reklama

Dookoła inwestycji odcinek Warszawa Okęcie – Radom

Artykuł sponsorowany

Trwa modernizacja ważnej linii kolejowej łączącej Warszawę Okęcie z Radomiem, realizowana w ramach dwóch projektów: „Modernizacja linii kolejowej nr 8, odcinek Warszawa Okęcie – Radom (LOT A, B, F)” oraz “Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (LOT C,D,E)”. Inwestycja warta ponad 2 mld. zł jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

O tym, co aktualnie dzieje się na linii opowie Pan Piotr - mieszkaniec Radomia, który postanowił na własną rękę sprawdzić, jak przebiegają prace.
Zachęcamy do lektury!

Zacznijmy od początku. W Radomiu mieszkam od zawsze, a do Warszawy regularnie jeżdżę od kilku lat. Gdy dowiedziałem się o modernizacji, zacząłem się zastanawiać jak teraz będę podróżował do stolicy. Do tej pory najbardziej lubiłem podróż pociągiem, może nie była zbyt szybka, ale mogłem wygodnie czytać, czy popracować. W samochodzie nie wchodziło to w grę. Jednak aktualnie modernizują ten odcinek i wprowadzone zostały zmiany w kursowaniu pociągów. Część pociągów jeździ trasami zmienionymi, a pozostałe dojeżdżają z Warszawy do Warki, a między Warką a Radomiem wprowadzono zastępczą komunikację autobusową. Nie powiem, jest to całkiem dobrze zorganizowane, ale czekam na powrót pociągów na starą trasę.

Moje sceptyczne podejście do inwestycji trochę się zmieniło, gdy dostałem ostatnio ulotkę, w której przeczytałem, że po zakończonej modernizacji linii kolejowej będzie drugi tor między Radomiem a Warką i pociągi będą jeździć z prędkością do 160 km/h. Podróż z Radomia do Warszawy będzie krótsza, bo najszybszym pociągiem zajmie ok. 60 minut. Dodatkowo, będę miał jeszcze bliżej do pociągu, bo w samym Radomiu mają powstać aż 3 nowe przystanki, w tym jeden niedaleko mojego domu. Ale… że niewierny ze mnie Piotr, to postanowiłem sam zagłębić się w temat i sprawdzić, gdzie są prowadzone prace. Przekonam się, co już jest zrobione a co jeszcze zostało do zrobienia.

Dowiedziałem się, że modernizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. linia kolejowa jest jedną z najważniejszych w kraju. Łączy Warszawę Zachodnią z Krakowem Głównym i liczy 316,5 km długości. Prace na odcinku łączącym Warszawę Okęcie z Radomiem obejmują m.in. budowę nowego toru między Warką a Radomiem, modernizację torów na 100 km odcinku, budowę nowych i przebudowę istniejących stacji i przystanków kolejowych, budowę i modernizację wiaduktów i mostów oraz przejazdów kolejowo-drogowych.

Czas na konkrety, czyli co PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. robią w ramach modernizacji?

- budują drugi tor na odcinku Warka-Radom
- modernizują 200 km. torów i sieci trakcyjnej
- budują 3 i modernizują 16 przystanków kolejowych
- modernizują 7 stacji kolejowych
- dostosowują stacje i przystanki kolejowe do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się
- budują 4 i modernizują 2 wiadukty kolejowe
- budują 1 i modernizują 2 wiadukty drogowe
- budują i modernizują przejścia podziemne
- modernizują 42 przejazdy kolejowo-drogowe
- przebudowują urządzenia sterowania ruchem kolejowym

Pasażerowie i mieszkańcy już dużo zyskali, ale wymierne efekty będą po zakończeniu wszystkich prac… czas powiedzieć SPRAWDZAM!

Edit: Znalazłem jeszcze taką informację, pewnie okaże się dla części z was przydatna:

Dzień 1: Odcinek Warszawa Okęcie – Czachówek Południowy - Warka
Podróż – czas start!

Podróż rozpocząłem w Warszawie, bo akurat wracałem ze szkolenia w stolicy. Wyruszyłem z Okęcia i podążałem w stronę Czachówka. Prace na tym odcinku są na ukończeniu. Zobaczcie, co się zmieniło.

Przebudowane zostały 3 stacje i 6 przystanków. Perony zostały wyposażone w ławki, długie wiaty oraz system informacji pasażerskiej. Za sprawą ułatwień, takich jak pochylnie czy ścieżki naprowadzające poruszanie się po obiektach jest także dużo łatwiejsze dla osób o ograniczonej mobilności, niedowidzących i niewidomych. Na perony pasażerowie dostaną się wygodnymi i bezpiecznymi przejściami nad, pod lub w poziomie torów. Na 11 przejazdach kolejowo-drogowych wymieniono nawierzchnię i zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym i, jak udało mi się ustalić podczas krótkiej rozmowy z pracownikiem PLK, to poprawiło na nich bezpieczeństwo. Na długości ok. 26 km zamontowano nową sieć trakcyjną i tory a także 101 rozjazdów kolejowych.
Ale słowa, słowa, słowa… zobaczcie sami! Udało mi się zrobić kilka dobrych zdjęć, które możecie zobaczyć na dole strony.

