Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak napisać materiał, który przyciągnie miliony?

Łukasz Szeremeta
Łukasz Szeremeta
Chcesz aby internauci chętnie czytali Twoje materiały?
Chcesz aby internauci chętnie czytali Twoje materiały? sqback/sxc.hu
Zastanawiasz się może czemu jest tak, że niektóre materiały mają mnóstwo odsłon i komentarzy, a inne wręcz przeciwnie. Czy znaczy to od razu, że są złe? Niekoniecznie. Ma na to wpływ wiele czynników - zależnych i niezależnych od nas...

Być może poświęcasz godziny na promocję swojego materiału. Możliwe jednak, że należysz do grupy, którą takie działania w ogóle nie obchodzą. Musisz zdawać sobie jednak sprawę z tego, że "promocja" odbywa się często niejako automatycznie. Jak?

Świat automatów

Wyobraź sobie, pojęczą sieć. Podobnie często nazywamy Internet. Cały ten twór każdego dnia przeczesują specjalne roboty. Czegoś szukają? Nie błąkają się przecież bez przerwy, czyż nie? Odpowiedź na to pytanie jest prosta. Zwykle ich "ofiarami" padają nowe treści zamieszczone w globalnej sieci. Jeżeli myślałeś, że wpisując wymyśloną przez siebie frazę w pole wyszukiwarki (np. Google), przeszukujesz w ułamki sekundy cały Internet, byłeś w błędzie. To właśnie roboty, pajączki przechadzają się po raczej każdej witrynie, którą znasz. Podobnie jest z Twoim nowym, właśnie napisanym artykułem.

Google News

Ciekawym elementem układanki jest serwis Google News. Przypomina on nieco tradycyjne gazety, które zapewne nieraz miałeś w ręku. Treści, podzielone na działy, dobierane są jednak w całości przez specjalnie utworzone algorytmy. W skrócie - to komputer decyduje o rozmieszczeniu danych materiałów. Trafienie na wysokie pozycje w Google News, często potrafi sprawić, że nasz licznik odsłon pójdzie sporo do góry.

Opisy i tagi

Te elementy wbrew pozorom niektórych, również mogą mieć wpływ na to, jak daleko dotrze nasz materiał. Opisy pozwalają robotom indeksującym "zrozumieć", co znajduje się np. na zdjęciu, a tagi odnaleźć podobne materiały w serwisie. Wypełniajmy więc te pola, ale oczywiście ze zdrowym rozsądkiem. Przede wszystkim starajmy się nie powtarzać wielokrotnie podobnej treści.

Powierzchnia zajmowana przez reklamy

Jakiś czas temu świat obiegła informacja, że wyszukiwarkowy gigant - Google, zaczął brać pod uwagę również to, jaką część witryny zajmują reklamy. Warto więc czasem przyjrzeć się również i tej kwestii - nie tylko dla algorytmów, ale przede wszystkim wygody czytelnika.

Czytaj dalej o niepozornych szczegółach, które mogą zmienić wszystko!-->

-> Profil autora na Google+

Siła szczegółów

Być może uważasz, że promocja musi być męcząca i czasochłonna. Czasem jednak drobne sztuczki mogą znacznie podnieść ilość wyświetleń i komentarzy w Twoim materiale.

Sonda

Sonda to tylko z pozoru mało ważny element. Dzięki niej liczba odsłon również może podskoczyć. Dzieje się tak dlatego, że wzięcie udziału w tym niewielkim głosowaniu powoduje dodatkowe odświeżenie strony, przynajmniej na Wiadomosci24.pl. Zakładając, że każdy czytelnik udzieli odpowiedzi, liczba odsłon wzrośnie co najmniej dwukrotnie. Niestety, sytuacja w której wszyscy to zrobią nie jest za bardzo prawdopodobna.

Bezpośrednie pytanie

Dobrym pomysłem na początek ciekawej dyskusji w komentarzach, może być umieszczenie bezpośredniego pytania do czytelnika na końcu artykułu. Przykład? Piszesz np. o tym, że w lasach rozpoczęły się grzybobrania. Na końcu materiału możesz zapytać czytelnika o to, czy woli samodzielnie zebrać grzyby, a może kupić. Być może jednym z komentatorów będzie doświadczony grzybiarz, który zechce podzielić się swoimi doświadczeniami w tej kwestii. Może wywiązać się również polemika pomiędzy osobami lubiącymi taką formę spędzania wolnego czasu i tymi, którzy jej nie preferują.

Tytuł i zajawka - kluczowe pola

Nie masz pojęcia ile może zależeć od tego, jak te pola wypełnisz. Czytelnik spoglądając na te kluczowe elementy Twojego materiału decyduje, czy w ogóle do niego zajrzeć. Musisz wiedzieć, że za rogiem czai się mnóstwo innych interesujących treści - zarówno na tym jak i pozostałych serwisach internetowych. Dobrym pomysłem może być stosowanie pytajników, wykrzyknień czy nie zdradzanie najbardziej interesujących szczegółów w tych polach.

