Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny. Jak poradzić sobie ze stresem?

Katarzyna Węsierska
Katarzyna Węsierska
Egzamin gimnazjalny to dla uczniów pierwszy tak ważny, a zarazem tak stresujący sprawdzian. O to, jak opanować nerwy i psychicznie przygotować się do egzaminu, zapytaliśmy psycholog Karolinę Małek, doktorantkę katedry wychowania na wydziale psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Katarzyna Węsierska: Pracowała Pani jako psycholog szkolny w gimnazjum. Dobrze orientuje się więc jak rysują się nastroje i nastawienie gimnazjalistów do samego testu.
Karolina Małek: Gimnazjaliści potwornie denerwują się tym, co przed nimi, chociaż świadomość samego testu i jego konsekwencji pojawia się w głowach uczniów dopiero w trzeciej klasie. Przez pierwsze dwa lata największe znaczenie dla gimnazjalistów ma funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Egzamin to dla nich wydarzenie bardzo ważne, bo w pewnym sensie decyduje o przyszłości, ustawia przyszłe kształcenie. Oczywiście, nie całkowicie - na studia można przecież iść po skończeniu technikum. Jest to jednak jakaś ważna decyzja do podjęcia. Oprócz stresu pojawiającego się przy okazji samego egzaminu, przygotowania, dochodzi także fakt, że uczeń musi w pewnym sensie zadecydować, co chce w życiu dalej robić. Uczniów stawia się więc przed wyborem, do którego często jeszcze nie do końca dorośli.

Wróć do materiału: Matura 2011. Maturzyści napisali egzamin z języka polskiego. Co sądzą licealiści o dzisiejszej maturze? Jakie były tematy na poziomie podstawowym?

Wróć do materiału: Matura 2011. To warto wiedzieć przed egzaminem dojrzałości

Wróć do materiału. Egzamin gimnazjalny 2011. Uczniowie napisali test humanistyczny

Zobacz pytania testu humanistycznego. Egzamin gimnazjalny 2011

Zobacz odpowiedzi testu humanistycznego. Egzamin gimnazjalny 2011

Ranking liceów 2011. W24 radzi, którą szkołę wybrać

Najważniejsze informacje o testach gimnazjalnych

Czy w związku z tym, że egzaminy gimnazjalne wiążą się z podjęciem pewnej decyzji o przyszłości, nie uruchamia się zbyt wcześnie proces rywalizacji wśród uczniów?
Proces rywalizacji uruchamiany jest dużo wcześniej. System edukacyjny jest tak zbudowany - więcej jest rywalizacji, niż współpracy. I to nie jest dobre. Za mało jest zadań wymagających współpracy, za mało kooperacji w szkołach.

Na lekcji bardziej punktuje się osiągnięcia osobiste i takiej postawy uczą się uczniowie. To wszystko przyczynia się do uruchomienia rywalizacji wśród uczniów. Egzamin więc, sam w sobie, tego procesu nie "włącza", ale może nasilić rywalizację.

Egzamin gimnazjalny. Przygotuj się z nami!

Jaką pomoc mogłaby zapewnić uczniom szkoła? Jak przygotować do podjęcia decyzji, do radzenia sobie ze stresem związanym z egzaminem?
Przede wszystkim można zaproponować uczniom zajęcia prowadzone przez psychologa szkolnego dotyczące tzw. doradztwa zawodowego. Podczas takich zajęć gimnazjaliści mogliby dowiedzieć się, na podstawie przyglądania się ich zasobom, jakie są ich mocne, a jakie słabe strony, na czym mogliby się skupić, w jakim kierunku podążyć. Kwestia stresu oraz sposobów radzenia sobie z nim mogłaby zostać poruszona w trakcie warsztatów psychoedukacyjnych.
Psycholog mógłby uświadomić: czym jest stres, skąd się bierze i jak sobie z nim radzić. Uczniowie często mają pewne strategie radzenia sobie ze stresem, ale czasem bywają one mało konstruktywne. Często próbują złagodzić zdenerwowanie za pomocą alkoholu, nikotyny lub innych używek.

Egzamin gimnazjalny: część humanistyczna - podstawowe informacje

Do odczuwanego stresu przyczynia się także komponenta fizjologiczna stresu, której nie każdy gimnazjalista jest świadomy. Chodzi tu na przykład o nadmierną potliwość, suchość w ustach. Często uczniowie nie potrafią powiązać stresu z takimi objawami, a to skutkuje tym, że zdenerwowanie zostaje spotęgowane. Stąd ze strony szkoły powinna pojawić się inicjatywa współpracy z psychologiem szkolnym. Jednak nie mówimy tu o zajęciach 45-minutowych, ale o zajęciach seryjnych, cotygodniowych, albo o zajęciach warsztatowych- w formie na przykład dwudniowych spotkań.

To działanie długoterminowe, na które nie każda szkoła, z różnych przyczyn, może sobie pozwolić. Jak uczniowie mogą radzić sobie ze stresem na kilka dni przed egzaminem?
Przede wszystkim to, co może obniżyć stres to poczucie bycia przygotowanym. Oczywiście, nie tyko mowa tu o samym przygotowaniu merytorycznym- w kwestii wiedzy, bo tego także nie zdążymy na kilka dni przed egzaminem zrobić. Można za to zadbać o kwestie organizacyjne. Poświęcić trochę czasu na dzień przed egzaminem na przygotowanie ubrania, wszelkich przyborów potrzebnych do samego pisania do egzaminów.

Egzamin gimnazjalny: część językowa: podstawowe informacje

To zapewni pewien komfort psychiczny - w razie jakichkolwiek utrudnień, spóźnienia czy nieprzewidzianych sytuacji, nie będzie już trzeba martwić się na przykład o to, że bluzka nie jest wyprasowana. Warto zaplanować także czas na odpoczynek - położyć się wcześniej spać, zrelaksować. Dobrym rozwiązaniem będzie poszukanie aktywności, które sprawiają przyjemność, a jednocześnie pozwolą odciągnąć myśli od egzaminu. Można na przykład iść do kina, na spacer. Jeśli ktoś czuje, że koniecznie musi sobie coś powtórzyć to oczywiście nie ma przeciwwskazań, ale lepiej, żeby to nie trwało od rana do wieczora.

A rodzice? Jak mogą pomóc swoim dzieciom?
Rodzice mogą trzymać kciuki i wspierać. Ważne jest okazanie zrozumienia dziecku w ważnym dla niego momencie. Na pewno nie powinni eskalować napięcia, które już dziecku towarzyszy. Nie straszyć tym, co może się zdarzyć, jeśli gimnazjaliście powinie się noga. Rodzice sprawdzą się w roli kogoś, kto wspiera. Powinni okazać wyrozumiałość, jeśli chodzi o zachowanie dziecka. Często młody, zestresowany człowiek odreagowuje stres na zewnątrz - stąd kaprysy, rozdrażnienie, kłótnie. Ważne jest nazwanie tego przez rodziców, powiedzenie, że rozumieją skąd bierze się takie zachowanie gimnazjalisty. Powinni jednak też postawić granice wybuchowych zachowań. Nie pozwalać dziecku na wszystko.

Egzamin gimnazjalny: część matematyczno-przyrodnicza. Testy i klucz

Testy trwają aż 3 dni. To skutkuje bardzo dużym stresem oraz zmęczeniem, zarówno fizycznym, jak i intelektualnym. Co robić między kolejnymi egzaminami, by zminimalizować negatywne efekty?
To, że testy trwają 3 dni bez przerwy nie jest dobrym rozwiązaniem. Prawdopodobnie jednak nie ma lepszego sposobu na przeprowadzenie egzaminu. To bardzo długi czas i ogromny stres. We znaki daje się przede wszystkim zmęczenie. Już sama świadomość nadchodzących egzaminów może skutkować obniżeniem nastroju. Może to powodować obniżenie wydajności ucznia. Gimnazjaliści stają często przed dylematem- powtarzać czy odpocząć pomiędzy kolejnymi częściami egzaminu? Jeśli ktoś czuje, że musi się jeszcze przygotować, to oczywiście jak już mówiłam, może. To też pewien sposób na ‘rozładowanie’ stresu. Jednak lepiej nie zaczynać nauki zaraz po wyjściu z sali egzaminacyjnej i ”ciągnąć” ją aż do wieczora. Zyski będą niewspółmierne do kosztów, jakie poniesie ta osoba. Lepiej poświęcić na to godzinę, ale wyspać się i wypocząć przed kolejnym testem.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto