewodnicząca Zespołu Ekspertów ds. Osteoporozy przy Narodowym Instytucie Geriatrii, Reumatologii i Rehabilitacji. Osteoporoza to niezwykle poważna choroba: nieleczona prowadzi do niepełnosprawności oraz znacząco zwiększa ryzyko śmierci.

– Osteoporoza, jak każda choroba przewlekła, wymaga stosowania się pacjenta do zaleceń lekarskich oraz zachowania ciągłości terapii. Nieprzestrzeganie zasad leczenia, brak ciągłości terapii skutkuje bowiem wzrostem ryzyka złamań i niesprawności funkcjonalnej, a także wzrostem śmiertelności – podkreśla prof. Marcinowska-Suchowierska.

Wsparcie seniorów w leczeniu – kluczowe w pandemii.

Fundacja My Pacjenci apeluje także o pomoc seniorom w leczeniu, o zwrócenie uwagi, dopytanie czy rodzice biorą leki, czy mają w najbliższym czasie zaplanowane wizyty u lekarzy specjalistów – czy potrzebują pomocy w kontakcie z ochroną zdrowia. Leczenie nie może być przerwane.

Eksperci współpracujący z Fundacją My PACJENCI w ramach Zespołu Continuum Curatio podkreślają też, by pacjenci nie bali się kontaktu w placówkami ochrony zdrowia – badanie czy wizyta tradycyjna, jeśli tylko jest możliwa, na pewno będzie bezpieczna, nie będzie ryzykiem zakażenia się covid19, przychodnie, szpitale wdrożyły liczne procedury, by takie bezpieczeństwo zapewnić.

APEL do PACJENTÓW

Pacjencie:

Jeśli jesteś w trakcie leczenia czy diagnostyki - nie przerywaj ich. Nie bagatelizuj objawów innych chorób. Nie odkładaj leczenia na później. Jeśli czujesz się źle:

  • skontaktuj się ze swoją przychodnią, poradnią, lekarzem rodzinnym lub innym specjalistą, jeśli nie możesz dodzwonić się do swojej przychodni, sprawdź możliwość kontaktu przez e-mail – jeśli to będzie nieskuteczne, Rzecznik Praw Pacjenta rekomenduje zgłoszenie problemu na infolinię NFZ
  • jeśli telewizyta nie wystarczy, masz prawo skorzystać z wizyty bezpośredniej
  • jeśli nie wiesz, jak działa e-recepta i e-skierowanie koniecznie zapytaj personel Twojej przychodni lub zadzwoń na infolinię NFZ
  • zawsze bezwzględnie przestrzegaj zasad bezpieczeństwa epidemicznego

aktywuj Internetowe Konto Pacjenta – znajdziesz tam wiele ważnych informacji dotyczących Twojego zdrowia

Wideo

Dodaj ogłoszenie