Ruszając w dalszą podróż, pomyślałem, że na odcinku Czachówek Południowy – Warka zastanę jeszcze duży plac budowy… a tu spokój. Wschodnia połowa jest już gotowa i odnowiona, a pociągi kursują zgodnie z rozkładem. Napiszę w skrócie, co zobaczyłem, bo nagrałem dla Was krótki film. Sami ocenicie.

W ulotce przeczytałem, że trwają prace na 2 stacjach (Chynów i Warka) oraz 4 przystankach (Sułkowice, Krężel, Michalczew, Gośniewice). W Chynowie rozmawiałem przez chwilę z jednym z mieszkańców poruszającym się na wózku inwalidzkim, przyznał że po zakończonych pracach będzie mógł sam dostać się na peron, a teraz ktoś musi mu pomagać.

A właśnie, zapomniałbym! PLK w Warce już niedługo rozpocznie budowę nowego wiaduktu na ul. Lotniczej (w ciągu drogi DW 731) w kierunku Białobrzegów. Podpytałem mieszkańców i faktycznie, oni też widzą konieczność zmian w tym miejscu. Po zakończeniu budowy na pewno komunikacja będzie sprawniejsza i bezpieczniejsza.

Łapcie filmik!

Dzień 2: Warka - Radom
Kolejny dzień, kolejna przygoda!

Jadę w stronę Radomia. Tu już nie mogę podróżować pociągiem, ale jest zastępcza komunikacja autobusowa. Na tym odcinku prace się już rozpoczęły i naprawdę idą pełną parą!

W artykule lokalnej gazety znalazłem informację o pracach prowadzonych na tym odcinku:
• budowa drugiego toru na odcinku Warka-Radom
• modernizacja stacji i budowa przejścia podziemnego w Dobieszynie
• modernizacja 6 przystanków
• budowa 3 nowych przystanków w Radomiu
• budowa 2 nowych wiaduktów i modernizacja 3 istniejących
• modernizacja 19 przejazdów kolejowo-drogowych
• przebudowa mostu nad Pilicą
• budowa 2 wiaduktów pełniących funkcję przejść dla pieszych

Co zmieni się dla podróżnych? Wiele! Po pierwsze drugi tor na odcinku Warka – Radom oznacza więcej pociągów. Dla mnie oznacza to jedno - jak będę chciał skosztować lokalnych przysmaków z Warki – to nie zdążę się obejrzeć i jestem. Po drugie na pewno będzie bezpieczniej dla mieszkańców podróżujących z lub do Dobieszyna – PLK modernizują tam stację i budują nowe przejście podziemne wyposażone w windy. Dzięki temu kolej będzie bardziej dostępna dla wszystkich mieszkańców. Zmodernizowanych zostanie 6 przystanków: Grabów nad Pilicą, Strzyżyna, Kruszyna, Wola Bierwiecka, Bartodzieje i Lesiów. Perony z wiatami i ławkami będą wygodne i dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Duże wrażenie zrobiła na mnie przebudowa mostu nad Pilicą! Gotowa już jest konstrukcja pod jednym torem. Już w przyszłym roku po odnowionym moście pociągi pojadą dużo szybciej. Jak byłem na miejscu to usłyszałem od mieszkańców, że zmodernizowany most poprawi atrakcyjność okolicy. Takie zmiany cieszą!

Na koniec, najważniejsze dla mnie - Radom! Już nie będę musiał dojeżdżać samochodem do stacji, spokojnie przejdę się na nogach do nowego przystanku, który powstaje blisko mojego domu! I myślę, że wielu innych mieszkańców jest z tego zadowolonych. W samym Radomiu powstaną aż 3 nowe przystanki: Stara Wola, ul. Żółkiewskiego, ul. Kozienicka. Coś czuję, że pociągi będą moim ulubionym środkiem transportu zarówno na podróże dalekie, jak i po mieście.

Z resztą sami zobaczcie, ile tam się teraz dzieje!

Dzień 3: stacja Radom
Podsumowanie podróży

Ostatni punkt mojej wycieczki to stacja Radom. Zmodernizowane i funkcjonalne perony, bezpieczne i oświetlone przejście podziemne oraz odnowiony most kolejowy! I jeszcze nowe Lokalne Centrum Sterowania, skąd kolejarze zarządzają ruchem pociągów. Fajny ten nasz Radom

Dziś kończę swoją podróż. Mogę ją podsumować w dwóch słowach: Było warto!

Załączam zdjęcia, które udało mi się zrobić w trakcie podróży.

Sprawdź też moje inne filmy!

https://www.youtube.com/watch?v=YkTsKtXejRQ&t=21s
https://www.youtube.com/watch?v=zIpXHzsM09A&t=10s

Wideo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3