Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Halo! Tu internet. "Komentuj. Nie obrażaj"

Alicja MP
Alicja MP
Prezes IAB, Piotr Kowalczyk, na stronie www.komentujnieobrazaj.pl deklaruje: „Chcemy, aby stworzona przez nas akcja była platformą służącą do promowania wartości związanych z kulturalną komunikacją w internecie oraz zaprezentowania kodeksu kulturalnego komentowania Komentuj - Reaguj - Bądź Sobą".

Ta akcja to dobra, potrzebna decyzja. Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska oraz firmy członkowskie uruchamiają społeczną akcję „Komentuj. Nie obrażaj". Celem przedsięwzięcia jest podniesienie poziomu kultury wypowiedzi w internecie. Jako pierwszy krok opracowano badania diagnozujące stan dyskusji w polskiej sieci, następny to promowanie kulturalnego zachowania się w wirtualnym świecie. Pomysłodawcą akcji jest
Onet, a patronem honorowym Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

Prezes IAB, Piotr Kowalczyk, na stronie www.komentujnieobrazaj.pl
deklaruje: „Chcemy, aby stworzona przez nas akcja była platformą służącą do promowania wartości związanych z kulturalną komunikacją w internecie oraz zaprezentowania kodeksu kulturalnego komentowania Komentuj - Reaguj - Bądź Sobą. Planujemy także, aby serwis był narzędziem ułatwiającym internautom zgłaszanie pojawiających się w sieci obraźliwych treści - dzięki temu sami użytkownicy będą mogli zadbać o kulturę wypowiedzi w wirtualnym świecie.

Akcja Komentuj. Nie obrażaj jest wkładem branży internetowej w dyskusję dotyczącą tego czy faktycznie internet jest miejscem, w którym w sposób szczególny swój wyraz znajduje chamstwo i nietolerancja”.
Opierając się o naukowe badania (do wglądu: komentujnieobrazaj.pl) Prezes Piotr Kowalczyk uważa, że „internet nie różni się pod tym względem od innych kanałów komunikacji międzyludzkiej”.

Badania przeprowadzone wspólnie przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska i Szkołę Wyższą Psychologii Społecznej wykazały, że wypowiedzi, które mogą być uznane za obraźliwe, to minimalny odsetek wszystkich wypowiedzi i całej aktywności komunikacyjnej osób, które korzystają z internetu na różnych płaszczyznach.

Pewnie tak jest. Nie zamierzam polemizować z wynikami badań tych szacownych instytucji, ale jednak codzienna praktyka „bycia” w internecie, praca w sieci, prowadzenie blogów, czytanie komentarzy pozostawia często inne wrażenie. Dlatego - moim zdaniem - te wyniki badań są dość optymistyczne i niekoniecznie w pełni oddają odczucia internautów.

„Nie-kultura” istnieje w internecie, w niemałym wymiarze i jest dotkliwym, codziennym faktem, sądzę, że większość internautów doświadczyła tej „przyjemności” nie raz. Ta nasza globalna, wspaniała Sieć łapie niemało także bardzo brzydkich rzeczy. Tacy jacy jesteśmy w domu, w pracy, na boisku, jako kierowcy na drogach, w sklepie, jak odnosimy się do innych ludzi, tacy sami jesteśmy w internecie.

Akcja jest bardzo potrzebna

Akcja jest bardzo ważna, wierzę w dobre wyniki i życzę wielkiego powodzenia! Zwłaszcza, że w dalszej części swej wypowiedzi Prezes Piotr Kowalczyk upewnia nas, że: „Nie zmienia to faktu, że z całych sił wspieramy wszelkie działania zmierzające do minimalizacji tego typu wypowiedzi. Uważamy, że najlepszym sposobem jest edukacja – i właśnie taki cel ma akcja Komentuj. Nie obrażaj. W warstwie kierowanej do wszystkich ludzi korzystających z internetu, chcemy uświadamiać, że dbałość o kulturę wypowiedzi jest w interesie nas wszystkich”.

Oto Kodeks Kulturalnego Komentowania polecany przez www.komentujnieobrazaj.pl
1. Bądź aktywny na forach dyskusyjnych. Staraj się wspierać swoje zdanie argumentami, zrozumiałymi dla innych użytkowników forum.
2. Jeśli widzisz komentarze mające na celu wyłącznie obrażenie lub pomawianie zgłoś je administratorowi forum.
3. Nie bój się wypowiadać w kontrowersyjnych tematach. Dopóki robisz to kulturalnie masz prawo mieć swoją odmienną opinię.
Można też skorzystać z poradnika prawnego http://www.komentujnieobrazaj.pl/poradnik-prawny
Ze swej strony dorzucę jeszcze własne hasło: Chcesz być traktowany kulturalnie, traktuj tak innych… ZAWSZE.

Znajdź nas na Google+

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto