Jak sypiają Polacy? Źle...

Piotr Drozdowicz
Piotr Drozdowicz
Lama Gold - zleceniodawca badań nad snem Polaków. Lama Gold
Polacy źle sypiają, wynika z badań nad jakością i ilością snu Polaków, przeprowadzonych przez SMG KRC. Dlaczego tak sie dzieje? Co zrobić, aby poprawić jakość naszego nocnego wypoczynku?

Obecnie na problemy ze snem skarży się co drugi Polak, częściej kobieta niż mężczyzna. Wraz z wiekiem problemy nasilają się. Po 70. roku życia prawie 70 procent Polaków nie może spokojnie przespać nocy. Przeciętny Polak powyżej 30. roku życia śpi około 7 godzin na dobę. Osoby mające problemy zdrowotne śpią średnio o 40 minut krócej. Z każdą dekadą życia sen skraca się o godzinę. Wśród zaburzeń snu na pierwszym miejscu występuje bezsenność, a tuż za nią... nadmierna senność. - Rekordzista, z którym miałem do czynienia, spał codziennie po kilkanaście godzin. Tak długo, że nie mógł przybyć do mojej poradni, chociaż wielokrotnie umawiał się ze mną na wizytę. Zawsze, kiedy miał przyjść w wyznaczonym terminie, to akurat... spał. To powszechnie występujący prosty mechanizm obronny: nie radzę sobie w tym świecie, źle się w nim czuję, więc uciekam w świat snu - mówił dziś dr Michał Skalski, kierownik warszawskiej Poradni Leczenia Zaburzeń Snu.

Połowa respondentów twierdzi, że spokojny sen uniemożliwiają im problemy życiowe i stres. Istotnym czynnikiem pogarszającym jakość i długość snu są też problemy zdrowotne (bóle różnego pochodzenia, choroby serca i krążenia, trudności w oddychaniu). Zła jakość snu wpływa niekorzystnie na aktywność w ciągu dnia, co objawia się m.in. osłabieniem koncentracji i gorszym nastrojem.

Inne zaburzenia snu wymienione w badaniu to: częste budzenie się w nocy, zbyt wczesna pobudka i niemożność ponownego zaśnięcia, uczucie zmęczenia po wstaniu z łóżka oraz koszmary senne. To ostatnie występuje najrzadziej. Z badań wynika, że tylko 10% Polaków często miewa złe sny. Natomiast ponad 25% respondentów cierpi z powodu przerywanego, niespokojnego snu.

Nie śpię, bo nie mam pieniędzy

Jakość snu zależy w pewnej mierze także od sytuacji finansowej. Ludzie mniej zamożni sypiają dłużej, ale częściej narzekają na kłopoty ze snem. Dzieje się tak z powodu trudności życiowych, które występują u nich częściej niż u osób zarabiających więcej pieniędzy. Z kolei dobra sytuacja materialna zapewnia sen spokojny, ale krótszy. 25 procent Polaków regularnie nie dosypia, co najmniej kilka razy w tygodniu. Wśród badanych między 30. a 40. rokiem życia na niedosypianie narzeka 30 procent osób. W gorszej sytuacji są również mieszkańcy dużych miast, żyjący w szybszym tempie, w ciągłym napięciu, przeznaczający mniej czasu na sen. Społeczność miasteczek i wsi śpi lepiej, chociaż nie zawsze dłużej.

Środki nasenne, pościel... - wspomagacze snu

Co piąty Polak po 30. roku życia przynajmniej raz w miesiącu korzysta ze środków farmaceutycznych ułatwiających zasypianie. Wśród nich najliczniejszą grupę stanowią osoby po 70. roku życia. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni z podobną częstotliwością sięgają po leki wspomagające zasypianie. Ci, którzy nie korzystają z takich "wspomagaczy" snu, twierdzą, że nie potrzebują ich, ponieważ wolą naturalne sposoby, takie jak: dbanie o regularne godziny snu (70 procent), wietrzenie i utrzymanie w czystości sypialni, korzystanie z pościeli z naturalnych materiałów. 30 proc. Polaków po trzydziestym roku życia uważa, że rodzaj pościeli odgrywa ważną rolę w poprawie jakości snu. Fakt ten cieszy zleceniodawców badań nad snem - producentów wełnianej pościeli.
Problem bezsenności przeważnie jest lekceważony. - Nigdy nie zamierzałem zasięgać rady lekarza dotyczącej zaburzeń snu. Tylko poważny powód skłoniłby mnie do skorzystania z pomocy lekarza - to najczęściej spotykana opinia, wynika z badań.

Środki nasenne wzbudzają niepokój w związku ze skutkami ubocznymi ich stosowania, a także ryzykiem uzależnienia. Jednak pomimo wątpliwości nadal są często wykorzystywane.

Podstawową przyczyną zaburzeń snu jest nieprzestrzeganie higieny snu. - Jeśli ktoś np. stara się na siłę zasnąć, to w końcu zaśnie, ale będzie to sen mniej spokojny, przerywany. A im ludzie gorzej śpią, tym dłużej bezsensownie leżą w łóżku, więc jeśli nie możesz zasnąć, to lepiej wstań z łóżka i połóż się ponownie dopiero wtedy, gdy poczujesz senność - twierdzi Michał Skalski. Tak brzmi jedna z zasad wspomnianej higieny snu.

Poniżej pełna lista tych zasad.

9 zasad higieny snu

(wg Petera Hauriego, autora książki "Nigdy więcej bezsennych nocy")
1. Krócej leż w łóżku.
2. Nigdy nie staraj się spać.
3. Usuń zegary z sypialni.
4. Ćwiczenia fizyczne uprawiaj późnym popołudniem lub wczesnym wieczorem.
5. Unikaj kawy, alkoholu i nikotyny.
6. Regularnie kładź się i wstawaj z łóżka.
7. Zjedz lekki posiłek przed pójściem do łóżka (np. szklanka ciepłego mleka, kanapka z serem).
8. Kontroluj drzemki w ciągu dnia.
9. Stosuj rozważnie leki nasenne.

Podatek cukrowy. Podreperuje budżet czy zdrowie Polaków?

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3