Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drogowcy podczas zimy będą eksperymentować. Zamiast soli będzie żwir

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Wbrew pozorom łatwiej nawierzchnię jest utrzymać w Skandynawii, gdzie zimy są dużo ostrzejsze.
Wbrew pozorom łatwiej nawierzchnię jest utrzymać w Skandynawii, gdzie zimy są dużo ostrzejsze. Jeroen Kransen, Creative Commons 2.5 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sneeuwschuiver.jpg
Zima zbliża się nieubłaganie. Zarząd Dróg Miejskich zaczął już opracowywać strategię odśnieżania. Ma być skutecznie, a zarazem ekologicznie.

Do tej pory najczęstszym stosowanym środkiem do odśnieżania była sól. Jak wiadomo nie ma ona najlepszego działania na karoserię samochodową, przyuliczną zieleń czy infrastrukturę miejską taką jak np: barierki drogowe. Tym razem ma być inaczej. Jak podaje TVN Meteo podczas tegorocznej zimy wiele miast zdecydowało się na użycie żwiru.

Zarząd Główny Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Ogrodnictwa zorganizowali specjalne seminarium. Niestety nie ma gatunku roślin, który odporny by był na zasolenie. W błocie pośniegowym, zalegającym w okolicy dróg stężenie soli niekiedy jest znacznie większe niż w Bałtyku. Jako przykład podawano Poznań. W 2011 roku do odśnieżania zużyto 7,4 tony soli. By odtworzyć zniszczoną zieleń, wydano 2 mln złotych.- "Mieszkańcom trzeba uświadamiać, że działania służby drogowej mają na celu jedynie łagodzenie skutków zimy, a nie całkowitą ich likwidację, tak definiuje to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad" – zaznacza Agnieszka Szulc z poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich."

W stolicy ubiegłej zimy wyjazdy pługosolarek kosztowały 90 milionów złotych. Już wtedy Prezydent miasta Hanna Gronkiewicz-Waltz rozważała zrezygnowanie z odśnieżania dróg do czarnej nawierzchni. Drogi miały być posypywane żwirem. W tym roku zamiast soli stosowany będzie właśnie żwir na nieutwardzonych drogach w Ursusie, Białołęce, Wawrze czy Wesołej. Także w Poznaniu zamiast soli stosowany będzie chlorek wapnia oraz żwir lub piasek.

Jan Bieńka z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów twierdzi, że szanse na wyeliminowanie odśnieżania przy pomocą soli są znikome. Jako powód podaje to, że wciąż jest to najtańszy środek chemiczny, który można zastosować na masową skalę. Wbrew pozorom łatwiej nawierzchnię jest utrzymać w Skandynawii, gdzie zimy są dużo ostrzejsze. W Polsce kiedy temperatura wielokrotnie podczas zimy jest na plusie, sól spływa wraz z topniejącym śniegiem. Wtedy trzeba ją ponownie rozsypywać. Dodatkowo w Polsce nie można stosować opon z kolcami, które zwiększają przyczepność na drodze, a w Skandynawii używane są od lat.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto