– Proces cyfrowej rekonstrukcji poklatkowej obrazu filmowego jest bardzo skomplikowany i pracochłonny – podkreśla Jerzy Kaźmierczak, zastępca dyrektora Ośrodka Dokumentacji i Zbiorów Programowych TVP. Rekonstrukcja poszczególnych odcinków cyklu polegała na usunięciu wszelkich deformacji widocznych na ekranie: rys, zadrapań i odprysków emulsji, nadmiaru ziarnistości, braku stabilności kadru, migotania tła, uszkodzeń czy też artefaktów.
Widzowie TVP oglądali już kolejne części „Dekalogu” Krzysztofa Kieślowskiego w nowej, cyfrowo zrekonstruowanej wersji. Prace nad wszystkimi filmami z tego cyklu zakończono w czerwcu. Rozpoczęto je 15 września ubiegłego roku. Trzeba było przejrzeć aż 842 125 klatek filmowych (566 minut) i usunąć wszelkie deformacje widoczne na ekranie. Rewitalizacja cyfrowa realizowana jest z wykorzystaniem najnowocześniejszych systemów i narzędzi. Projekt w całości jest finansowany ze środków własnych TVP.
Efektem końcowym jest nowa, atrakcyjna forma dzieła wybitnego twórcy. Odnowiony „Dekalog” jest emitowany na antenach telewizji publicznej – TVP1 i TVP HD. W trakcie digitalizacji i cyfrowej rewitalizacji są w TVP kolejne głośne seriale: „Kolumbowie”, „07 zgłoś się” oraz „Czterej pancerni i pies”. W tym roku zakończona została także rewitalizacja filmów fabularnych „Ostatni prom” i „Karate po polsku”, a w trakcie rekonstrukcji są 3 filmy w reżyserii Wojciecha Wójcika: „Trójkąt bermudzki”, „Prywatne śledztwo” i „Zabić na końcu”. Ponadto w trakcie rekonstrukcji jest także przyrodnicza seria „Saga prastarej puszczy”.
Czytaj także: Absolwent łódzkiej filmówki podbija Hollywood. Hoyte Van Hoytema stanął za kamerą w "Interstellar" i "Spectre"
Marcin Sikora (aip)
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?