Internauci odkryli planetę, krążącą w układzie czterech gwiazd

Wszechświat fascynuje swoją niezwykłą budową i nieskończoną przestrzenią, w której roją się miliardy obiektów, m.in. podobnych do tych, jakie znamy z Układu Słonecznego. Astronomowie i internauci odkryli nową planetę z czterema gwiazdami.

W rozległych przestrzeniach wszechświata, z miliardami obiektów kręcących się nieustannie po swoich orbitach, zespół międzynarodowy astronomów: amerykańskich, brytyjskich i szwajcarskich, odkrył nieznaną dotąd planetę, krążącą w układzie czterech słońc (gwiazd). W niezwykłym odkryciu niezwykłej planety, pomogli naukowcom internauci, którzy z ciekawości i zainteresownia biorą udział w społecznościowym projekcie naukowym PlanetHunters.org (czyli OdkrywcyPlanet.pl).

Nowo odkryta planeta z czterema słońcami otrzymała na mapie wszechświata oznaczenie "PH1", a informację o jej odkryciu zaprezentowano podczas 44. spotkania Sekcji Nauk Planetarnych Amerykańskiego Towarzystwa Astronomicznego, które trwa obecnie w Reno w Nevadzie (USA). Dotąd astronomowie znali jedynie sześć planet w układach podwójnych gwiazd. Nie znano jednak jeszcze żadnej, która znajdowałaby się w układzie aż czterech gwiazd.

Według astronomów ta pierwsza planeta "w układzie czterokrotnym" została zidentyfikowana przez internautów, którzy regularnie biorą udział w projekcie "Planet Hunters". W jego ramach - chętni wciąż mogą nieść pomoc w wyszukiwaniu oznak potencjalnych planet, w danych uzyskiwanych przez Kosmiczne Obserwatorium Kepler – informuje serwis dziennik.pl.

Przypomnijmy - kosmiczne obserwatorium Kepler, wyniesione w przestrzeń kosmiczną w marcu 2009 roku, daje możliwość (i umożliwia), dzięki amerykańskiej agencji NASA, znalezienia pozasłonecznych globów, wielkości planety Ziemia. Orbitalny teleskop Keplera ma zadanie przesyłać na Ziemię dane o 170 tysiącach gwiazd.

Dwaj internauci z San Francisco oraz z Cottonwood w Arizonie, jako pierwsi na świecie dostrzegli "niewielkie osłabienia światła", będące efektem przechodzenia nowo odkrytej planety przed gwiazdą, co astronomowie nazywają tranzytem. Po informacji internautów, zespół naukowców kierowany przez Meg Schwamb z Uniwersytetu Yale, przeprowadził dalsze i dokładniejsze obserwacje, które potwierdziły odkrycie. Do obserwacji PH1 użyte zostały 10-metrowe teleskopy Kecka na Hawajach.

Pozasłoneczna planeta PH1 "w układzie czterokrotnym", jest gazowym olbrzymem o promieniu 6,2 razy większym niż promień ziemski, czyli obrazowo jest większa niż Neptun, i o masie maksymalnie takiej, jak wynosi połowa masy Jowisza. Zdaniem astronomów, co około 138 dni planeta PH1 okrąża parę gwiazd, które z kolei "krążą wokół siebie co 20 dni". Obie gwiazdy mają masy – odpowiednio: 1,5 oraz 0,4 masy naszego Słońca.

W odległości 1000 jednostek astronomicznych, czyli 1000 razy dalej niż wynosi dystans Ziemi od Słońca, wokół układu planetarnego krąży druga para gwiazd. Dowodzi to, że na niebie odkrytej pozasłonecznej planety PH1, świecą, a więc także wschodzą i zachodzą, aż cztery słońca.

W nieodległej przeszłości internauci, w tym także Polacy, odkrywali już w projekcie PlanetHunters.org, obiekty-kandydatki na planety. Ale planeta pozasłoneczna PH1 jest pierwszym z tego typu obiektów, wskazanych przez Internautów, dla którego udało się uzyskać "dane spektroskopowe", które potwierdziły hipotezę o istnieniu PH1.

Warto wiedzieć, że projekt PlanetHunters.org otrzymał ostatnio nową porcję danych z Kosmicznego Teleskopu Keplera, a więc pasjonaci i "łowcy gwiazd" mają teraz właśnie dobry moment, aby rozpocząć własne poszukiwania planet pozasłonecznych, pod adresem OdkrywcyPlanet.pl - zachęca dr hab. Lech Mankiewicz, z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, doświadczony koordynator różnych astronomicznych, ważnych dla nauki projektów społecznościowych.

Projekt PlanetHunters.org działa na platformie Zoouniverse.org, rozwijanej przez międzynarodowy zespół naukowców i nauczycieli, do którego należy również Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. Dzięki współpracy naukowców i amatorów polskich, projekt dostępny jest także w polskiej wersji, jako OdkrywcyPlanet.pl. Więcej informacji na temat projektu "Planet Hunters" można znaleźć pod adresami: www.OdkrywcyPlanet.pl i www.PlanetHunters.org.

Zarejestruj się i napisz artykuł