Czytaj dalej o tym jak prosto i szybko możesz wyróżnić swoje materiały w sieci!-->

-> Profil autora na Google+

Internetowa społeczność

Obecnie coraz mniej jest osób, które nie mają swojego profilu w jakimkolwiek serwisie społecznościowym. Możesz wykorzystać ten fakt w celu lepszego rozprzestrzeniania swojego materiału wśród znajomych. Warto również przemyśleć to, aby publikować linki do swoich artykułów także publicznie, opatrując je interesującym komentarzem.

Przypisywanie autorstwa

Masz profil na Google+? Jeżeli tak, to warto połączyć go ze swoimi materiałami - dodać tag autorstwa. Dzięki temu, wyniki wyszukiwania mogą być wzbogacone o Twoje zdjęcie czy link do wspomnianego profilu. Nietrudno zauważyć, że w ten sposób Twoje artykuły czy galerie zaczną znakomicie wyróżniać się wśród innych - przynajmniej wizualnie, w wyszukiwarce Google. Również w zagranicznej wersji opisywanego wcześniej Google News możemy zaobserwować hiperłącza do materiałów opatrzone zdjęciami i imionami ich autorów. Być może taka funkcjonalność wkrótce zawita również do Polski. Metodą przypisywania autorstwa jaką można zastosować na Wiadomosci24.pl jest opatrzenie materiału linkiem do naszego profilu Google+ zakończonego ?rel=author.

Promowane wpisy

Po wprowadzeniu sponsorowanych postów dla Facebook'owych stron, podobną możliwość oddano również dla "zwykłych" użytkowników największego portalu społecznościowego świata. Za pewną opłatą możesz sprawić, aby Twój wpis stał się widoczny dla szerszego grona niż zwykle. Nie jest żadnym zaskoczeniem, że w normalnych warunkach, sporo treści może nam umknąć w natłoku innych, dobieranych zresztą przez specjalny algorytm. Osobiście ostrożnie podchodziłbym do takich rozwiązań zwłaszcza, że pod płatnym wpisem pojawia się dodatkowa adnotacja "Sponsorowany". Jeżeli jednak jesteś zdecydowany, to u dołu każdego Twojego postu powinieneś zobaczyć link "Promuj".

Czytaj dalej o niby oczywistych rzeczach, o których być może nieraz udało Ci się zapomnieć!-->

-> Profil autora na Google+

To, co zdaje się być oczywiste

Nie ulega wątpliwości, że powinieneś zwracać baczną uwagę na to, aby Twoje materiały były możliwie jak najbardziej wolne od wszelkich błędów. Jednym z nich są ortografy czy literówki, które chyba we wszystkich najpopularniejszych przeglądarkach są odpowiednio oznaczane.

Chcesz liczyć na gorący odzew? Wyszykuj gorące tematy!

Nie od dziś wiadomo, że newsy z nutą polityki zawsze znajdują się wysoko w rankingu - zarówno oglądalności, jak i komentarzy. Ale nie tylko tutaj tak się dzieje. Pisanie na tematy, które budzą zainteresowanie dużej ilości osób może sprawić, że liczniki zyskają drugie życie.

Pisz o tym, co nie ma przed Tobą tajemnic

Każdą informację należy dokładnie sprawdzać nawet, jeżeli wiązałoby się to z nieco późniejszym opublikowaniem materiału. Nie możemy przecież sobie pozwolić, aby pisać o tym, o czym pojęcia niemal nie mamy.

Dbaj o wygląd swojego materiału

Zrób lub zdobądź zdjęcia czy materiały wideo i ozdób nimi swój materiał. Te elementy pełnią nie tylko funkcję dekoracyjną, ale przede wszystkim informacyjną. Oprócz tego możesz pokusić się o zastosowanie odpowiednich nagłówków i wyróżnień. Dzięki temu czytelnik szybko połapie się w strukturze Twojego artykułu, który dodatkowo stanie się bardziej uporządkowany. Oczywiście po tych wszystkich zabiegach materiał nie może wyglądać jak pisanka wielkanocna...

Nie przesadzaj z promocją

Najlepiej byłoby, abyś promocję swoich materiałów traktował jako dodatek. Przede wszystkim nie można z tym przesadzić. Poza tym nikt nie zna metod które sprawdzają się zawsze i wszędzie. Najgorszą rzeczą jaką możesz zrobić, to zacząć spamować swoich znajomych na Facebooku, Google+, nk, mailu, komunikatorze... Większość osób takich "zagrań" nie lubi i na pewno nie będzie Ci za to dziękować.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Przede wszystkim staraj się pisać ciekawie. Promocja nie jest rzeczą najważniejszą. Piszemy przecież dla ludzi, nie dla martwych liczników odsłon czy komentarzy, Dbajmy więc o to, aby nasze materiały były interesujące i rzetelne. Promocja jest tylko dodatkiem - taką wisienką na torcie. Jeżeli nie zaczniesz promować swoich materiałów, świat się przecież nie zawali, a być może zainteresowany czytelnik zacznie sam rozprzestrzeniać Twoje artykuły. Dobre materiały przebiją się bez promocji, ale zanim to się stanie, może upłynąć więcej czasu. Z kolei nachalnej reklamy nie lubi nikt.

A Wy, macie jakieś ciekawe pomysły na promocję Własnych materiałów?
Podzielcie się nimi w komentarzach.

-> Profil autora na Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pomorskie Targi Mieszkaniowe "Dom Mieszkanie Wnętrze" w Gdyni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto