Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Figura w przestrzeni” - Seurat we frankfurckim Schirn Muzeum

Isabella Degen
Isabella Degen
Obraz "Cyrk" 1890/91
Obraz "Cyrk" 1890/91 Fot.Isabella Degen
Jak confetti wysypane na płótno... Tysiące barwnych punktów, z których wyłaniają się obrazy Georgesa Seurata, przyprawiają o prawdziwy oczopląs publiczność podziwiającą jego dzieła.

Francuski neoimpresjonista Georges Seurat (1859-1891) jest twórcą kierunku pointylizmu. Frankfurckie muzeum sztuki współczesnej Schirn prezentuje retrospektywę jego malarstwa. Wystawa nosi tytuł „Figura w przestrzeni” i przedstawia 60 prac z muzeów i prywatnych zbiorów. Można na niej zobaczyć obrazy, studia olejne oraz rysunki.

Metoda pointylizmu polegała na nakładaniu drobnych plamek farby o czystych nasyconych barwach, bez mieszania ich na palecie. Plamki o różnych barwach oglądane z pewnej odległości zlewały się i tworzyły płaszczyznę w określonym kolorze. Metoda ta była na wskroś nowatorska.
Seurat był zafascynowany teorią światła i barw. Niestety nie zdążył rozwinąć swojego kierunku dalej, zmarł w wieku 31 lat na dyfteryt.

Na równi z obrazami ciekawe są jego rysunki kredką węglową Conte na czerpanym papierze. W rysunkach odnajdujemy wspaniałe kontrasy odcieni czerni wychodzące z kredki węglowej. Na wystawie mamy również możliwość zobaczenia małych formatów wielu studiów olejnych, które były pierwowzorem najbardziej znanego obrazu „Niedzielne popołudnie na Grande Jatte” (1884/86). Ze znanych i perfekcyjnych dzieł artysty możemy we Frankfurcie podziwiać obraz „Cyrk” (1890/91) wypożyczony z paryskiego Muzeum Orsay.

Seurat był kontrowersyjną postacią. Szokował krytyków mnogością małych kolorowych plamek, kanciastymi, zgeometryzowanymi kształtami, które umieszczał jak statystów w przestrzeni. W 1884 roku „Salon paryski” odrzucił udział jego obrazu w wystawie impresjonistów. Seurat wystawiał więc swoje obrazy na „Wystawie malarzy niezależnych” gdzie został dostrzeżony przez malarza Paula Signaca i Camille Pissarra, którzy później przejmą jego styl. Jego obrazy znalazły licznych zwolenników w Belgii. W lutym 1887 roku wystawiono w Brukseli „Niedzielne popołudnie na wyspie Grande-Jatte” i jego obrazy marynistyczne. Na przełomie lat 1887/88 Seurat zmienił tematykę obrazów i dostosował swą technikę do wnętrz (powstają wtedy obrazy „Modelki”, „Parada” i „Cyrk”).

Pointylizm Seurata miał zdecydowany wpływ na wielu znanych malarzy, jak Cezanne, Vincent van Gogh, Paul Gauguin, Matisse aż po Picassa. Jednak żaden z tych malarzy nie osiągnął podobnych efektów jak Seurat. Ta fascynująca technika do dziś inspiruje i będzie nadal inspirowała wielu artystów.

Wystawę można jeszcze zobaczyć do 9 maja Schirn Kunsthalle Frankfurt (Römerberg).

Informacja: schirn.de
Źródła: Katalog wystawy: Georges Seurat. "Figur im Raum", Hrsg. Christof Becker und Julia Burckhardt, Deutsche Ausgabe, ISBN 9783775724388

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto