Gniezno to niewątpliwe ważne miejsce na mapie kraju - głównie z powodu pierwotnego ośrodka kultu i narodzin państwa. Mimo wspaniałej historii i "ważności" miasta, trudno jest przyciągnąć turystów. Oczywiście, w sezonie letnim na ulicach pierwszej stolicy pojawiają się przybysze z innych miast Polski (np. Poznań, Bydgoszcz, Konin) oraz z zagranicy (Niemcy), jednak nie możemy mówić tutaj o tłumach...
Wszystkiemu jest winien pewien schemat, w który wpisało się Gniezno. Polega on na tym, że największy procent odwiedzających miasto stanowią wycieczki szkolne. Dzieci razem z opiekunami standardowo odwiedzają Rynek, katedrę i udają się do autobusu - następnym ich celem podróży będzie Lednica lub Biskupin. I tutaj dostrzegamy ten problem: wspomniana katedra lub inne obiekty kościelne nie przyciągną na dłużej turystów. Prościej mówiąc, Gniezno potrzebuje czegoś nowego.
Ostatnia akcja jednego z lokalnych polityków w sprawie przekształcenia gnieźnieńskiej lokomotywowni w Muzeum Kolejnictwa spotkała się z dużym uznaniem mieszkańców miasta. Nie wiadomo jak potoczy się sprawa, wszystko zależne jest od dalszych kroków PKP. Na pewno powstanie takiego muzeum byłoby wielkim wydarzeniem nie tylko w skali województwa, ale i całej Polski. Dzięki takiemu obiektowi dużo osób znalazłoby zatrudnienie, zasilony zostałby również budżet miasta. Musimy cierpliwe czekać i mieć nadzieję, że rządzący Gnieznem powalczą o lokomotywownię.
Oczywiście, trzeba posiadać jakiś alternatywny projekt dotyczący turystyki. Mam tutaj na myśli stworzenie w pierwszej stolicy pewnego centrum (kompleksu) historycznego. Taki pomysł mógłby łączyć historię z nowoczesnością - powstałoby muzeum na miarę XXI wieku, które sprawnie i ciekawie zajmowałoby się przeszłością miasta i "przyciągnęłoby" turystów z całego kraju.
Zastanówmy się teraz nad jednym pytaniem: Czy przybysze muszą tylko koncentrować się na zabytkach i historii? Nie. Dlatego, że miasto musi być atrakcyjne pod wieloma względami. Sektor kulturowo-rozrywkowy, jak wiadomo, przynosi ogromne zyski. Myślę, że warto zastanowić się nad organizacją imprez o charakterze ogólnopolskim. Warto kłaść nacisk na rzeczy popularne, które zainteresują szerokie grono odbiorców. Miasto rozpoczynające wielką kampanię promocyjną musi stawiać na gwiazdy lub imprezy, które charakteryzują się dużym profesjonalizmem. Niestety, to wymaga dużych nakładów finansowych, ale nawet Ci posiadający mniejsze budżety są w stanie walczyć o sławę jak np: Września...
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?